reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© EvertiqExpo Przemysł elektroniczny | 18 września 2019

Warsztaty firmy Infineon podczas Evertiq Expo Kraków 2019

Jak wysterować silnik w oparciu o inteligentne układy IPM z rodziny iMotion? To proste! Przekonacie się o tym podczas warsztatów prowadzonych przez firmę Infineon w ramach Evertiq Expo Kraków 2019.

Już 17 października 2019 roku odbędzie się Evertiq Expo Kraków 2019, czyli targi i konferencja dla branży elektronicznej. Podobnie jak w ubiegłym roku, w Krakowie odbędą się warsztaty dla projektantów, a jedne z nich, pod nazwą „Sterowanie silnikiem w oparciu o inteligentne układy IPM z rodziny iMotion”, poprowadzi firma Infineon. Uczestnicy poznają podstawy sterowania silnikiem, a także dedykowane oprogramowanie oraz rozwiązania iMotion, a także odbędzie się warsztat przy zastosowaniu IMM100. Jak zwykle uczestnictwo w Evertiq Expo jest bezpłatne, należy tylko zarejestrować się przez naszą stronę internetową. Natomiast osoby zainteresowane warsztatami, prosimy o zgłoszenie mailem na adres: lukasz.jaeszke(at)evertiq.pl.
Na nasze pytania dotyczące warsztatów odpowiedział Jerzy Baratowicz, dyrektor zarządzający Infineona na Europę Północną i Wschodnią.

everitq.pl: Co przede wszystkim zamierzacie przekazać uczestnikom warsztatów?

Jerzy Baratowicz, Infineon: - Chcemy zaprezentować rodzinę specjalizowanych mikrokontrolerów iMotion do sterowania silnikami. Naszym głównym celem jest udowodnienie, jak proste może być sterowanie silnikami, nawet złożonymi typu BLDC (brushless DC - bezszczotkowe), w których algorytmy software’owe są przecież skomplikowane. Kluczowy jest bowiem fakt, że już w układzie scalonym zintegrowana jest część elementów toru hardwar’owego niezbędnych do sterowania silnikiem (np. komparatory), a co więcej, cały algorytm sterowania jest również zaszyty w firmware. Projektant musi więc tylko skonfigurować kilkanaście rejestrów i w czasie zaledwie kilku godzin może zrealizować sterowanie silnikiem bezszczotkowym.

- W jakich aplikacjach znajdują zastosowania komponenty iMotion?

- W skrócie: wszędzie tam gdzie stosowane są silniki BLDC. Silniki bezszczotkowe mają szeroki zakres mocy, te największe, np. o mocy 80 kW, znajdują zastosowanie chociażby w samochodach elektrycznych, ale to raczej nie jest nasz cel. Bardziej chodzi nam o aplikacje, w których zakres mocy zawiera się w przedziale od kilkudziesięciu watów (np. 80 W) do kilkuset watów. I nie są to aplikacje automotive, ale raczej przemysłowe, np. okap, sterownik do pralki, wentylacja, czy większe modele zdalnie sterowane – wszędzie tam gdzie wymagane jest sterowanie silnikiem bezszczotkowym, i gdzie oczekuje się od silnika dużo większej sprawności i niezawodności, niż w przypadku dość popularnych do tej pory silników szczotkowych.

- Dlaczego zastępuje się silniki szczotkowe bezszczotkowymi?

- Przede wszystkim zaletą silników bezszczotkowych jest większa trwałość z oczywistego powodu: nie ma szczotek, które się zużywają. Co więcej, szczotki mogą iskrzyć, przez co generują mnóstwo zakłóceń, a BLDC wychodzą naprzeciw potrzebie ograniczenia emisji takich zakłóceń. Istotną kwestią jest też bezpieczeństwo, ponieważ silniki bezszczotkowe mogą działać w środowiskach narażonych na wybuch, np. w kopalniach. Plusem jest też większy moment obrotowy przy małych obrotach, dzięki czemu możemy sterować w dużo wydajniejszy sposób automatyką przemysłową, na przykład ramieniem robota. Typowym zastosowaniem BLDC, może nie w ramach naszych warsztatowych zainteresowań, ale wartym wspomnienia, są także tzw. gimbale stabilizujące pracę kamer.

- Od kiedy układy iMotion są obecne na rynku?

- Układy scalone iMotion pierwszej generacji pojawiły się na rynku 4-5 lat temu, z tym że były oparte jeszcze na rdzeniu starszego typu, czyli 8-bitowym mikrokontrolerze. Aktualnie układ sterowania silnikiem nazywa się Motor Control Engine (MCE) i oferujemy drugą generację, już na szybszym rdzeniu, dającym dużo większe możliwości sterowania zarówno czujnikowego, bezczujnikowego, z jednym bocznikiem na wszystkich trzech fazach lub z trzema bocznikami, czyli reasumując: mamy dużo większą elastyczność. Pierwsze komponenty drugiej generacji pojawiły się na rynku półtora, może 2 lata temu i wciąż wprowadzane są nowe elementy.

- Czy jest coś, co uczestnicy powinni wiedzieć wybierając się na warsztat Infineona?

Faktycznie nie chcielibyśmy przekazywać zupełnych podstaw, czyli dobrze byłoby, gdyby osoby przychodzące na warsztaty wiedziały co to jest silnik bezszczotkowy i do czego go potrzebują. A my pokażemy, jak to zrobić. Czyli jak w prosty, w miarę bezbolesny i bardzo szybki sposób wysterować silnik przy pomocy kilku elementów układanki hardware’owo-software’owej.

- Dziękuję za rozmowę!

reklama
reklama
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
October 11 2019 15:09 V14.5.0-1