© Pixabay
Przemysł elektroniczny |
Współpraca GE i Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa: umowa na kolejnych 15 lat
Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa oraz General Electric podpisały wczoraj, 11 stycznia porozumienie w sprawie przedłużenie współpracy strategicznej na następne 15 lat oraz dalsze rozwijanie jednego z największych ośrodków technologicznych w Europie – Engineering Design Center.
Engineering Design Center (EDC) jest jednym z najbardziej znanych na świecie biur projektowych działających na potrzeby GE. Jego siedziba mieści się na warszawskim Okęciu na terenie Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa. Pracownicy EDC realizują światowe projekty z trzech branż: lotnictwa, energetyki oraz energii odnawialnej. Od ponad 20 lat tworzą innowacyjne rozwiązania dla przemysłu. Aktualnie w strukturze EDC pracuje ponad 1300 osób, z czego ponad 40 proc. załogi stanowią pracownicy Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa.
– Jesteśmy w partnerskich relacjach z GE od ponad dwóch dekad. To unikalny przykład partnerstwa publiczno-prywatnego, które sprawdza się w wymagających realiach rynkowych. EDC łączy kulturę organizacyjną jednej z największych firm z branży inżynierskiej z najlepszym zapleczem laboratoryjno-naukowym. To połączenie pozwala na zdobywanie i wykorzystywanie praktycznej wiedzy inżynierskiej w dużych, międzynarodowych projektach. Cieszę się, że razem z naszym partnerem GE będziemy kontynuować tę współpracę przez kolejne lata – mówi dr inż. Paweł Stężycki, dyrektor Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa.
– Podpisanie umowy między General Electric i Łukasiewicz - Instytutem Lotnictwa to dowód na to, jak wysoce GE ceni umiejętności polskich inżynierów i współpracę z polskim światem nauki – dodaje Marian Lubieniecki, prezes zarządu General Electric Company Polska Sp. z o.o. oraz dyrektor zarządzający Engineering Design Center.
Globalne kompetencje EDC
EDC łączy ponad 125 lat innowacji tworzonych przez GE z polską myślą techniczną i zapleczem naukowym, zapewnianym przez Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa od 1926 roku. GE oraz Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa stale inwestują w infrastrukturę badawczo-rozwojową EDC oraz rozwój kompetencji pracowników, aby mieć pewność, że kadra inżynierska ma dostęp do najnowszych i najbardziej zaawansowanych możliwości badawczych.
– W EDC mamy w sumie 10 najwyższej klasy laboratoriów badawczych, które umożliwiają naszym inżynierom nie tylko projektowanie innowacyjnych rozwiązań, ale także testowanie ich tutaj na miejscu w Warszawie. Wiele z urządzeń, które zespoły EDC projektują i wspierają po wyprodukowaniu, znajduje się w zakładach przemysłowych w Polsce – to m.in. projektowane w Warszawie światowej klasy silniki lotnicze, które są wykorzystywane przez polskiego narodowego przewoźnika, PLL LOT – podkreśla Marian Lubieniecki.
Inżynierowie EDC mogą poszczycić się także sukcesami inżynierskimi na skalę światową, jak współtworzenie najnowszego silnika GE – Catalysta (pierwszego silnika GE zaprojektowanego w całości poza Stanami Zjednoczonymi), zaprojektowanie części krawędzi spływu skrzydła do samolotu Airbus A350XWB-1000 czy zaprojektowanie i wdrożenie do produkcji turbiny jednego z największych na świecie silników lotniczych GEnx, który jest stosowany w samolotach Boeing 787 Dreamliner oraz stanowi wyłączny napęd czterosilnikowego samolotu Boeing 747-8.
W EDC powstały także komponenty do najnowocześniejszej turbiny gazowej klasy H (GE 9HA.01), która została zainstalowana w Elektrowni Dolna Odra w Polsce. Zespół inżynierów EDC specjalizujący się w energii odnawialnej brał też udział w projektowaniu i testowaniu najpotężniejszej na świecie działającej morskiej turbiny wiatrowej – Haliade X.
– Jesteśmy niezwykle dumni z zespołu EDC i udanej współpracy z Siecią Badawczą Łukasiewicz - Instytutem Lotnictwa. W ciągu ostatnich 20 lat nasze zespoły rozrosły się, a ich projekty znacznie się rozszerzyły. Dziś inżynierowie EDC projektują jedne z najbardziej zaawansowanych produktów i usług dla klienta globalnego, jakim jest GE. Wspólnie widzimy nowe obszary współpracy, m.in. w obszarze redukcji emisji dwutlenku węgla w przemyśle lotniczym i energetycznym. Przedłużenie umowy na kolejne 15 lat pozwala nam realizować bieżące projekty jednocześnie rozwijając programy dostosowane do długoterminowych innowacji strategicznych w nowych obszarach – dodaje Gary Mercer, wiceprezes GE Aviation.
Plany na przyszłość
Długoterminowa współpraca z amerykańskim koncernem technologicznym, jakim jest GE, to dla Łukasiewicza szansa na zwiększenie potencjału naukowo-badawczego całej sieci – podkreśla Łukasiewicz w komunikacie.
– Łukasiewicz wykorzystując unikalne kompetencje 4500 naukowców i inżynierów już dziś realizuje projekty naukowo-badawcze z globalnymi markami. Są wśród nich przedstawiciele branż: m.in. przemysłowej, biotechnologicznej, handlowej, energetycznej, elektrotechnicznej oraz telekomunikacyjnej. Alians General Electric i instytutu należącego do Łukasiewicza daje nam szerokie możliwości współpracy przy najbardziej znaczących i zaawansowanych projektach dla branż lotniczej i energetycznej, bo innowacyjne rozwiązania współtworzone przez inżynierów Łukasiewicz-ILOT są wykorzystywane w przemyśle na całym świecie. Umowa ta otwiera też możliwość współpracy całego Łukasiewicza z GE na poziomie projektowym i badawczo-rozwojowym. Jesteśmy gotowi do wspólnego poszukiwania możliwości rozwoju i inwestycji w najnowsze technologie oraz poszukiwania źródeł ich finansowania, które ostatecznie w postaci technologii wspólnie moglibyśmy komercjalizować i które mogłyby pracować na rzecz polskiej gospodarki – mówi Piotr Dardziński, prezes Sieci Badawczej Łukasiewicz.
Pomimo utrudnionych warunków działania związanych z pandemią działalność EDC w kolejnych latach jest ustabilizowana. Ma to związek m.in. z rosnącym udziałem w europejskich projektach grantowych, bogatym portfolio badań laboratoryjnych, ale nie tylko.
W ramach EDC, Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa oraz GE widzą wiele obszarów do działania i rozwoju. Kontynuowany będzie udział inżynierów EDC w strategicznych projektach klienta grupy GE. Rozwijana będzie także współpraca w zakresie kluczowych wyzwań technologicznych m.in. rozwoju technologii prowadzących do zeroemisyjnego lotnictwa (w tym napędów hybrydowych), oraz technologii związanych z odnawialnymi źródłami energii dla branży energetycznej.
© Łukasiewicz