© Pixabay
Przemysł elektroniczny |
Ford i SK tworzą spółkę bateryjną
SK Innovation i Ford podpisały protokół ustaleń dotyczący spółki joint venture – BlueOvalSK – której celem ma być produkcja ogniw i systemów akumulatorów w USA.
BlueOvalSK ma rozpocząć produkcję w połowie tej dekady, a roczne moce planowane są na 60 GWh. Ogniwa i systemy bateryjne nowej generacji zostaną wykorzystane do zasilania kilku przyszłych pojazdów elektrycznych Forda – informują spółki w komunikacie.
– Podpisany dokument to dopiero początek. Jest to kluczowa część naszego planu integracji wertykalnej kluczowych funkcji, które wyróżnią firmę Ford w przyszłości – komentuje Jim Farley, prezes i dyrektor generalny Forda.
Firmy zainwestują w JV 6 bln KRW, czyli około 5,34 mld USD.
Potrzeby Forda dotyczące zasilania pojazdów BEV zapowiadają się spore, globalny plan firmy zakłada bowiem zapotrzebowanie na ogniwa akumulatorowe o łącznej pojemności co najmniej 240 GWh do 2030 roku, czyli mniej więcej tyle, ile wyprodukuje 10 fabryk. Około 140 GWh będzie przypadało na Amerykę Północną, a pozostała część – na inne kluczowe regiony, w tym Europę i Chiny.
Ford ogłosił w tym roku swoje zobowiązanie do zainwestowania co najmniej 22 mld USD do 2025 roku w rozwój w segmencie pojazdów elektrycznych. Firma tworzy nowe globalne centrum badawcze akumulatorów – Ford Ion Park – dzięki któremu przyspieszy badania i rozwój w zakresie technologii zasilania aut elektrycznych.
SK inwestuje już w fabryki akumulatorów w stanie Georgia w USA, w pierwszym zakładzie (10GWh) ruszyła już produkcja pilotażowa, a drugi (12 GWh) – ma rozpocząć produkcję na początku przyszłego roku. Firma zwiększa moce produkcyjne w UE i Chinach. SK Innovation planuje zostać jednym z trzech największych na świecie dostawców akumulatorów do pojazdów elektrycznych do 2025 roku dzięki osiągnięciu globalnych mocy produkcyjnych przekraczających 190 GWh. Poprzedni cel zakładał 125 GWh, ale dzięki nowej spółce, SK podniosło poziom planowanej wydajności.