reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay
Przemysł elektroniczny |

BMW rozpoczęło współpracę z Umicore i Northvolt

Grupa BMW wraz z firmami Northvolt oraz Umicore założyła konsorcjum technologiczne, którego celem jest rozwój kompletnego i zrównoważonego łańcucha wartości związanego z ogniwami przeznaczonymi do pojazdów zelektryfikowanych.

Projekt ma przyspieszyć industrializację baterii w Europie i skoncentruje się na takich obszarach jak skład chemiczny, produkcja oraz recykling. Powstające konsorcjum wesprze działalność zainicjowanego przez Komisję Europejską European Battery Alliance. - Baterie odgrywają zasadniczą rolę w naszym procesie przejścia na czystą mobilność i czyste systemy energetyczne. Dzięki prawdziwemu zaangażowaniu podmiotów należących do wszystkich segmentów łańcucha wartości związanego z bateriami, Europa staje się liderem w tym strategicznym obszarze. Dlatego z zadowoleniem przyjmuję fakt, że kluczowi gracze sektora motoryzacyjnego inwestują w przyszłość europejskiej innowacyjności i produkcji akumulatorów – powiedział Maroš Šefčovič, wiceprzewodniczący KE ds. Unii Energetycznej.
Partnerzy zamierzają połączyć zrównoważone zaplecze produkcyjne firmy Northvolt, doświadczenie BMW rozwijającego własne ogniwa do pojazdów elektrycznych oraz wiedzę Umicore z zakresu rozwoju i wytwarzania materiałów do ogniw, jak również recyklingu surowców.
Głównym celem projektu jest zapewnienie zrównoważonego cyklu życia baterii „w zamkniętej pętli”. Ogniwa mają być przystosowane do recyklingu, zaś w ich procesie produkcyjnym zastosowanie znajdzie przede wszystkim energia odnawialna. Baterie będą się cechować długim okresem użyteczności jako źródło zasilania napędu pojazdów elektrycznych. Kolejną możliwą fazą ich zastosowania staną się natomiast stacjonarne magazyny energii. Pod koniec cyklu życia ogniwa zostaną poddane recyklingowi, dzięki czemu pozyskane z nich surowce będzie można wykorzystać ponownie, co spowoduje „zakończenie pętli”. W celu przyspieszenia badań nad bateriami i poczynienia dalszych postępów związanych z ich składem chemicznym oraz designem, Grupa BMW latem 2019 r. zamierza zainaugurować centrum rozwoju baterii. Oprócz działalności projektowej, przedmiotem działalności nowej placówki będzie m.in. produkcja prototypów ogniw. Grupa BMW i Northvolt współpracują już od jakiegoś czasu w ramach strategicznego projektu technologicznego. Partnerzy chcą wykorzystać możliwości laboratoriów Northvolt Labs, rozbudowanej linii i zaplecza badawczego, które zajmą się testowaniem i industrializacją baterii przed rozpoczęciem ich produkcji na masową skalę. Kooperacja uzyskała wsparcie ze strony Grupy BMW poprzez inwestycję umożliwiającą początkową fazę partnerstwa. Energia elektryczna potrzebna do wytwarzania ogniw ma pochodzić w całości ze źródeł odnawialnych. Umicore w ramach konsorcjum jest odpowiedzialna za materiały do anody i katody oraz recykling. Współpraca pozwoli na wdrożenie innowacyjnych i wysoce wydajnych technologii produkcji materiałów opartych na metalach z odzysku. Umicore pracuje ponadto na udoskonaleniem technologii recyklingu baterii litowojonowych. Obecnie Grupa BMW prowadzi na własną rękę produkcję modułów z dostarczanych z zewnątrz ogniw litowo-jonowych. Połączone moduły służą do wytwarzania akumulatorów trakcyjnych do hybryd typu plug-in oraz pojazdów całkowicie elektrycznych. Po uruchomieniu fabryki ogniw przez Northvolt, komponenty do akumulatorów EV bawarskiego koncernu będą w całości powstawać w Europie, przyczyniając się jednocześnie do znacznego zmniejszenia emisji dwutlenku węgla. Spółka Umicore ogłosiła niedawno, że wkrótce w Europie rozpocznie budowę fabryki materiałów katodowych (Umicore zainwestuje w Nysie) i prowadzi już na Starym Kontynencie zakład recyklingu akumulatorów litowo-jonowych.

reklama
Załaduj więcej newsów
May 14 2024 07:33 V22.4.46-2
reklama
reklama