reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Bosch Przemysł elektroniczny | 31 stycznia 2019

Bosch: zautomatyzowana jazda stanie się głównym obszarem inwestycji

–Tylko do 2022 roku nakłady na ten cel wyniosą 4 mld EUR – powiedział dr Volkmar Denner, prezes spółki Robert Bosch GmbH. W firmie Bosch rozwojem zautomatyzowanej jazdy zajmuje się obecnie blisko 4 000 konstruktorów.

Grupa Bosch podsumowując 2018 rok podkreśla, że pomimo trudnej koniunktury i słabego rozwoju rynków obroty i dochody koncernu za rok 2018 utrzymały ubiegłoroczny rekordowy poziom. Według wstępnych danych, w roku 2018 koncern Bosch wygenerował obrót z działalności w wysokości ok. 77,9 mld EUR. Na wyniki negatywnie wpłynęły efekty kursów wymiany walut, które wyniosły 2,1 mld EUR. Z pominięciem efektu różnic kursów wymiany walut, obroty wzrosły o 4,3 procent. – Jako lider innowacji kształtujemy transformację na naszych rynkach – zarówno pod względem technologicznym, jak i handlowym. Koncentracja na integracji z internetem przynosi korzyści – powiedział Denner. W 2018 roku koncern sprzedał ok. 52 mln produktów wyposażonych w opcję komunikowania się przez internet, o 37 procent więcej niż w roku poprzednim. EBIT (dochód przed odliczeniem podatków i odsetek) osiągnął w 2018 roku 5,3 mld EUR. Tym samym wyniesie on prawdopodobnie 6,9 procent od obrotu. – W 2019 roku, pomimo prawdopodobnie trudnej koniunktury, Bosch zamierza rozwijać się w tempie szybszym niż rynki na których prowadzi działalność oraz zabezpieczyć wysokie dochody – powiedział prof. dr Stefan Asenkerschbaumer, zastępca prezesa zarządu spółki Bosch oraz dyrektor ds. finansowych. – Chcemy umacniać naszą konkurencyjność we wszystkich sektorach, co pozwoli nam zwiększyć przewagę technologiczną, a także sfinansować naszą przyszłość. Automatyzacja I: nakłady w wysokości 4 mld EUR Głównym obszarem prowadzonych prac badawczo-rozwojowych jest zautomatyzowana jazda. Do celu, jakim jest bezwypadkowa jazda, Bosch podąża dwiema ścieżkami. Po pierwsze rozwijając układy wspomagające, które umożliwią częściową automatyzację jazdy w samochodach prywatnych (poziom automatyzacji 2 i 3). Bosch podkreśla w komunikacie, że jest w tym segmencie liderem technologii, a także liderem rynku. Jeszcze w tym roku koncern planuje osiągnąć ze sprzedaży układów wspomagających obroty w wysokości 2 mld EUR. Druga ścieżka rozwoju to samochody bez kierowcy, które pojawią się na początku przyszłej dekady (poziom automatyzacji 4 i 5). – Samochody bez kierowcy będą przełomowe dla obszaru indywidualnej mobilności. Umożliwią bowiem powstanie dysruptywnych modeli biznesowych takich jak zautomatyzowane taksówki oraz mobilność wahadłowa – powiedział Denner. Ze względu na złożoność technologii prezes Grupy Bosch jest zdania, że automatyzacja stanie się głównym obszarem inwestycji: – Tylko do 2022 roku nasze nakłady wyniosą tutaj 4 mld EUR – zapowiedział prezes spółki. W firmie Bosch rozwojem zautomatyzowanej jazdy zajmuje się obecnie blisko 4 000 konstruktorów. Automatyzacja II: kompleksowy ekosystem usług dla mobilności Potencjał rynkowy dla zautomatyzowanej jazdy jest ogromny i wszechstronny. Do roku 2030 transport osobowy wzrośnie o 50 procent w porównaniu do roku 2015 (źródło: ITF). Według analityków, w kolejnej dekadzie wartość rynku sprzętu i oprogramowania w segmencie zautomatyzowanej jazdy wyniesie około 60 mld USD (źródło: Roland Berger). Już w roku 2025 na świecie będzie już 2,5 miliona busów do przewozu osób dostępnych na żądanie, w większości będą to pojazdy bez kierowców (źródło: Roland Berger). Obroty z systemów Sharingu mają wzrosnąć do roku 2035 do prawie 160 mld USD (źródło: BCG). Dla tego rodzaju mobilności Bosch będzie oferował zarówno odpowiednią technologię, jak i usługi. Ekosystem usług dla mobilności Bosch już dziś obejmuje takie usługi jak rezerwacja, płatności, parkowanie, ładowanie, zarządzanie, konserwacja oraz infotainment. W skład usług wchodzi także Convenience Charging – zintegrowane rozwiązanie do nawigacji i ładowania dla samochodów elektrycznych. Pierwszym klientem seryjnym jest niemiecki producent pojazdów elektrycznych, firma Sono Motors. Elektryfikacja I: wiodąca pozycja na masowym rynku W roku 2018 Bosch zakończył 30 projektów związanych z elektromobilnością o wartości kilku miliardów euro. Do roku 2025 koncern zwiększy swoje obroty w dziedzinie elektromobilności aż dziesięciokrotnie, do 5 mld EUR. – Pragniemy osiągnąć status lidera masowego rynku elektromobilności – oświadczył Denner. Bosch elektryfikuje wszystkie pojazdy: od rowerów do samochodów ciężarowych. Już dziś po drogach całego świata porusza się ponad milion pojazdów wyposażonych w komponenty elektryczne lub hybrydowe produkcji Bosch. – W przyszłości nie będzie samochodów elektrycznych, które nie byłyby wyposażone w technologię Bosch – dodał Denner. Dotyczy to w szczególności największego na świecie rynku elektromobilności w Chinach. Tam Bosch jest już liderem rynku w segmencie samochodów osobowych. Niedawno Bosch podpisał umowę o współpracy strategicznej w obszarze zautomatyzowanej i zelektryfikowanej jazdy z chińskim producentem samochodów elektrycznych, firmą NIO. W 2019 roku w Chinach rozpocznie się także produkcja seryjna e-axle – kompaktowego napędu dla samochodów elektrycznych. Kilka tygodni temu ruszyła produkcja wielkoseryjna innowacyjnego akumulatora 48V. Już w 2030 roku na całym świecie około 20procent nowych pojazdów będzie częściowo zelektryfikowanych w systemie 48V. Elektryfikacja II: zelektryfikowany transport towarów Do roku 2030 światowy transport towarów wzrośnie prawie dwukrotnie (źródło: ITF). – Chcemy, aby ruch samochodów ciężarowych nie był obciążeniem dla klimatu ani jakości powietrza. Także w tym przypadku kluczem jest elektryfikacja – powiedział Denner. Już w 2030 roku co czwarty nowy samochód użytkowy będzie przynajmniej częściowo zelektryfikowany, w Chinach zaś prawie co trzeci. Skorzysta na tym także Bosch. Portfolio produktów koncernu w segmencie bezemisyjnego przewozu towarów obejmuje: napędy 36 V do rowerów cargo, napędy elektryczne do lżejszych pojazdów użytkowych takich jak Streetscooter, napędy elektryczne e-axle dla lekkich i ciężkich transporterów, zelektryfikowane osie do naczep, a w przyszłości także napędy z ogniwami paliwowymi dla samochodów ciężarowych o masie 40 ton. – Częściowa lub pełna elektryfikacja, akumulatory czy ogniwa paliwowe – jesteśmy gotowi na wyzwania rynku – podkreślił prezes Grupy Bosch. Sztuczna inteligencja I: kluczowa kompetencja dla koncernu Bosch Najważniejszą z kluczowych kompetencji w przyszłości będzie zdaniem Dennera wykorzystanie sztucznej inteligencji (SI) na skalę przemysłową: – Do połowy przyszłej dekady wszystkie produkty Bosch będą wyposażone w sztuczną inteligencję lub też będą z jej pomocą projektowane i wytwarzane. Wprawdzie amerykańskie i chińskie firmy dominują obecnie w segmencie sztucznej inteligencji w obszarze dóbr użytkowych – przyznaje prezes Bosch. – Jednak, bez wiedzy w dziedzinach takich jak transport, przemysł czy wyposażenie techniczne budynków, ich potencjał pozostaje w tyle za przemysłowym wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Dlatego, według Dennera, Bosch stawia sobie tutaj ambitne cele: – Jako lider innowacji chcemy się doskonalić w obszarze sztucznej inteligencji i znaleźć się w gronie najlepszych. Aby to osiągnąć, do 2021 roku Bosch planuje zwiększyć liczbę specjalistów w dziedzinie SI aż czterokrotnie, z obecnie 1 000 do 4 000 osób – zapowiada szef spółki. Sztuczna inteligencja II: sukcesy w kosmosie i na drogach Pracownicy Bosch Center for Artificial Intelligence pracują aktualnie przy realizacji blisko 150 projektów. Jednym z nich jest system czujników SoundSee. – Algorytm SoundSee wykorzystuje uczenie maszynowe, aby usłyszeć awarię – wyjaśnił Denner. Ma ona precyzyjnie prognozować przestoje maszyn oraz redukować koszty konserwacji, a także pomagać zwiększyć wydajność. Już w maju tego roku zostanie ona zastosowana w Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Komercyjne zastosowania SI możliwe są według Bosch w przemyśle, zarządzaniu budynkami oraz motoryzacji. Kolejnym przykładem postępów w dziedzinie sztucznej inteligencji jest wielofunkcyjna kamera do zautomatyzowanej jazdy, łącząca algorytmy przetwarzania obrazu z metodami SI, dzięki czemu potrafi ona „widzieć” np. pieszych i rozpoznawać oraz przewidywać ich zachowanie. Zatrudnienie: liczba pracowników rośnie o 7 800 osób Na ostatni dzień grudnia 2018 roku Grupa Bosch zatrudniała na całym świecie ok. 410 000 pracowników, czyli ok. 7 800 osób więcej niż w roku poprzednim. Bosch zwiększył zatrudnienie przede wszystkim w regionie Europy oraz Azji i Pacyfiku. Bosch w dalszym ciągu intensywnie poszukuje specjalistów w dziedzinie IT i oprogramowania. Prognoza na rok 2019: konieczność zapewnienia wysokiego dochodu Koncern Bosch prognozuje, że światowy wzrost gospodarki wyniesie w 2019 roku ok. 2,3 procent. – Nasza umiarkowana prognoza jest pochodną wielu trendów geopolitycznych, takich jak niepewne konsekwencje Brexitu czy konflikty handlowe. Nastroje konsumenckie oraz inwestycyjne psuje dodatkowo agresywny protekcjonizm przejawiający się nakładaniem ceł wyrównawczych lub wypowiedzeniem umów o wolnym handlu – wyjaśnił dyrektor ds. finansowych. Niezależnie od tego, Bosch także w tym roku zamierza rozwijać się w tempie szybszym niż najważniejsze rynki na których prowadzi działalność oraz utrzymać wysoki poziom dochodów pomimo znacznych nakładów inwestycyjnych. Źródło: © Bosch
reklama
reklama
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
April 20 2019 11:13 V13.1.0-1