© Volkswagen
Przemysł elektroniczny |
Volkswagen inwestuje w infrastrukturę ładowania samochodów elektrycznych
Do końca przyszłego roku przy salonach Grupy Volkswagen w Polsce dostępnych będzie 350 publicznych ładowarek, część z nich już funkcjonuje. Niemiecki koncern od 2019 do 2023 roku zainwestuje 30 mld EUR w elektromobilność.
- Od 2019 do 2023 roku Grupa zainwestuje około 30 mld EUR w elektromobilność. Wraz ze zwiększającą się ofertą samochodów elektrycznych, na które jest coraz większy popyt, w parze musi iść dynamiczny rozwój infrastruktury. Dlatego wraz z naszymi partnerami sporo inwestujemy w sieć ładowarek, oczywiście także w Polsce - mówi Wolf-Stefan Specht, prezes zarządu Volkswagen Group Polska.
Do 2025 r. koncern zamierza uruchomić w Europie 36 000 punktów ładowania. W Polsce, do końca przyszłego roku uruchomionych zostanie 350 publicznych stacji ładowania przy salonach marek należących do Grupy, niektóre z nich już działają. Ładowarka o mocy 50 kW zlokalizowana przy salonach Volkswagen i Audi firmy Ignaszak w Kaliszu zasilana jest z paneli fotowoltaicznych. Ponadto na terenie Volkswagen Group Polska instalowanych jest aktualnie 25 ładowarek z 34 punktami dla gości i pracowników firmy. Spółka podkreśla, że korzysta tylko i wyłącznie z zielonej energii, także ładowarki będą nią zasilane.
Według Grupy Volkswagen wraz z rosnącą ofertą samochodów elektrycznych, które cieszą się coraz większym zainteresowaniem kierowców, intensywnie rozwijana musi być infrastruktura ładowania.
Według „Licznika elektromobilności” uruchomionego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, pod koniec sierpnia 2019 r. w Polsce funkcjonowało 888 ogólnodostępnych stacji ładowania, przekładających się na 1611 punktów.
Z badań wynika, że 50 procent sesji ładowania samochodów elektrycznych odbywa się w domu. Jest to najwygodniejszy oraz najtańszy sposób uzupełniania energii – samochód elektryczny może zostać w pełni naładowany w porze nocnej, kiedy jego właściciel odpoczywa. 20 procent sesji ładowania ma miejsce na terenie zakładów pracy, 25 procent odbywa się w przestrzeni miejskiej, a 5 procent na drogach krajowych oraz autostradach. Mimo mniejszego udziału w ogólnej liczbie sesji, publicznie dostępne stacje ładowania, tak w miastach, jak i przy głównych drogach, pełnią niezwykle ważną rolę dla rozwoju elektromobilności – to właśnie dzięki nim kierowcy samochodów elektrycznych są w stanie odbywać dalekie podróże.
Elementem strategii rozwoju infrastruktury ładowania Volkswagena jest m.in. zaangażowanie w joint venture IONITY. Spółka do 2020 r. wybuduje ultraszybkie stacje ładowania HPC w 400 europejskich lokalizacjach. W skład sieci IONITY wejdzie 2 400 punktów ładowania o mocy do 350 kW, znacząco skracających czas uzupełniania energii w samochodach elektrycznych nowej generacji. Ma to szczególne znaczenie zwłaszcza podczas pokonywania długich tras. Stacje IONITY zostaną docelowo rozlokowane co 120 km. Powstaną również w Polsce – w 12 lokalizacjach przy autostradach A1, A2 i A4.
Inwestycje w infrastrukturę ładowania realizują także poszczególne marki należące do Grupy. W ramach projektu Porsche Destination Charging - współpracy marki wraz 32 partnerami (głownie hotele), do końca bieżącego roku zainstalowane zostaną 64 ładowarki o mocy 11 kW. W ramach dwustronnej kooperacji partnerzy umożliwią darmowe ładowanie kierowcom samochodów elektrycznych i plug-in Porsche, zaś ich obiekty będą widoczne w systemach nawigacyjnych i planerach podróży wskazując dostępne stacje ładowania.
Volkswagen podkreśla, że Grupa prowadzi największą inicjatywę elektryfikacji w historii przemysłu motoryzacyjnego. - Wraz z modułową platformą MEB dla samochodów elektrycznych, opracowaliśmy architekturę, która jest unikalnym rozwiązaniem w branży. Jeszcze przed rozpoczęciem Salonu Samochodowego we Frankfurcie, gdzie po raz pierwszy został zaprezentowany Volkswagen ID.3 osiągnęliśmy nasz cel, jakim było zebranie 30 000 rezerwacji na ten model. Sukces ten potwierdza, że ID.3 trafia na rynek w idealnym momencie. Coraz więcej kierowców stawia na elektromobilność - mówi Wolf-Stefan Specht.
Samochody elektryczne są najbardziej efektywnym rozwiązaniem przyczyniającym się do dekarbonizacji sektora transportu. Zwiększenie ich liczby jest niezwykle istotnym krokiem na drodze ku osiągnięciu przez koncern neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla. Ten cel ma zostać osiągnięty do 2050 roku. - Ponadto, to właśnie pojazdy zeroemisyjne będą decydować w przyszłości o sukcesie koncernów motoryzacyjnych. W ciągu kolejnych dziesięciu lat Grupa Volkswagen planuje wprowadzić na rynek prawie 70 nowych modeli elektrycznych – czytamy w komunikacie.
© Volkswagen