reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Aptiv
Przemysł elektroniczny |

Inżynierowie Aptiv pracują w Krakowie nad systemem monitorowania kierowcy

Firma Aptiv, opracowująca technologie dla samochodów autonomicznych, w swoim centrum technicznym w Krakowie pracuje nad inteligentnym systemem monitorowania kierowcy. Technologia ta będzie rozwijana przy wsparciu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Polscy inżynierowie w Centrum Badawczo-Rozwojowym Aptiv w Krakowie pracują nad systemem Interior Sensing Platform (Platforma Monitorowania Wnętrza), który jest oparty na sztucznej inteligencji, a jego głównym zadaniem jest poprawa bezpieczeństwa drogowego, między innymi poprzez wykrywanie spadku koncentracji kierowcy. System monitoruje wnętrze pojazdu przy pomocy kamer 2D i 3D oraz czujników wspieranych przez oprogramowanie – nie tylko sprawdza, czy kierowca patrzy na drogę, ale także rozumie, czy kierowca jest fizycznie i emocjonalnie dostępny, czyli np. czy nie jest skupiony na trzymanym w rękach smartfonie.
Centrum Techniczne Aptiv, wcześniej Delphi, działa w Krakowie od 2000 roku i zatrudnia ponad 1,8 tys. inżynierów i 700 specjalistów korporacyjnych. Jest to największe i najbardziej innowacyjne laboratorium badawczo-rozwojowe firmy na świecie. Powstały w nim m.in. pierwszy system sterowania gestami dla motoryzacji oraz technologie aktywnego bezpieczeństwa.
System Aptiv obsługuje wiele funkcji, w tym personalizację i identyfikację na podstawie twarzy kierowcy oraz sterowanie gestami i wzrokiem. W razie wykrycia niebezpieczeństwa np. zasypiającego kierowcy, system może również wykonać działania, które pomogą zminimalizować ryzyko wypadku. Np. w sytuacji, gdy system zauważy, że kierowca często zamyka oczy, powiadomi go o spadku koncentracji i zasugeruje przystanek lub kawę. Dodatkowo, kamery 3D zwiększą bezpieczeństwo systemu poduszek powietrznych, wysyłając informacje do wewnętrznego komputera na temat pozycji pasażerów i tego, czy między nimi a poduszkami powietrznymi są jakieś niepożądane obiekty. Nowa technologia umożliwia także wykrywanie, klasyfikowanie i ostrzeganie o obiektach pozostawionych w samochodzie, zarówno dzieciach, zwierzętach, jak i wartościowych przedmiotach. Pierwsza generacja systemu Aptiv jest obecnie wykorzystywana w całej gamie pojazdów BMW o różnym poziomie autonomiczności. - Wszystko co robimy, ma jeden cel – zwiększyć bezpieczeństwo kierowców, pasażerów i pieszych - ocenił w środę Tomasz Miśniakiewicz, prezes Aptiv w Polsce. - Nasze systemy rozpoznawania gestów i wykrywania stanu kierowcy to owoc wieloletniego doświadczenia i kompetencji z zakresu uczenia maszynowego. Ta technologia zmienia reguły gry. Dzięki naszej współpracy z producentami, uczelniami i organizacjami badawczymi wdrażamy system, który zaoferuje wyższe standardy bezpieczeństwa i lepsze doświadczenie pasażerów w trakcie jazdy - dodał. Projekt Interior Sensing Platform jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Programu Inteligentny Rozwój 2014-2020. Będzie on realizowany przez najbliższe dwa lata. Budżet projektu wynosi prawie 30 mln zł, z czego kwota dofinansowania to niemal 17 mln zł. Źródło: PAP - Nauka w Polsce, Rafał Grzyb

reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
March 15 2024 14:25 V22.4.5-2