reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© PixabayPeteLinforth Przemys艂 elektroniczny | 20 listopada 2018

Nowa spó艂ka spin-off PG pracuje nad systemem ch艂odzenia baterii do pojazdów elektrycznych

Byotta, sp贸艂ka spin-off stworzona przez trzech absolwent贸w Politechniki Gda艅skiej, projektuje wysokowydajny uk艂ad ch艂odzenia baterii do pojazd贸w elektrycznych.
Uk艂ad ch艂odzenia baterii do pojazd贸w elektrycznych opracowywany przez in偶ynier贸w ze sp贸艂ki Byotta ma pom贸c znacznie skr贸ci膰 czas 艂adowania baterii, jednocze艣nie wyd艂u偶aj膮c jej 偶ywotno艣膰, a tak偶e odzyskiwa膰 cz臋艣膰 ciep艂a odpadowego do ogrzania pojazdu. Rozwi膮zanie b臋dzie testowane we wsp贸艂pracy z gdy艅skim Przedsi臋biorstwem Komunikacji Trolejbusowej (PKT).
鈥 Jednym z problem贸w, kt贸re rozwi膮zujemy jest przegrzewanie si臋 baterii pojazdu elektrycznego przy bardzo szybkim 艂adowaniu. Generowane ciep艂o jest tym wi臋ksze, im szybciej 艂adujemy baterie. Pr臋dko艣膰 艂adowania jest wi臋c ograniczana, bo przegrzewanie si臋 baterii skraca jej 偶ywotno艣膰, a bateria to jeden z najwi臋kszych koszt贸w w pojazdach. Celem naszego projektu jest stworzenie uk艂adu zarz膮dzania temperatur膮 baterii, kt贸ry umo偶liwi utrzymanie optymalnej temperatury baterii nawet w skrajnych sytuacjach, czyli np. podczas bardzo szybkiego 艂adowania czy bardzo dynamicznej jazdy 鈥 t艂umaczy mgr in偶. Mariusz Smentoch, absolwent Wydzia艂u Mechanicznego PG i Imperial College London, prezes sp贸艂ki Byotta.

System, nad kt贸rym pracuj膮 in偶ynierowie ma stanowi膰 po艂膮czenie aktywnego uk艂adu ch艂odzenia ciecz膮 wykorzystuj膮cego wymienniki ciep艂a autorskiej konstrukcji i pasywnego ch艂odzenia z wykorzystaniem materia艂贸w o zmiennej fazie.

鈥 Najprostszym przyk艂adem takiego materia艂u jest wosk, kt贸ry w czasie topnienia utrzymuje swoj膮 temperatur臋, ca艂y czas przyjmuj膮c ciep艂o od otoczenia. Chcemy po艂膮czy膰 te dwie technologie w jeden sprawnie dzia艂aj膮cy system do zarz膮dzania temperatur膮 pracy baterii, przy czym temperatura bezpieczna dla baterii mie艣ci si臋 w zakresie 15-35 stopni Celsjusza. Zak艂adamy, 偶e 偶ywotno艣膰 baterii mo偶e zwi臋kszy膰 si臋 nawet kilkukrotnie 鈥 m贸wi mgr in偶. Maciej Raczkowski, absolwent Wydzia艂u Mechanicznego PG, kt贸ry odpowiada za cz臋艣膰 projektu zwi膮zan膮 z procesem ch艂odzenia.

Skr贸ci膰 ma si臋 za to czas 艂adowania baterii. 鈥 艢wi臋tym Graalem, je艣li chodzi o czas 艂adowania baterii jest sze艣膰 minut, przy czym obecnie jest to kilkana艣cie minut. Zak艂adamy, 偶e dzi臋ki naszym rozwi膮zaniom uda si臋 do tego Graala znacz膮co przybli偶y膰 鈥 dodaje Raczkowski.

W ramach projektu maj膮 zosta膰 tak偶e zaproponowane sposoby odbioru ciep艂a w trolejbusie. 鈥 Zim膮 bardzo du偶o energii pochodz膮cej z baterii wykorzystywane jest do dogrzewania wn臋trza pojazdu, przez co zmniejsza si臋 zasi臋g, jaki ma trolejbus na jednym 艂adowaniu. Badamy, jak du偶o ciep艂a mo偶na odzyska膰 z baterii i zaproponujemy, w jaki spos贸b mo偶na to ciep艂o wykorzysta膰. Zak艂adamy, 偶e uda si臋 odzyskiwa膰 wi臋cej ciep艂a ni偶 dotychczas oraz zapewni膰 jego r贸wnomierny odbi贸r 鈥 t艂umaczy mgr in偶. Karol Gry艅, absolwent Wydzia艂u Elektrotechniki i Automatyki, odpowiadaj膮cy za cz臋艣膰 projektu dotycz膮c膮 IT i automatyki.

W ramach kolejnego etapu projektu, we wsp贸艂pracy z laboratorium LINTE^2, przygotowana zostanie szybka i wydajna 艂adowarko-roz艂adowywarka, dzi臋ki kt贸rej b臋dzie mo偶na symulowa膰 skrajne przypadki, zanim bateria zostanie umieszczona w poje藕dzie. W lutym przysz艂ego roku wymienniki ciep艂a b臋d膮 testowane z bateriami i materia艂em zmiennofazowym jako jeden uk艂ad.

Projekt e-Pionier finansuje innowacyjne rozwi膮zania i pomaga w zak艂adaniu nowych firm takich jak Byotta. Wspiera zespo艂y student贸w, absolwent贸w i pracownik贸w PG w rozwi膮zywaniu problem贸w spo艂eczno-gospodarczych zg艂aszanych przez podmioty publiczne. Poszukiwane s膮 kolejne zespo艂y. E-Pionier jest wsp贸艂finansowany ze 艣rodk贸w Europejskiego Funduszu Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa i potrawa do ko艅ca 2019 roku.

In偶ynierowie ze sp贸艂ki Byotta zakwalifikowali si臋 do programu akceleracyjnego MIT Enterprise Forum oraz do szko艂y mentor贸w z Polskiego Funduszu Rozwoju. Oba programy maj膮 zwi臋kszy膰 ich kompetencje biznesowe i szanse na powodzenie projektu w zakresie wdro偶enia.

殴r贸d艂o: Politechnika Gda艅ska
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
December 12 2018 12:21 V11.10.9-1