reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Przemys艂 elektroniczny | 11 stycznia 2019

CES 2019: Autonomiczne samochody b臋d膮 zasilane przez karty graficzne AI

Bran偶a motoryzacyjna zwraca si臋 w stron臋 technologii autonomicznych. Firma Nvidia podczas targ贸w CES 2019 prezentuje nowy system do autonomicznej jazdy, wspierany przez procesory graficzne GPU ze sztuczn膮 inteligencj膮.
Producenci samochod贸w coraz cz臋艣ciej si臋gaj膮 po rozwi膮zania inteligentne oraz sztuczn膮 inteligencj臋, kt贸ra pozwala kierowcy szybciej i sprawniej podejmowa膰 decyzje, a w kryzysowej sytuacji 鈥 nawet uchroni膰 przed wypadkiem.

鈥 Na targach CES 2019 prezentujemy nasz膮 najnowsz膮 technologi臋 autonomicznej jazdy i autonomicznych pojazd贸w. Technologia DRIVE Auto Pilot b臋dzie dost臋pna na rynku w niedalekiej przysz艂o艣ci. Ulepszy autonomiczn膮 jazd臋 do poziomu 2+ i zapewni lepsze wsparcie kierowcy 鈥 m贸wi w rozmowie z agencj膮 informacyjn膮 Newseria Innowacje podczas targ贸w CES 2019 w Las Vegas Bea Longworth, head of automotive PR z Nvidii.

Pionierem autonomicznych samochod贸w jest ameryka艅ska firma Tesla, kt贸ra jako pierwsza na 艣wiecie wypu艣ci艂a elektryczny samoch贸d dopuszczony do powszechnego u偶ytku z preinstalowanym autopilotem. R贸wnie偶 in偶ynierowie Nvidii postanowili stworzy膰 inteligentne auto, kt贸re b臋dzie jeszcze lepiej radzi艂o sobie na drodze. Kluczem do sukcesu ma by膰 wykorzystanie sztucznej inteligencji oraz algorytm贸w uczenia maszynowego. W przeciwie艅stwie do Tesli, Nvidia chce wspiera膰 kierowc臋, a nie go zast臋powa膰.

Firma badawcza Global Market Insight twierdzi, 偶e rynek samochod贸w autonomicznych poziomu 2 do 2024 roku b臋dzie rozwija艂 si臋 w tempie 42 proc. w skali roku. Z kolei wed艂ug wylicze艅 analityk贸w SB Wire warto艣膰 ca艂ej bran偶y inteligentnych samochod贸w do 2023 roku mo偶e wzrosn膮膰 do poziomu 173,15 mld dol.
鈥 Nie pr贸bujemy zaprogramowa膰 samochodu do samodzielnej jazdy, poniewa偶 to nie jest mo偶liwe. Jazda samochodem jest niesamowicie skomplikowana, niezale偶nie od tego, jak 艂atwa nam si臋 wydaje. Nie mo偶emy stworzy膰 kodu na ka偶d膮 ewentualno艣膰, kt贸ra mo偶e wyst膮pi膰 podczas jazdy. Z tego powodu stosujemy sztuczn膮 inteligencj臋, kt贸ra umo偶liwia pojazdowi skuteczne uczenie si臋 podczas jazdy. Jest to o wiele bardziej skuteczne i elastyczne rozwi膮zanie 鈥 t艂umaczy ekspertka.

Najwa偶niejszym elementem systemu inteligentnego od Nvidii jest centrum przetwarzania danych wykorzystuj膮ce karty graficzne firmy, w kt贸rym algorytmy ucz膮 si臋 poruszania na drodze. Te same uk艂ady graficzne wykorzystuje si臋 w samym samochodzie, a nast臋pnie wykorzystuje g艂臋bokie sieci neuronowe do sterowania pojazdem. Tak zaprojektowana sztuczna inteligencja sprawdza si臋 w roli systemu wsparcia kierowcy. U艂atwia utrzymanie samochodu na w艂a艣ciwym pasie czy zachowanie odleg艂o艣ci od innych uczestnik贸w ruchu drogowego.

Nad stworzeniem podobnej platformy u艂atwiaj膮cej kontrolowanie inteligentnego samochodu pracuje firma Baidu. Firma poinformowa艂a podczas targ贸w CES o wprowadzeniu do dystrybucji otwartego oprogramowania dla inteligentnych samochod贸w, Apollo Enterprise.

Rozwi膮zaniem zainteresowanych jest 130 firm z ca艂ego 艣wiata, kt贸re planuj膮 wykorzysta膰 je do produkcji system贸w automatycznego parkowania, samochodowych asystent贸w g艂osowych czy autonomicznych minibus贸w. Chi艅ski startup WM Motors zapowiedzia艂 nawet, 偶e do 2021 roku stworzy przy pomocy Apollo Enterprise pierwsze autonomiczne pojazdy poziomu 3, czyli takie, kt贸re w 艣ci艣le okre艣lonych warunkach s膮 w stanie przej膮膰 kontrol臋 nad wszystkimi systemami sterowania.

鈥 Kiedy m贸wimy o poziomie 2+, mamy na my艣li zaawansowane funkcje wsparcia kierowcy. Chodzi wi臋c o takie sytuacje, jak jazda po drodze szybkiego ruchu, kiedy u偶ytkownik chce skorzysta膰 z zawansowanych funkcji pozwalaj膮cych na utrzymanie pojazdu na w艂a艣ciwym pasie ruchu, zachowanie odleg艂o艣ci od pojazdu przed nim, w艂膮czenie si臋 do ruchu czy zjazd z drogi szybkiego ruchu. W rezultacie pojazd radzi sobie niezwykle sprawnie z tymi relatywnie z艂o偶onymi manewrami 鈥 m贸wi Bea Longworth.

Mimo i偶 autonomiczne pojazdy nie s膮 jeszcze gotowe do tego, aby ca艂kowicie zast膮pi膰 cz艂owieka za kierownic膮, znacz膮co poprawiaj膮 nie tylko komfort, ale i bezpiecze艅stwo jazdy. Wed艂ug raportu opracowanego przez firm臋 Waymo, w ci膮gu roku na 艣wiecie ginie 1,2 mln uczestnik贸w ruchu drogowego, a do 94 proc. wypadk贸w dosz艂o z powodu b艂臋d贸w pope艂nionych przez cz艂owieka. Wyeliminowanie czynnika ludzkiego z procesu sterowania pojazdem mog艂oby zapobiec wi臋kszo艣ci wypadk贸w.

鈥 Czasem s艂ysz臋 opinie typu 鈥瀗ie podoba mi si臋 idea autonomicznej jazdy, bo uwielbiam prowadzi膰 samoch贸d.” Ale nikt nie lubi tkwi膰 w korku. I w艂a艣nie w tego typu sytuacjach poziom 2+ jest ogromnym udogodnieniem. Ostatecznym celem autonomicznej jazdy jest jednak uratowanie miliona istnie艅 ludzkich rocznie, kt贸re tracimy z powodu b艂臋d贸w kierowc贸w 鈥 podsumowa艂a przedstawicielka Nvidii.

殴r贸d艂o: Newseria Innowacje
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
January 11 2019 20:28 V11.10.27-2