reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Bosch Przemys艂 elektroniczny | 31 stycznia 2019

Bosch: zautomatyzowana jazda stanie si臋 g艂ównym obszarem inwestycji

鈥揟ylko do 2022 roku nak艂ady na ten cel wynios膮 4 mld EUR 鈥 powiedzia艂 dr Volkmar Denner, prezes sp贸艂ki Robert Bosch GmbH. W firmie Bosch rozwojem zautomatyzowanej jazdy zajmuje si臋 obecnie blisko 4 000 konstruktor贸w.
Grupa Bosch podsumowuj膮c 2018 rok podkre艣la, 偶e pomimo trudnej koniunktury i s艂abego rozwoju rynk贸w obroty i dochody koncernu za rok 2018 utrzyma艂y ubieg艂oroczny rekordowy poziom. Wed艂ug wst臋pnych danych, w roku 2018 koncern Bosch wygenerowa艂 obr贸t z dzia艂alno艣ci w wysoko艣ci ok. 77,9 mld EUR. Na wyniki negatywnie wp艂yn臋艂y efekty kurs贸w wymiany walut, kt贸re wynios艂y 2,1 mld EUR. Z pomini臋ciem efektu r贸偶nic kurs贸w wymiany walut, obroty wzros艂y o 4,3 procent. 鈥 Jako lider innowacji kszta艂tujemy transformacj臋 na naszych rynkach 鈥 zar贸wno pod wzgl臋dem technologicznym, jak i handlowym. Koncentracja na integracji z internetem przynosi korzy艣ci 鈥 powiedzia艂 Denner. W 2018 roku koncern sprzeda艂 ok. 52 mln produkt贸w wyposa偶onych w opcj臋 komunikowania si臋 przez internet, o 37 procent wi臋cej ni偶 w roku poprzednim. EBIT (doch贸d przed odliczeniem podatk贸w i odsetek) osi膮gn膮艂 w 2018 roku 5,3 mld EUR. Tym samym wyniesie on prawdopodobnie 6,9 procent od obrotu. 鈥 W 2019 roku, pomimo prawdopodobnie trudnej koniunktury, Bosch zamierza rozwija膰 si臋 w tempie szybszym ni偶 rynki na kt贸rych prowadzi dzia艂alno艣膰 oraz zabezpieczy膰 wysokie dochody 鈥 powiedzia艂 prof. dr Stefan Asenkerschbaumer, zast臋pca prezesa zarz膮du sp贸艂ki Bosch oraz dyrektor ds. finansowych. 鈥 Chcemy umacnia膰 nasz膮 konkurencyjno艣膰 we wszystkich sektorach, co pozwoli nam zwi臋kszy膰 przewag臋 technologiczn膮, a tak偶e sfinansowa膰 nasz膮 przysz艂o艣膰. Automatyzacja I: nak艂ady w wysoko艣ci 4 mld EUR G艂贸wnym obszarem prowadzonych prac badawczo-rozwojowych jest zautomatyzowana jazda. Do celu, jakim jest bezwypadkowa jazda, Bosch pod膮偶a dwiema 艣cie偶kami. Po pierwsze rozwijaj膮c uk艂ady wspomagaj膮ce, kt贸re umo偶liwi膮 cz臋艣ciow膮 automatyzacj臋 jazdy w samochodach prywatnych (poziom automatyzacji 2 i 3). Bosch podkre艣la w komunikacie, 偶e jest w tym segmencie liderem technologii, a tak偶e liderem rynku. Jeszcze w tym roku koncern planuje osi膮gn膮膰 ze sprzeda偶y uk艂ad贸w wspomagaj膮cych obroty w wysoko艣ci 2 mld EUR. Druga 艣cie偶ka rozwoju to samochody bez kierowcy, kt贸re pojawi膮 si臋 na pocz膮tku przysz艂ej dekady (poziom automatyzacji 4 i 5). 鈥 Samochody bez kierowcy b臋d膮 prze艂omowe dla obszaru indywidualnej mobilno艣ci. Umo偶liwi膮 bowiem powstanie dysruptywnych modeli biznesowych takich jak zautomatyzowane taks贸wki oraz mobilno艣膰 wahad艂owa 鈥 powiedzia艂 Denner. Ze wzgl臋du na z艂o偶ono艣膰 technologii prezes Grupy Bosch jest zdania, 偶e automatyzacja stanie si臋 g艂贸wnym obszarem inwestycji: 鈥 Tylko do 2022 roku nasze nak艂ady wynios膮 tutaj 4 mld EUR 鈥 zapowiedzia艂 prezes sp贸艂ki. W firmie Bosch rozwojem zautomatyzowanej jazdy zajmuje si臋 obecnie blisko 4 000 konstruktor贸w. Automatyzacja II: kompleksowy ekosystem us艂ug dla mobilno艣ci Potencja艂 rynkowy dla zautomatyzowanej jazdy jest ogromny i wszechstronny. Do roku 2030 transport osobowy wzro艣nie o 50 procent w por贸wnaniu do roku 2015 (藕r贸d艂o: ITF). Wed艂ug analityk贸w, w kolejnej dekadzie warto艣膰 rynku sprz臋tu i oprogramowania w segmencie zautomatyzowanej jazdy wyniesie oko艂o 60 mld USD (藕r贸d艂o: Roland Berger). Ju偶 w roku 2025 na 艣wiecie b臋dzie ju偶 2,5 miliona bus贸w do przewozu os贸b dost臋pnych na 偶膮danie, w wi臋kszo艣ci b臋d膮 to pojazdy bez kierowc贸w (藕r贸d艂o: Roland Berger). Obroty z system贸w Sharingu maj膮 wzrosn膮膰 do roku 2035 do prawie 160 mld USD (藕r贸d艂o: BCG). Dla tego rodzaju mobilno艣ci Bosch b臋dzie oferowa艂 zar贸wno odpowiedni膮 technologi臋, jak i us艂ugi. Ekosystem us艂ug dla mobilno艣ci Bosch ju偶 dzi艣 obejmuje takie us艂ugi jak rezerwacja, p艂atno艣ci, parkowanie, 艂adowanie, zarz膮dzanie, konserwacja oraz infotainment. W sk艂ad us艂ug wchodzi tak偶e Convenience Charging 鈥 zintegrowane rozwi膮zanie do nawigacji i 艂adowania dla samochod贸w elektrycznych. Pierwszym klientem seryjnym jest niemiecki producent pojazd贸w elektrycznych, firma Sono Motors. Elektryfikacja I: wiod膮ca pozycja na masowym rynku W roku 2018 Bosch zako艅czy艂 30 projekt贸w zwi膮zanych z elektromobilno艣ci膮 o warto艣ci kilku miliard贸w euro. Do roku 2025 koncern zwi臋kszy swoje obroty w dziedzinie elektromobilno艣ci a偶 dziesi臋ciokrotnie, do 5 mld EUR. 鈥 Pragniemy osi膮gn膮膰 status lidera masowego rynku elektromobilno艣ci 鈥 o艣wiadczy艂 Denner. Bosch elektryfikuje wszystkie pojazdy: od rower贸w do samochod贸w ci臋偶arowych. Ju偶 dzi艣 po drogach ca艂ego 艣wiata porusza si臋 ponad milion pojazd贸w wyposa偶onych w komponenty elektryczne lub hybrydowe produkcji Bosch. 鈥 W przysz艂o艣ci nie b臋dzie samochod贸w elektrycznych, kt贸re nie by艂yby wyposa偶one w technologi臋 Bosch 鈥 doda艂 Denner. Dotyczy to w szczeg贸lno艣ci najwi臋kszego na 艣wiecie rynku elektromobilno艣ci w Chinach. Tam Bosch jest ju偶 liderem rynku w segmencie samochod贸w osobowych. Niedawno Bosch podpisa艂 umow臋 o wsp贸艂pracy strategicznej w obszarze zautomatyzowanej i zelektryfikowanej jazdy z chi艅skim producentem samochod贸w elektrycznych, firm膮 NIO. W 2019 roku w Chinach rozpocznie si臋 tak偶e produkcja seryjna e-axle 鈥 kompaktowego nap臋du dla samochod贸w elektrycznych. Kilka tygodni temu ruszy艂a produkcja wielkoseryjna innowacyjnego akumulatora 48V. Ju偶 w 2030 roku na ca艂ym 艣wiecie oko艂o 20procent nowych pojazd贸w b臋dzie cz臋艣ciowo zelektryfikowanych w systemie 48V. Elektryfikacja II: zelektryfikowany transport towar贸w Do roku 2030 艣wiatowy transport towar贸w wzro艣nie prawie dwukrotnie (藕r贸d艂o: ITF). 鈥 Chcemy, aby ruch samochod贸w ci臋偶arowych nie by艂 obci膮偶eniem dla klimatu ani jako艣ci powietrza. Tak偶e w tym przypadku kluczem jest elektryfikacja 鈥 powiedzia艂 Denner. Ju偶 w 2030 roku co czwarty nowy samoch贸d u偶ytkowy b臋dzie przynajmniej cz臋艣ciowo zelektryfikowany, w Chinach za艣 prawie co trzeci. Skorzysta na tym tak偶e Bosch. Portfolio produkt贸w koncernu w segmencie bezemisyjnego przewozu towar贸w obejmuje: nap臋dy 36 V do rower贸w cargo, nap臋dy elektryczne do l偶ejszych pojazd贸w u偶ytkowych takich jak Streetscooter, nap臋dy elektryczne e-axle dla lekkich i ci臋偶kich transporter贸w, zelektryfikowane osie do naczep, a w przysz艂o艣ci tak偶e nap臋dy z ogniwami paliwowymi dla samochod贸w ci臋偶arowych o masie 40 ton. 鈥 Cz臋艣ciowa lub pe艂na elektryfikacja, akumulatory czy ogniwa paliwowe 鈥 jeste艣my gotowi na wyzwania rynku 鈥 podkre艣li艂 prezes Grupy Bosch. Sztuczna inteligencja I: kluczowa kompetencja dla koncernu Bosch Najwa偶niejsz膮 z kluczowych kompetencji w przysz艂o艣ci b臋dzie zdaniem Dennera wykorzystanie sztucznej inteligencji (SI) na skal臋 przemys艂ow膮: 鈥 Do po艂owy przysz艂ej dekady wszystkie produkty Bosch b臋d膮 wyposa偶one w sztuczn膮 inteligencj臋 lub te偶 b臋d膮 z jej pomoc膮 projektowane i wytwarzane. Wprawdzie ameryka艅skie i chi艅skie firmy dominuj膮 obecnie w segmencie sztucznej inteligencji w obszarze d贸br u偶ytkowych 鈥 przyznaje prezes Bosch. 鈥 Jednak, bez wiedzy w dziedzinach takich jak transport, przemys艂 czy wyposa偶enie techniczne budynk贸w, ich potencja艂 pozostaje w tyle za przemys艂owym wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Dlatego, wed艂ug Dennera, Bosch stawia sobie tutaj ambitne cele: 鈥 Jako lider innowacji chcemy si臋 doskonali膰 w obszarze sztucznej inteligencji i znale藕膰 si臋 w gronie najlepszych. Aby to osi膮gn膮膰, do 2021 roku Bosch planuje zwi臋kszy膰 liczb臋 specjalist贸w w dziedzinie SI a偶 czterokrotnie, z obecnie 1 000 do 4 000 os贸b 鈥 zapowiada szef sp贸艂ki. Sztuczna inteligencja II: sukcesy w kosmosie i na drogach Pracownicy Bosch Center for Artificial Intelligence pracuj膮 aktualnie przy realizacji blisko 150 projekt贸w. Jednym z nich jest system czujnik贸w SoundSee. 鈥 Algorytm SoundSee wykorzystuje uczenie maszynowe, aby us艂ysze膰 awari臋 鈥 wyja艣ni艂 Denner. Ma ona precyzyjnie prognozowa膰 przestoje maszyn oraz redukowa膰 koszty konserwacji, a tak偶e pomaga膰 zwi臋kszy膰 wydajno艣膰. Ju偶 w maju tego roku zostanie ona zastosowana w Mi臋dzynarodowej Stacji Kosmicznej. Komercyjne zastosowania SI mo偶liwe s膮 wed艂ug Bosch w przemy艣le, zarz膮dzaniu budynkami oraz motoryzacji. Kolejnym przyk艂adem post臋p贸w w dziedzinie sztucznej inteligencji jest wielofunkcyjna kamera do zautomatyzowanej jazdy, 艂膮cz膮ca algorytmy przetwarzania obrazu z metodami SI, dzi臋ki czemu potrafi ona 鈥瀢idzie膰鈥 np. pieszych i rozpoznawa膰 oraz przewidywa膰 ich zachowanie. Zatrudnienie: liczba pracownik贸w ro艣nie o 7 800 os贸b Na ostatni dzie艅 grudnia 2018 roku Grupa Bosch zatrudnia艂a na ca艂ym 艣wiecie ok. 410 000 pracownik贸w, czyli ok. 7 800 os贸b wi臋cej ni偶 w roku poprzednim. Bosch zwi臋kszy艂 zatrudnienie przede wszystkim w regionie Europy oraz Azji i Pacyfiku. Bosch w dalszym ci膮gu intensywnie poszukuje specjalist贸w w dziedzinie IT i oprogramowania. Prognoza na rok 2019: konieczno艣膰 zapewnienia wysokiego dochodu Koncern Bosch prognozuje, 偶e 艣wiatowy wzrost gospodarki wyniesie w 2019 roku ok. 2,3 procent. 鈥 Nasza umiarkowana prognoza jest pochodn膮 wielu trend贸w geopolitycznych, takich jak niepewne konsekwencje Brexitu czy konflikty handlowe. Nastroje konsumenckie oraz inwestycyjne psuje dodatkowo agresywny protekcjonizm przejawiaj膮cy si臋 nak艂adaniem ce艂 wyr贸wnawczych lub wypowiedzeniem um贸w o wolnym handlu 鈥 wyja艣ni艂 dyrektor ds. finansowych. Niezale偶nie od tego, Bosch tak偶e w tym roku zamierza rozwija膰 si臋 w tempie szybszym ni偶 najwa偶niejsze rynki na kt贸rych prowadzi dzia艂alno艣膰 oraz utrzyma膰 wysoki poziom dochod贸w pomimo znacznych nak艂ad贸w inwestycyjnych. 殴r贸d艂o: 漏 Bosch
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
February 15 2019 09:57 V12.1.1-1