reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Toyota Przemys艂 elektroniczny | 19 listopada 2018

Toyota opracowa艂a nowe elektrolity zwi臋kszaj膮ce stabilno艣膰 i pojemno艣膰 baterii

Naukowcy z Toyota Research Institute North America (TRINA) oraz Uniwersytetu Monash w Australii opracowali nowe elektrolity, kt贸re mo偶na zastosowa膰 w bateriach r贸偶nych typ贸w. Zwi臋ksz膮 one pojemno艣膰 i bezpiecze艅stwo nowoczesnych baterii, co prze艂o偶y si臋 na wi臋ksz膮 funkcjonalno艣膰 samochod贸w elektrycznych i urz膮dze艅 mobilnych.
Urz膮dzenia takie jak smartfony, laptopy czy samochody elektryczne polegaj膮 zazwyczaj na bateriach litowo-jonowych. Ich budowa opiera si臋 na anodzie grafitowej i katodzie zawieraj膮cej kobalt. Stosowane w nich elektrolity to substancje organiczne, kt贸re s膮 lotne i 艂atwopalne. Opracowane przez TRINA i Uniwersytet Monash elektrolity oparte s膮 na p艂ynnych solach, kt贸re eliminuj膮 艂atwopalno艣膰 i zwi臋kszaj膮 stabilno艣膰.

- Udowodnili艣my, 偶e nowe elektrolity zwi臋kszaj膮 wydajno艣膰 baterii magnezowych i litowych 鈥 powiedzia艂 autor artyku艂u, profesor Doug MacFarlane z Monash School of Chemistry. 鈥 Te superstabilne elektrolity pozwalaj膮 zwi臋kszy膰 pojemno艣膰 energetyczn膮 baterii.
Nowe rozwi膮zanie Toyoty to nielotne, stabilne elektrochemicznie elektrolity, kt贸re mo偶na zastosowa膰 m.in. w akumulatorach litowo-jonowych, magnezowo-jonowych czy niklowo-wodorkowych. Dzi臋ki nim samochody hybrydowe mog膮 zyska膰 na wydajno艣ci, auta elektryczne zwi臋kszy膰 zasi臋g na jednym 艂adowaniu, a telefony czy laptopy dzia艂a膰 d艂u偶ej bez pod艂膮czania do 艂adowarki. Odkrycie zosta艂o opisane w mi臋dzynarodowym czasopi艣mie naukowym “Energy and Environmental Science”.

- Nowe materia艂y s膮 oparte na jonach w kszta艂cie dwudziesto艣cianu foremnego, a konkretnie anionach kwasu karboranowego, zbudowanych g艂贸wnie z boru i chloru. Ostatnie badania wykaza艂y, 偶e te materia艂y s膮 bardzo stabilne i mo偶na je stosowa膰 nie tylko w bateriach litowo-jonowych 鈥 powiedzia艂a Rana Mohtadi, liderka projektu i jedna z g艂贸wnych naukowc贸w w Toyota Research Institute North America.

Obecnie Toyota stosuje w wi臋kszo艣ci swoich hybryd niklowo-wodorkowe akumulatory trakcyjne. S膮 one co prawda mniej pojemne ni偶 baterie litowo-jonowe, ale jak podkre艣la firma, ich odporno艣膰 i trwa艂o艣膰 zosta艂a udowodniona w ci膮gu ponad 20 lat masowej produkcji hybryd Toyoty. W ci膮gu najbli偶szej dekady japo艅ski koncern zamierza wprowadzi膰 na rynek baterie litowo-jonowe ze sta艂ym elektrolitem, kt贸re pozwol膮 znacznie skr贸ci膰 czas 艂adowania i zwi臋kszy膰 pojemno艣膰 baterii, zwi臋kszaj膮c funkcjonalno艣膰 samochod贸w elektrycznych.
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
December 12 2018 12:21 V11.10.9-2