reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Amica
Przemysł elektroniczny |

Amica ze wzrostem rentowności w 4 kwartale

Polski producent AGD podsumował 4 kwartał oraz cały 2018 rok. Grupa Amica odbudowała rentowność i proponuje znacznie większą niż rok wcześniej dywidendę.

Amica poinformowała, że w ostatnich trzech miesiącach zeszłego roku skonsolidowana marża operacyjna wzrosła o 1,9 pkt. proc. w ujęciu rok do roku, do 6,3%, co przełożyło się na wzrost zysku operacyjnego o 60% rdr (do ponad 52 mln PLN) przy przychodach większych o 11% rdr (ponad 835 mln PLN). Grupa Amica wypracowała również blisko 66 mln PLN wyniku EBITDA (+47% rdr) i 48 mln PLN zysku brutto (+79% rdr). W całym 2018 roku Grupa Amica, zrealizowała zapowiedziane cele biznesowe, zbliżając się do 3 mld zł skonsolidowanych przychodów i notując ponad 205 mln PLN wyniku EBITDA. - W wymagającym otoczeniu i przy rosnącej presji kosztowej wypracowaliśmy satysfakcjonujące rezultaty, realizując jednocześnie zapowiedziane cele. W ramach inicjatyw optymalizacyjnych niezwykle ważny jest automatyczny magazyn wysokiego składowania wraz z nowym centrum logistycznym przy fabryce kuchni we Wronkach, który przekroczył nasze oczekiwania co do generowanych oszczędności. Szczególnie cieszy nas odbudowa rentowności w IV kwartale. Pozwala ona z optymizmem patrzeć na obecny rok, w którym nadal widzimy jednak wiele wyzwań – mówi Wojciech Kocikowski, wiceprezes Grupy Amica ds. finansowych. Wraz z publikacją raportu rocznego zarząd Grupy Amica rekomenduje wypłatę 4 zł dywidendy na akcję z zysku roku 2018 (łącznie 30,1 mln PLN), co oznacza wzrost o 33% względem poprzedniego roku (3 zł na akcję). - Utrzymujemy stabilne, bezpieczne wskaźniki płynności i zadłużenia. Co ważne, operacyjny cash flow zwiększył się w roku 2018 do 145 mln PLN, a na koniec grudnia – pomimo m.in. wypłacenia ponad 23 mln PLN dywidendy za rok 2017, przeprowadzenia skupu akcji własnych za 30 mln PLN oraz poniesienia około 90 mln PLN nakładów inwestycyjnych (CAPEX) - posiadaliśmy 76,6 mln PLN gotówki. Zdrowy bilans i pomyślne perspektywy pozwalają nam na wypłacenie wyższej dywidendy niż w roku ubiegłym – wskazuje wiceprezes Wojciech Kocikowski. Amica zwraca przy tym uwagę, że wartość zysku netto w ujęciu rok do roku (114,6 mln PLN w 2018 roku, 151,1 mln PLN w 2017 roku) nie jest porównywalna z uwagi na zaksięgowanie w 2017 roku 56 mln PLN aktywa na podatek odroczony, związany z inwestycjami w SSE - o tyle został podwyższony niegotówkowo raportowany zysk netto w roku 2017. W 2018 roku Grupa Amica odnotowała rozwój sprzedaży na wszystkich głównych rynkach geograficznych. Największym rynkiem z udziałem w całkowitej sprzedaży na poziomie 40% pozostaje Europa Zachodnia, gdzie obroty wzrosły o 14,5% rdr, do ponad 1,1 mld PLN. Na rynku polskim z udziałem w sprzedaży Grupy Amica rzędu 27% i wzrostem wartościowym o 8% rdr największe zwiększenie popytu było widoczne w zakresie asortymentu lodówek (+24% rdr). Na rynkach wschodnich transformacja rynku rosyjskiego wraz z istotną deprecjacją rubla przełożyły się na spadek przychodów rozpoznawanych w złotych, natomiast dynamiczne wzrosty sprzedaży były obserwowane na pozostałych rynkach tego regionu (np. na Ukrainie sprzęt grzejny +29% rdr). W rezultacie w całym roku 2018 region Wschód odpowiadał za 17% sprzedaży Grupy Amica po wzroście wartościowym o 5% rdr. Wzrost Grupy Amica w najbliższych kwartałach ma wspierać ekspansja produktowa, m.in. dzięki wprowadzanej obecnie nowej linii urządzeń do zabudowy czy opracowanej nowej rodziny programatorów do sprzętu grzejnego. W ramach prac R&D rozwijane są projekty lodówek i pralek z modułami Wi-Fi, których sterowanie będzie możliwe poprzez aplikację np. na smartfonie. © Amica

reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
March 28 2024 10:16 V22.4.20-2
reklama
reklama