reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay
Przemysł elektroniczny |

Inżynierowie WAT skonstruują innowacyjny mikropojazd LEONARDO

Uczelnia otrzyma 191 tys. EUR dofinansowania z programu Horyzont 2020 na zaprojektowanie prototypu innowacyjnego pojazdu do transportu osobistego. Prace będą realizowane w Wydziale Inżynierii Mechanicznej WAT.

Elektryczny mikropojazd do transportu osobistego zostanie zaprojektowany, wykonany i przetestowany w ramach projektu pt. „Mikropojazd dla autonomicznej i współdzielonej mobilności – LEONARDO”.
– Nowy mikropojazd będzie się wyróżniać kompaktową budową z możliwością szybkiego składania i rozkładania, inteligentną kompilacją cech skutera i jednokołowca (monowheel), niską masą i innowacyjnym systemem zasilania elektrycznego umożliwiającym działanie w trybie autonomicznym lub w nowatorskim trybie współdzielenia baterii – tłumaczy dr inż. Krzysztof Damaziak z Wydziału Inżynierii Mechanicznej WAT. Projekt zakłada opracowanie kilkudziesięciu pojazdów, które zostaną przetestowane przez grupy wolontariuszy w Rzymie i w Eliat, w warunkach rzeczywistego ruchu miejskiego. Inżynierowie z Wojskowej Akademii Technicznej są odpowiedzialni za opracowanie projektu mechanicznego mikropojazdu i wykonanie niezbędnych symulacji numerycznych. Będą też aktywnie uczestniczyć w budowie prototypu i jego optymalizacji. – Unikatowy system sterowania i obsługi urządzenia sprawia, że przy tworzeniu nowego pojazdu swoje siły muszą połączyć mechanicy, elektronicy, informatycy i mechatronicy. Betamotor, producent motocykli z prawie 100 letnia tradycją, zajmie się natomiast produkcją prototypów i komercjalizacją efektów prac B+R – dodaje dr inż. Damaziak. Konsorcjanci są przekonani, że unikatowy system współdzielenia baterii, którego podstawą są stacje ładowania rozmieszczone w różnych punktach miasta, umożliwiający wymianę rozładowanej baterii na nową (a nie „wymianę” całego pojazdu, jak to ma miejsce w obecnie stosowanych systemach współdzielonego transportu), przełoży się na spopularyzowanie nowego środka transportu. – Cechy użytkowe i niezwykle intuicyjny sposób sterowania na pewno przyczynią się do osiągnięcia przez mikropojazd sukcesu rynkowego – zapowiada pracownik Wydziału Inżynierii Mechanicznej WAT. Projekt będzie realizowany przez międzynarodowe konsorcjum, którego liderem jest Universita Degli Studi di Firenze (Włochy). W skład konsorcjum wchodzą również: Verkehrsunfallforschung an der tu Dresden GmBH (Niemcy), Betamotor Spa (Włochy), UNeed.IT Srl (Włochy), Municipalita’ di Roma (Włochy), Eilat Municipality (Izrael), Fundacion TEKNIKER (Hiszpania) oraz Antproject TVIP SL (Hiszpania). Badania naukowe rozpoczną się w marcu 2021 roku i będą realizowane przez 36 miesięcy. Całkowity budżet projektu wynosi 2 189 091,25 EUR, a dofinansowanie z unijnych środków to 1 923 655,76 EUR. Wojskowa Akademia Techniczna na realizację prac otrzyma 191 000,00 EUR.

reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
March 28 2024 10:16 V22.4.20-2
reklama
reklama