reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Przemysł elektroniczny | 12 marca 2020

Instytut Lotnictwa rozwija technologie kosmiczne

Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa pozyskuje coraz więcej grantów badawczych w zakresie technologii kosmicznych. To drugi, po lotnictwie, obszar zainteresowania warszawskich inżynierów.

Instytut realizuje dziesięć projektów finansowanych przez Europejską Agencję Kosmiczną (ESA), z czego aż w siedmiu jest liderem. W fazie realizacji i przygotowań są także projekty krajowe, prowadzone wspólnie z najsilniejszymi graczami na polskim rynku. Projekty ESA realizowane obecnie w Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytucie Lotnictwa pochodzą z czterech programów: Polish Industry Incentive Scheme (PLIIS), Future Launchers Preparatory Programme (FLPP), General Support Technology Programme (GSTP) oraz ESA Express Procurement Plus (EXPRO+). Program wsparcia polskiego przemysłu (PLIIS) Startują dwa nowe projekty w dziedzinie silników rakietowych w ramach programu wsparcia polskiego przemysłu (ESA PLIIS): 1N Monopropellant & 10N Bipropellant Dual Seat Thruster Valve Development (DSVD) oraz Dual Flow Bipropellant Latching Valve Development (DLVD). W pracach uczestniczy polska firma Astronika (DSVD i DLVD) oraz Airbus D&S (DLVD). Zadaniem inżynierów będzie przeprowadzenie prac badawczych oraz opracowanie planów rozwoju obu projektów do wyższych stopni gotowości technologicznej. W ramach tego samego programu realizowany będzie także projekt we współpracy z PZL Mielec dotyczący opracowania 40L zbiornika do przechowywania klasycznych materiałów pędnych (hydrazyna). Dodatkowo inżynierowie sprawdzą możliwość wykorzystania zbiornika dla nadtlenku wodoru lub LMP-103S. Program przygotowawczy rakiet nośnych nowej generacji (FLPP) Z początkiem 2020 roku Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa rozpoczął także prace nad budową systemu napędowego dla platformy FROG (FROG, a ROcket for GNC demonstrations), opracowywanej wraz z ArianeWorks oraz CNES (Centre National d’Etudes Spatiales). Rozwiązanie to w niedalekiej przyszłości ma stać się bazą dla rakiet wielokrotnego użytku oraz lądowników budowanych w Europie. Głównym zadaniem inżynierów Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa jest zaprojektowanie oraz badania silnika typu monopropellant o zmiennym poziomie ciągu. Pierwsze testy całej platformy planowane są już w przyszłym roku we Francji. Szybka ścieżka dla technologii kosmicznych Sieć Badawcza Łukasiewicz-Instytut Lotnictwa zrealizuje też projekty w ramach programów Szybkiej Ścieżki finansowanej przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Już ruszyły badania rozwojowe i przemysłowe pt. „Powłoki z pamięcią temperatury dla badań i rozwoju technologii kosmicznych” Identyfikacja miejsca występowania maksymalnej temperatury jest istotnym elementem z punktu widzenia wytrzymałości termicznej i informacji o możliwych naprężeniach termicznych w nowo projektowanych konstrukcjach. Usługa ta może znaleźć swoje zastosowanie komercyjne na rynku systemów wynoszenia oraz układów napędów satelitarnych. Obecnie na rynku międzynarodowych brakuje tego typu usług badawczych. Z początkiem kwietnia 2020 roku rozpocznie się z kolei realizacja projektu POLON: Polski Moduł Napędowy. Celem przedsięwzięcia będzie opracowanie chemicznego napędu rakietowego dla małego satelity oraz jego integracja z platformą Hypersat, rozwijaną przez Creotech. Będzie to jednocześnie pierwszy chemiczny napęd rakietowy w kosmosie, zaprojektowany i zbudowany w Polsce. POLON będzie bazować na opracowywanych w Sieci Badawczej Łukasiewicz-Instytucie Lotnictwa technologiach napędowych. Wykorzystują one ekologiczny materiał pędny, jakim jest wysoko stężony nadtlenek wodoru, którego metodę wytwarzania opatentował Instytut.
reklama
reklama
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
April 08 2020 10:37 V18.4.45-1