© Pixabay
Przemysł elektroniczny |
Tele-Fonika Kable i Politechnika Lubelska opracują magazyny energii
Politechnika Lubelska razem z MPK Lublin oraz Tele-Fonika Kable Group będą pracować nad projektem dotyczącym budowy modułowych magazynów energii przeznaczonych dla przedsiębiorstw.
Partnerzy przedsięwzięcia chcą oferować nowe rozwiązanie przedsiębiorstwom, umożliwiając ograniczenie poboru mocy.W ramach projektu powstaną trzy pilotażowe magazyny energii: jeden na terenie uczelni służący do badań funkcyjnych, kolejny w jednym z zakładów produkcyjnych TFKable i jeden na terenie zajezdni MPK Lublin przy ul. Grygowej. List intencyjny w tej sprawie został podpisany 24 marca. – Magazyn ma mieć budowę kontenerową z możliwością równoległego łączenia kilku/kilkunastu magazynów, aby zwiększyć całkowitą moc i/lub pojemność, w zależności od potrzeb użytkownika. Magazyn ma być uniwersalny, tzn. ma mieć możliwość połączenia zarówno z siecią trójfazową niskiego napięcia, jak i z siecią napięcia stałego, np. siecią trakcyjną zasilającą trolejbusy – zapowiada dr inż. Dariusz Zieliński z Katedry Napędów i Maszyn Elektrycznych Politechniki Lubelskiej. Dodatkowym atutem magazynu ma być karta rozszerzeń zawierająca mikrokontroler zarządzający magazynem na poziomie lokalnym. Za pomocą tego układu możliwa będzie optymalizacja zużycia mocy i energii w przedsiębiorstwie, a co za tym idzie redukcja mocy przyłączeniowej przedsiębiorstwa i generowanie oszczędności związanych ze zmniejszonym szczytowym obciążeniem. – Dzięki temu projektowi będziemy mogli wykorzystywać magazynowaną energię. W przedsiębiorstwach, takich jak MPK Lublin, problem jest bardzo widoczny, bo szczytowy pobór mocy wynosi ponad 1500 kW, zaś średni dobowy – 70 kW. Generuje to ogromne koszty, wynikające z zapewnienia mocy przyłączeniowej przez zakład energetyczny. Proponowany magazyn ma pokryć częściowo zapotrzebowanie na energię i moc w chwilach, gdy dochodzi do maksymalnych obciążeń sieci. W efekcie dobowa krzywa obciążenia zostanie spłaszczona i będzie możliwe obniżenie całkowitej mocy przyłączeniowej zakładu – mówi Tomasz Fulara, prezes zarządu MPK Lublin. Kwestia jest o tyle ważna, że planowane są przepisy, według których przedsiębiorstwa będą obciążone dodatkową opłatą w zależności od stosunku trwania obciążenia pełną mocą przyłączeniową do całego czasu pracy przedsiębiorstwa (w skali dnia). Opłacalne jest zatem obniżenie w szczycie (poprzez rozładowywanie magazynu) i zwiększenie obciążenia w dolinie (poprzez ładowanie magazynu), ponieważ im bardziej wyrównana będzie krzywa obciążenia, tym mniejsza będzie opłata. Źrodło: MPK Lublin