reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Przemysł elektroniczny | 21 września 2020

Pilot Maker Elektro ScaleUp: ponad 20 rozwiązań dla elektromobilności trafiło na rynek

W programie Pilot Maker Elektro ScaleUp przetestowano 33 innowacyjne rozwiązania dla elektromobilności, w tym ultraszybkie ładowarki do samochodów elektrycznych czy pierwszy na świecie symulator nauki jazdy e-autobusem.

– O sukcesie trwającego ponad dwa lata programu świadczą liczby: przeszło 140 zgłoszeń od startupów, 33 nowatorskie technologie wybrane do wsparcia oraz nie – jak planowano – 7, a aż 15 zaangażowanych korporacji – wymienia Mikołaj Różycki, zastępca prezesa Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Nowatorskie rozwiązania w obszarze elektromobilności stworzone przez startup były rozwijane przy współudziale partnerów korporacyjnych i testowane na ich infrastrukturze. Do programu Pilot Maker Elektro ScaleUp przystąpiły takie firmy, jak PKN ORLEN, TAURON Polska Energia, PGE Nowa Energia, Poczta Polska, PKP Telkol, Rafako, Carrefour Polska, Siemens, Synerise, Elzab czy SimFabric. – Zebraliśmy rekordowy wkład finansowy od partnerów. To ponad 4 mln zł, co dowodzi, że nasi odbiorcy technologii liczą na zwroty z inwestycji w dalszej komercyjnej współpracy ze startupami – mówi Magdalena Jackowska-Rejman, prezes techBrainers, który był operatorem programu. Środki europejskie przekazane przez PARP i służące testowaniu oraz rozwijaniu nowoczesnych technologii startupów wyniosły 9 mln zł. Pieniądze wsparły rozwój 33 innowacyjnych projektów. Wśród nich znalazła się budowa ultraszybkich ładowarek samochodowych następnej generacji. – Zastosowaliśmy węglik krzemu, dzięki czemu sprawność urządzenia sięga aż 97 proc. – wyjaśnia Piotr Krzemiński, wiceprezes startupu EUROPLOOP, który w ramach pilotażu pracował z PKN ORLEN. – Poza najwyższą sprawnością, nasz produkt charakteryzuje się najlepszym w klasie współczynnikiem mocy do gabarytów. W kompaktowej obudowie oferowane są warianty mocy od 25 do aż 150 kW – mówi. Z kolei dzięki innowacji EV Charge w Polsce może szybko zwiększyć się liczba punktów ładowania pojazdów elektrycznych. – W kompozytowy słup oświetleniowy wbudowaliśmy dwa gniazda ładowania samochodów i jedno do rowerów – wyjaśnia prezes startupu Zbigniew Szkopek. – Jeśli wykorzystamy istniejącą infrastrukturę oświetleniową, możemy bez zbędnych formalności, nie zastawiając przestrzeni publicznej nowymi urządzeniami, zwiększyć dostępność punktów ładowania dla kierowców – dodaje. Odbiorcą technologii był TAURON Polska Energia, który zarządza siecią słupów oświetleniowych na południu Polski. Firmy z branży energetycznej pozyskały też rozwiązania do zwiększenia efektywności wykorzystania mocy. Enelion zbudował urządzenia realizujące algorytm dynamicznego balansowania obciążeniem z funkcją przełączania faz. – Dzięki niemu administratorzy sieci stacji ładowania do samochodów elektrycznych są w stanie optymalnie wykorzystać dostępną moc ładowania w danej lokalizacji – tłumaczy Krzysztof Wasielewski, prezes Enelionu. MC² Energy i FelxiDao zastosowały natomiast technologie blockchain do śledzenia przepływu energii. Dzięki nim kierowcy samochodów otrzymają opcję zakupu prądu od wybranego wytwórcy energii odnawialnej. Będą mogli wybrać typ energii: słoneczną, wiatrową i wodną, oraz określić odległość geograficzną od jej źródła. W ramach Pilot Maker Elektro ScaleUp rozwinięto też całą gamę produktów informatycznych, które wspierają elektromobilność. Powstał m.in. pierwszy na świecie symulator nauki jazdy e-autobusem, który pozwoli ograniczyć koszty kształcenia kierowców. Digital Mobility Polska stworzył dedykowany samorządom system analizy tras i rozkładów jazdy komunikacji miejskiej, który podpowiada, jak optymalnie wykorzystać w mieście tabor elektryczny. To ostatnie rozwiązanie testował w swoim autobusie elektrycznym Rafako EBUS. Podobne rozwiązanie powstało z myślą o firmach. – Nasza aplikacja służy do optymalizacji kosztów we flocie aut spalinowych i elektrycznych. Rozwiązanie pomaga również firmom wprowadzać do organizacji auta elektryczne. Dzięki wykorzystaniu technologii Big Data i sztucznej inteligencji, dostarczanych przez naszego odbiorcę technologii – Synerise, badamy zachowania kierowców i efektywność kierowców. Dzięki nam można obniżyć koszt użytkownia auta firmowego o nawet 4 tys. zł rocznie – wyjaśnia Mateusz Maj, prezes VivaDrive. Ten startup, odkryty przez techBrainers, operatora programu Pilot Maker Elektro ScaleUp, może już dziś pochwalić się zwycięstwem w prestiżowym konkursie MIT Enterprise Forum CEE, w którym wygraną jest rozpoczęcie współpracy z ekspertami z Massachusetts Institute of Technology. – Dotąd nie było w Polsce jednego ośrodka gromadzącego wiedzę, doświadczenia i kompetencje na temat elektromobilności. Zbudowaliśmy go w dwa lata. Powstała unikatowa sieć ekspertów, innowatorów i menedżerów – przyznaje Magdalena Jackowska-Rejman z techBrainers. Operator Pilot Maker Elektro ScaleUp zidentyfikował potrzeby odbiorców technologii i dopasował do nich nowatorskie rozwiązania, tworzone przez startupy. – Postęp jest na tyle szybki, że duże przedsiębiorstwa nie są w stanie tak szybko wytworzyć innowacyjnych technologii, dlatego powinny nie tylko pracować nad nimi wewnętrznie, ale też sprawnie pozyskiwać je z zewnątrz – mówi Magdalena Jackowska-Rejman. Pilotaż Elektro ScaleUp jest finansowany z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój, poddziałanie 2.4.1 Centrum analiz i pilotaży nowych instrumentów inno_LAB.
reklama
reklama
October 26 2020 15:29 V18.11.11-1