reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© NEWAG
Przemysł elektroniczny |

Pierwszy przejazd tramwaju autonomicznego w Polsce

Tuż przed północą, 27 stycznia 2020 r. odbył się pierwszy w Polsce przejazd tramwajem poruszającym się w trybie sterowania autonomicznego. Projekt prowadzony m.in. przez NEWAG i Politechnikę Krakowską zakłada wdrożenie pełnej autonomizacji jazdy tramwaju w ruchu miejskim.

Partnerzy projektu: NEWAG S.A., Politechnika Krakowska Instytut Pojazdów Szynowych, CYBID Sp. z o.o., Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie oraz MEDCOM Sp. z o.o.
Przejazd rozpoczął się na przystanku „Muzeum Narodowe”, gdzie zgromadzeni goście wsiedli do tramwaju typu 126N NEVELO wyprodukowanego przez firmę NEWAG z Nowego Sącza, a następnie wyruszono trasą wzdłuż krakowskich Błoni w kierunku pętli tramwajowej „Cichy Kącik”, skąd powrócono na przystanek początkowy, tj. „Muzeum Narodowe”. W ramach realizowanego projektu badawczo-rozwojowego został zaprojektowany i wykonany układ sterowania autonomicznego wagonu tramwajowego typu 126N produkcji NEWAG SA, który komunikuje się z głównym sterownikiem tramwaju, umożliwiając jazdę bez motorniczego w kabinie. System zapewnia precyzyjne sterowanie prędkością, sterowanie drzwiami, dzwonkiem oraz nadrzędnością sygnałów z pokładu pojazdu (np. hamulca bezpieczeństwa czy hamowania nagłego). System, na podstawie nawigacji satelitarnej oraz pomiaru przebiegu drogi, pozwala na automatyczne zatrzymywanie i ruszanie tramwaju z przystanków (otwarcie, zamknięcie drzwi i uruchomienie sygnału ostrzegawczego przed ruszeniem), reaguje na ograniczenia prędkości, izolatory sekcyjne itp. Celem projektu „Autonomizacja jazdy tramwajem jako narzędzia wspierającego pracę motorniczych” jest przede wszystkim wdrożenie tzw. asystenta dla prowadzącego, wspomagającego jego pracę i nadzorującego parametry jazdy w celu zwiększenia bezpieczeństwa. Nadzór nad pracą motorniczego odbywał się w zakresie:
  • czuwania nad prędkością - zwalnianie w przypadku, gdy motorniczy jedzie za szybko w stosunku do wymagań,
  • przerywania rozruchu przy izolatorach sekcyjnych,
  • wykrywania przeszkód i weryfikowania możliwości przejazdu - dostosowanie prędkości,
  • automatyzacji rozruchu i hamowania przystankowego i przy sygnalizacji świetlnej,
  • opcjonalnie - komunikacji z sygnalizacją świetlną i dostosowaniem prędkości do cyklu świateł, tak by zapewnić płynny przejazd.

reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
March 28 2024 10:16 V22.4.20-1
reklama
reklama