reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Bosch Przemysł elektroniczny | 30 maja 2019

1 miliard lotów taksówek powietrznych w 2030 roku

– Pierwsze latające taksówki wystartują w największych miastach najpóźniej w 2023 roku. Bosch planuje odegrać wiodącą rolę w kształtowaniu tego przyszłościowego rynku – mówi Harald Kröger, prezes działu Bosch Automotive Electronics.

Według przewidywań firmy doradczej Boston Consulting Group ludzie na całym świecie skorzystają z 1 miliarda lotów taksówkami powietrznymi w 2030 r. Co więcej, większość z tych taksówek powietrznych będzie mogła poruszać się bez pilota. Bosch pracuje nad techniką czujników do tych pojazdów.
Konwencjonalna technika lotnicza jest zbyt droga, a poszczególne elementy konstrukcyjne za duże i za ciężkie, aby można je było zastosować w autonomicznych taksówkach latających. Jednak nowoczesne czujniki, które są również stosowane w pojazdach autonomicznych czy w systemie antypoślizgowym ESP, mają potencjał, aby wypełnić tę lukę. Dlatego zespół inżynierów połączył dziesiątki czujników w celu stworzenia uniwersalnej jednostki sterującej dla latających taksówek – wyjaśnia Bosch w komunikacie. Bosch podkreśla przy tym, że może zapewnić czujniki wykorzystywane do określania pozycji latających taksówek i sterowania nimi przy znacznie niższych kosztach tych komponentów, niż wykorzystywane obecnie w sektorze lotniczym. - Wynika to z faktu, że firma korzysta ze sprawdzonych czujników, które Bosch już od wielu lat rozwija i produkuje dla przemysłu motoryzacyjnego – stwierdza Bosch. - Dzięki takiemu rozwiązaniu Bosch dążymy do tego, aby lotnictwo cywilne z powietrznymi taksówkami było dostępne dla szerokiego grona dostawców usług – mówi Marcus Parentis, szef zespołu technicznego w firmie Bosch, odpowiedzialny za jednostki sterujące dla elektrycznych samolotów lekkich. 1 miliard lotów powietrznymi taksówkami w 2030 roku Rynek lotów wykorzystujących elektryczne taksówki powietrzne w miastach ma w najbliższych latach znacznie wzrosnąć. Rozpoczęcie lotów testowych jest planowane w miastach takich jak Dubaj, Los Angeles, Dallas i Singapur w 2020 r. Eksperci oczekują, że operacje komercyjne rozpoczną się w 2023 r. Chociaż piloci będą początkowo na pokładzie, to lekkie samoloty mogą zacząć latać autonomicznie już w 2025 r., kontrolowane jedynie przez personel naziemny. Do tego czasu około 3000 latających taksówek będzie działać na całym świecie (źródło: Roland Berger). Liczba ta wzrośnie do 12 000 do roku 2030, a do 2050 prawie 100 000 latających taksówek wzbije się w powietrze. Konsultanci z Morgan Stanley szacują, że rynek latających taksówek mógłby osiągnąć nawet 1,35 biliona EUR (1,5 biliona USD) do 2040 r. Dotyczy to nie tylko Stanów Zjednoczonych i południowo-wschodniej Azji, ale również dużych i średnich miast w Niemczech. - Rozmawiamy z producentami taksówek powietrznych z przemysłu lotniczego i motoryzacyjnego, jak również z firmami rozpoczynającymi działalność, które budują pojazdy lotnicze i chcą świadczyć usługi sharingu – mówi Parentis z firmy Bosch. - Pytanie nie brzmi, czy latające taksówki staną się rzeczywistością, ale kiedy. Ile kosztują latające taksówki? W zależności od koncepcji i liczby przewożonych pasażerów, latająca taksówka będzie kosztować około 500 000 EUR. Dlatego zautomatyzowane i elektryczne pojazdy powietrzne oferują korzyści głównie w przypadku usług współdzielenia. Mimo to latająca taksówka kosztuje znacznie mniej niż porównywalny śmigłowiec wyposażony we współczesne rozwiązania technologiczne. Bosch współpracuje z szeroką grupą firm działających w branży technologicznej, od producentów taksówek powietrznych po start-upy, które chcą budować pojazdy lotnicze i świadczyć usługi wypożyczania, tzw. sharing. Firma dostarcza skrzynkę z czujnikami, która wyposażona jest w czujniki MEMS (mikroelektromechaniczne). Bosch opracował pierwsze czujniki MEMS dla pojazdów ponad 25 lat temu. Dostarczają one jednostkom sterującym w pojazdach dane o tym, czy samochód aktualnie hamuje lub przyspiesza i w którym kierunku się porusza. Taka skrzynka Bosch dla latających taksówek jest wyposażona w czujniki przyspieszenia, które mierzą ruchy samolotu. Wbudowane czujniki odchylenia kierunkowego mierzą kąt nachylenia pojazdu latającego, podczas gdy czujniki pola magnetycznego wyznaczają orientację kompasu. Pakiet obejmuje również czujniki ciśnienia, które wykorzystują ciśnienie barometryczne do pomiaru wysokości, a przeciwciśnienie do określenia bieżącej prędkości pojazdu. © Bosch
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
August 21 2019 15:49 V14.1.4-1