reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© BMW
Przemysł elektroniczny |

BMW: od surowców do recyklingu; koncern uruchomi nowy zakład ogniw akumulatorowych

BMW Group zakłada, że produkcja prototypowych ogniw akumulatorowych w nowym zakładzie pilotażowym, w warunkach zbliżonych do produkcji seryjnej, rozpocznie się na koniec 2022 roku.

BMW Group zamierza zbudować zamknięty i zrównoważony łańcuch dostaw ogniw akumulatorowych. Firma uruchomi pilotażową fabrykę ogniw litowo-jonowych, dążąc do realizacji wszystkich działań w łańcuchu dostaw: począwszy od wyboru materiałów, przez skład i konstrukcję ogniw, aż po produkcję w warunkach zbliżonych do produkcji seryjnej, a także recykling.
– Nowy pilotażowy zakład produkcyjny sprzyja budowaniu naszego poziomu kompetencji w produkcji ogniw akumulatorowych – mówi Milan Nedeljković, członek rady nadzorczej BMW AG. – Będziemy tam mogli testować nowe systemy technologiczne oraz innowacyjne procesy produkcyjne. Naszym celem jest zoptymalizowanie produkcji ogniw akumulatorowych, na poziomie zbliżonym do seryjnego, pod względem jakości, efektywności oraz kosztów. Nowy pilotażowy zakład produkcyjny pozwala na zamknięcie ostatniej luki w łańcuchu dostaw, łączącym produkcję ogniw akumulatorowych i wytwarzanie modułów oraz podzespołów układu napędowego z montażem kompletnych akumulatorów wysokonapięciowych w pojazdach. Stawia to nas w pozycji pierwszego producenta samochodów dysponującego kompletnym łańcuchem produkcyjnym pojazdów elektrycznych – zapewnia Milan Nedeljković. Jak dodaje Frank Weber, członek zarządu BMW AG odpowiedzialny za rozwój, do 2030 roku BMW Group będzie dysponować 25 zelektryfikowanymi modelami w swojej ofercie. Pilotażowy zakład produkcyjny powstanie w Parsdorfie niedaleko Monachium. Oddanie obiektu do użytku jest planowane na koniec 2022 roku. Całkowita wartość projektu to niemal 110 mln EUR, a w zakładzie zatrudnionych będzie około 50 osób. Niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki oraz Ministerstwo Gospodarki, Rozwoju Regionalnego i Energii Bawarii wspierają ten projekt w ramach Europejskiego procesu finansowania IPCEI (ważne projekty stanowiące przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania). Produkcja ogniw akumulatorowych w warunkach zbliżonych do produkcji seryjnej BMW uruchomiło odrębne centrum kompetencji w zakresie ogniw akumulatorowych w Monachium w listopadzie 2019. Działalność tej jednostki dotyczy całego łańcucha dostaw ogniw akumulatorowych, począwszy od prac badawczo-rozwojowych poprzez skład chemiczny i konstrukcję ogniw aż po możliwości ich produkcji na szeroką skalę. Celem koncernu jest zwiększanie wydajności akumulatorów i zapewnienie możliwości produkcyjnych na szeroką skalę. Aby je zrealizować, BMW Group opracuje innowacyjne systemy i procedury produkcji, a następnie zastosuje je w pilotażowym zakładzie produkcyjnym o powierzchni 14 000 m kw. Za pomocą procedur i systemów produkcyjnych stosowanych również w standardowej produkcji firma wygeneruje zdolności produkcyjne na potrzeby nowych generacji ogniw akumulatorowych. Głównym zadaniem będzie optymalizowanie wydajności produkcji, kosztów oraz jakości – czytamy w komunikacie. Do 2021 roku jedna czwarta pojazdów BMW Group sprzedawanych w Europie powinna być wyposażona w elektryczny układ napędowy, do 2025 roku jedna trzecia, a do 2030 roku połowa. Zrównoważone ogniwo akumulatorowe przyszłości będzie podlegać recyklingowi BMW podkreśla, że aby skutecznie działać na rzecz ochrony klimatu, należy ograniczyć całkowity wpływ podzespołów pojazdu na środowisko i włączyć w ten proces wszystkich partnerów. Dotyczy to zwłaszcza energochłonnej produkcji ogniw akumulatorowych do pojazdów elektrycznych. Nawet 40% emisji CO2 związanej z pojazdami elektrycznymi wiąże się z samą produkcją ogniw akumulatorowych. W drodze do opracowania innowacyjnej i zrównoważonej technologii produkcji ogniw akumulatorowych BMW Group działa jako część konsorcjum technologicznego, które obejmuje także szwedzkiego producenta akumulatorów Northvolt oraz Umicore, belgijskie przedsiębiorstwo wywarzające materiały do produkcji akumulatorów. Współpraca koncentruje się na tworzeniu kompleksowego, zrównoważonego łańcucha dostaw ogniw akumulatorowych w Europie – od etapu rozwoju poprzez produkcję aż po recykling. Northvolt będzie wytwarzać ogniwa akumulatorowe we własnej gigafabryce w Skellefteå w północnej Szwecji od roku 2024, a niezbędną do ich produkcji energię będzie pozyskiwać wyłącznie ze źródeł ekologicznych – wodnych i wiatrowych – zlokalizowanych w północnej Szwecji. Umicore zaangażuje się w opracowanie zrównoważonych ogniw akumulatorowych w Europie. Konstrukcja ogniw nadających się do recyklingu jest stałym przedmiotem uwagi od początku procesu tworzenia ogniw akumulatorowych. W obliczu gwałtownego wzrostu zapotrzebowania na ogniwa akumulatorowe kluczowym sposobem zamykania pętli obiegu surowców będzie recykling komponentów po zakończeniu ich cyklu życia i ponowne wykorzystywanie jak największej ilości pozyskiwanych w ten sposób surowców. Począwszy od piątej generacji produkcja ogniw akumulatorowych BMW Group będzie w 100% zasilana zieloną energią – zapewnia koncern. Ogniwa akumulatorowe piątej generacji pojawią się w pojazdach BMW jeszcze w bieżącym roku. IPCEI: europejski program wspiera innowacyjne i zrównoważone środowiskowo ogniwa akumulatorowe produkowane w Europie Niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki i Energii (BMWi) współpracuje obecnie z podmiotami przemysłowymi w Niemczech i innych krajach Europy w ramach dwóch projektów wspierających innowacyjność w dziedzinie ogniw akumulatorowych. Działania te są realizowane w ramach unijnej inicjatywy IPCEI (ważnych projektów stanowiących przedmiot wspólnego europejskiego zainteresowania) i obejmują projekty z wielu państw członkowskich Unii Europejskiej. Projekty wspierane przez oba programy dotyczą całego łańcucha dostaw ogniw akumulatorowych, począwszy od surowców i materiałów niezbędnych do wytwarzania i montażu ogniw, aż po sposoby ponownego użytku ogniw i ich recyklingu. Celem jest zbudowanie w Niemczech i w Europie łańcucha dostaw, który wykorzystywałby najnowocześniejsze technologie i spełniał najbardziej surowe kryteria związane z ochroną środowiska i śladem węglowym. W związku z powyższym projekty dotyczą przede wszystkim prac badawczych i rozwojowych, a także wprowadzania nowych technologii do użytku na skalę przemysłową. Na wspieranie realizowania obu projektów BMWi przeznaczyło ponad miliard euro. © BMW

reklama
Załaduj więcej newsów
April 26 2024 09:38 V22.4.33-1
reklama
reklama