reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay
Przemysł elektroniczny |

Bosch partnerem Powercell Sweden AB

Współpraca Boscha oraz szwedzkiego producenta stosów paliwowych ma na celu dalsze rozwijanie i produkcję stosów, które jako serce ogniwa przekształcają wodór w energię elektryczną.

Zgodnie z umową obaj partnerzy będą wspólnie opracowywać produkcję seryjną stosów na bazie ogniwa polimerowo-elektrolitowego (PEM). Bosch będzie następnie produkować stosy na licencji z przeznaczeniem na globalny rynek motoryzacyjny. Stos będzie uzupełniał portfolio Bosch w zakresie komponentów do ogniw paliwowych i zostanie wprowadzony na rynek najpóźniej w 2022 roku. W dłuższej perspektywie działalność związana z produkcją mobilnych ogniw paliwowych jest dla Bosch warta potencjalnie miliardy euro. Szacuje się, że do 2030 roku aż 20 procent wszystkich pojazdów elektrycznych na świecie będzie zasilanych ogniwami paliwowymi. - Dzięki połączeniu siły i kompetencji, Bosch zapewni naszej technologii ogniw paliwowych szansę na zdobycie przyczółku na rynku motoryzacyjnym. Nie wyobrażamy sobie lepszego partnera niż Bosch – mówi Per Wassén, dyrektor generalny Powercell. Technologia ogniw paliwowych do pojazdów ciężarowych i osobowych Bosch widzi najlepsze możliwości szerokiego stosowania technologii ogniw paliwowych na rynku pojazdów ciężarowych. Wymagania flotowe Unii Europejskiej dla samochodów ciężarowych przewidują zmniejszenie emisji CO2 średnio o 15 procent do 2025 r. oraz o 30 procent do 2030 r. Zdaniem Boscha, cel ten można osiągnąć jedynie poprzez rosnącą elektryfikację napędu. Ogniwo paliwowe może tutaj odgrywać decydującą rolę. Począwszy od pojazdów użytkowych, napędy wykorzystujące ogniwa paliwowe Bosch będą w coraz większym stopniu trafiać również do samochodów osobowych. Aby tak się stało, koszt systemów ogniw paliwowych musi być sukcesywnie obniżany. Najdroższą pozycją jest stos, który stanowi prawie dwie trzecie całkowitego kosztu systemu ogniw paliwowych. - Dzięki masowej produkcji i rozpowszechnieniu tej technologii na rynku, Bosch skorzysta z efektu skali i obniży koszty – mówi dr Stefan Hartung, członek zarządu Bosch i przewodniczący działu Mobility Solutions. Koszty muszą także ulec zmniejszeniu w odniesieniu do wodoru. Obecnie ten nośnik paliwa jest produkowany głównie do zastosowań przemysłowych w cenie, która często przekracza pięć euro za kilogram. Wraz ze wzrostem produkcji cena powinna być niższa. Jeden kilogram wodoru zawiera tyle samo energii co 3,3 litra oleju napędowego. Na 100 kilometrów nowoczesna 40-tonowa ciężarówka potrzebuje od dziewięciu do dziesięciu kilogramów wodoru. Wodór można wytwarzać w sposób neutralny dla klimatu z wykorzystaniem odnawialnej energii elektrycznej. Różne przedsiębiorstwa przemysłowe pracują nad udoskonaleniem tego procesu. Ponadto w Niemczech istnieje już mała sieć ponad 60 stacji napełniania wodorem, a liczba ta ma wzrosnąć. Zbiornik na wodór można napełnić sprężonym gazem w ciągu zaledwie kilku minut. W ogniwach paliwowych, których kilka połączonych ze sobą tworzy stos, wodór reaguje z tlenem. Końcowym rezultatem – oprócz wody jako produktu ubocznego – jest energia elektryczna. Może być ona wykorzystana do ładowania akumulatora w pojeździe lub do bezpośredniego zasilania silnika elektrycznego. Elastycznie łącząc ze sobą dwa lub więcej stosów, można zaspokoić wymagania energetyczne wszystkich rodzajów pojazdów, od samochodów osobowych po duże pojazdy ciężarowe. Zatrudniając 60 pracowników, firma Powercell stopniowo przechodzi od ręcznej produkcji stosów ogniw paliwowych do produkcji półautomatycznej. Powercell opracował najnowocześniejszą technologię ogniw paliwowych, a jego stosy zapewniają moc do 125 kilowatów. Firma ta, z siedzibą w Göteborgu w Szwecji, została wydzielona z Grupy Volvo w 2008 roku. Dostarcza już ogniwa paliwowe do wykorzystania jako prototypy w ciężarówkach i samochodach osobowych. Bosch również ma duże doświadczenie w technologii ogniw paliwowych. Dostawca technologii i usług postrzega siebie jako dostawcę systemów i ma już w portfolio szeroką gamę komponentów do ogniw paliwowych z przeznaczeniem do samochodów ciężarowych i osobowych. Należą do nich m.in. sprężarka powietrza z elektroniką mocy oraz jednostka sterująca z czujnikami. Dalsza współpraca także w zakresie stacjonarnych ogniw paliwowych Bosch jest już aktywnie zaangażowany nie tylko w ogniwa paliwowe PEM, ale także w tzw. ogniwa paliwowe ze stałym elektrolitem tlenkowym (SOFC). Od połowy ubiegłego roku Bosch współpracuje z brytyjskim specjalistą Ceres Power w celu dalszej modernizacji technologii SOFC do zastosowań takich jak lokalne zasilanie fabryk i centrów obliczeniowych. Ideą technologii jest stworzenie małych elektrowni w miastach, a także na obszarach przemysłowych. Ponieważ te znormalizowane instalacje są bardzo elastyczne w stosowaniu, będą w stanie lepiej pokryć szczytowe zapotrzebowanie na prąd. W przyszłości jeden moduł SOFC ma generować 10 kilowatów energii elektrycznej. Tam, gdzie jest większe zapotrzebowanie na energię elektryczną, można łączyć dowolną liczbę modułów o tej samej mocy wyjściowej. © Bosch

reklama
Załaduj więcej newsów
March 15 2024 14:25 V22.4.5-1