reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Przemys艂 elektroniczny | 08 lutego 2019

KGHM zamierza skorzysta膰 na rozwoju elektromobilno艣ci

Do 2030 roku po polskich drogach ma si臋 porusza膰 blisko 870 tys. pojazd贸w z nap臋dem elektrycznym, a w 2040 roku ju偶 blisko 2,5 mln. Rozw贸j elektromobilno艣ci to szansa dla polskiego KGHM, bo spowoduje gwa艂towny wzrost zapotrzebowania na mied藕 i srebro.
Miedziowy gigant testuje ju偶 samochody elektryczne, a wsp贸lnie z Tauronem uruchamiaj膮 kolejne punkty 艂adowania pojazd贸w. - Elektromobilno艣膰 to nie tylko marketing. To biznes 鈥 przekonuje Ryszard Biernacki z KGHM Polska Mied藕.
鈥 Zak艂adam, 偶e rozw贸j samochod贸w elektrycznych ma艂ych, do 3,5 t, b臋dzie si臋 rozwija艂 bardzo dynamicznie, natomiast pot臋偶ny obszar do zagospodarowania to element pojazd贸w transportowych, w komunikacji miejskiej. Przyk艂adem tego jest Jaworzno, gdzie ju偶 ponad 30 proc. autobus贸w jest autobusami elektrycznymi, miasto Polkowice, kt贸re ma dwa autobusy elektryczne i my艣li o kolejnych, Zielona G贸ra. Jak popatrzymy na map臋, to tych pojazd贸w elektrycznych pojawia si臋 bardzo du偶o. My chcemy uczestniczy膰 w tym procesie 鈥 zapowiada w rozmowie z agencj膮 informacyjn膮 Newseria Biznes Ryszard Biernacki, dyrektor naczelny ds. in偶ynierii produkcji w KGHM Polska Mied藕. Na koniec 2018 roku w Polsce by艂o jedynie 2,5 tys. aut elektrycznych. W najbli偶szych latach ich liczba mo偶e jednak rosn膮膰 lawinowo. Projekt Krajowego planu na rzecz energii i klimatu na lata 2021鈥2030 zak艂ada, 偶e do 2030 roku po polskich drogach b臋dzie porusza艂o si臋 ok. 870 tys. pojazd贸w z nap臋dem elektrycznym. Dziesi臋膰 lat p贸藕niej ich liczba ma si臋gn膮膰 2,4 mln. Rynek samochod贸w elektrycznych mo偶e zdominowa膰 transport, to za艣 oznacza du偶e perspektywy dla KGHM. 鈥 Rozw贸j elektromobilno艣ci to element, kt贸ry pobudza popyt na mied藕, mied藕 jest naszym g艂贸wnym produktem. Srebro, mied藕 to s膮 elementy, kt贸re znajdziemy w ka偶dej instalacji elektroenergetycznej, w ka偶dym urz膮dzeniu, a w samochodach, chocia偶by w ma艂ym Leaf, jest 36 kg miedzi w samych bateriach. Instalacja elektryczna to mied藕, instalacja do 艂adowania to r贸wnie偶 mied藕, wi臋c m贸wimy o budowaniu popytu na nasz g艂贸wny produkt, ale jednocze艣nie chcemy uczestniczy膰 w rozwoju cywilizacji 鈥 podkre艣la Ryszard Biernacki. Mied藕 jest jednym z kluczowych materia艂贸w u偶ywanych przy produkcji aut elektrycznych 鈥 w budowie silnik贸w, baterii, okablowaniu, tak偶e w stacjach ich 艂adowania. Zawieraj膮 kilkukrotnie wi臋cej tego surowca ni偶 spalinowe pojazdy. Wed艂ug szacunk贸w Europejskiego Instytutu Miedzi do 2027 roku 艣wiatowe zapotrzebowanie na ten surowiec wzro艣nie o 1,7 mln ton. KGHM pod koniec 2018 roku rozpocz臋艂o wsp贸艂prac臋 z Tauronem na rzecz rozwoju elektromobilno艣ci, m.in. poprzez budow臋 stacji 艂adowania pojazd贸w elektrycznych. W 2019 roku ma powsta膰 ok. dziesi臋ciu punkt贸w, przede wszystkim w okolicach S3. 鈥 Wsp贸艂praca z Tauronem r贸wnie偶 jest nakierowana na wprowadzenie standardu do rozlicze艅 za pobran膮 energi臋 elektryczn膮. Chcemy, 偶eby to by艂o 艂atwe, przyjemne i przede wszystkim niedrogie, bo im ni偶sze b臋d膮 koszty eksploatacji samochod贸w elektrycznych, tym wi臋cej ich si臋 pojawi na naszych drogach 鈥 przekonuje Biernacki. KGHM testuje te偶 pierwsze samochody elektryczne. Ju偶 pierwsze analizy ekonomiczne wskaza艂y, 偶e to korzystne rozwi膮zanie 鈥 podkre艣la sp贸艂ka. 殴r贸d艂o: Newseria Innowacje
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
February 19 2019 00:46 V12.2.0-1