reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Przemys艂 elektroniczny | 21 sierpnia 2018

ICPT pracuje nad zwi臋kszeniem zasi臋gu pojazdów wodorowych

Polska firma Impact Clean Power Technology opracowuje technologi臋 pozwalaj膮c膮 zwi臋kszy膰 zasi臋g samochod贸w zasilanych wodorem, co pomorze przyspieszy膰 popularyzacj臋 pojazd贸w elektrycznych.
鈥 Budujemy zaawansowany system hybrydowy oparty na ogniwie paliwowym nowej generacji oraz zasobnik energii wykorzystuj膮cy now膮 generacj臋 hybrydowych superkondensator贸w. Opracujemy urz膮dzenie b臋d膮ce swego rodzaju przed艂u偶eniem zasi臋gu do samochod贸w elektrycznych. B臋dzie mo偶na zastosowa膰 je w pojazdach, kt贸re nie tylko je偶d偶膮 w mie艣cie, lecz tak偶e w dalekie trasy. Urz膮dzenie b臋dzie pracowa膰 i zasila膰 silnik elektryczny pojazdu elektrycznego z wodoru na d艂ugich trasach nawet kilkuset kilometr贸w 鈥 m贸wi agencji Newseria Innowacje Bart艂omiej Kras, wiceprezes Impact Clean Power Technology.
Paliwo wodorowe to jeden z najbardziej obiecuj膮cych surowc贸w, kt贸ry mo偶e przyspieszy膰 popularyzacj臋 elektrycznych samochod贸w oraz 艣rodk贸w komunikacji miejskiej, dzi臋ki zwi臋kszeniu ich efektywnego zasi臋gu. Polacy buduj膮 urz膮dzenie, dzi臋ki kt贸remu b臋dzie mo偶na zwi臋kszy膰 zasi臋g pojazdu elektrycznego z ogniwami wodorowymi do kilkuset kilometr贸w.
Polska firma opracowuje nowe ogniwa wodorowe w ramach mi臋dzynarodowego projektu Coala, kt贸ry prowadzi we wsp贸艂pracy z naukowcami z Niemieckiej Agencji Kosmicznej, Centrum Bada艅 Nowych Technologii w Ulm oraz Politechniki Gda艅skiej. Najwi臋ksz膮 zalet膮 zastosowania tej technologii w bran偶y motoryzacyjnej ma by膰 jej zerowa emisyjno艣膰. Ogniwa paliwowe pozwalaj膮 przeprowadzi膰 bezpo艣redni transfer energii z wodoru przechowywanego pod ci艣nieniem bezpo艣rednio w pr膮d s艂u偶膮cy do zasilenia silnik贸w elektrycznych. Badania nad technologi膮 pozyskiwania energii z wodoru na skal臋 przemys艂ow膮 prowadzone s膮 od przesz艂o 15 lat. Wod贸r mo偶e by膰 doskona艂ym zamiennikiem ropy naftowej nie tylko ze wzgl臋du na jego bezemisyjny charakter. To tak偶e najcz臋艣ciej wyst臋puj膮cy pierwiastek na ziemi, dlatego jego zasoby nie wyczerpi膮 si臋, jak ma to miejsce w przypadku z艂贸偶 ropy naftowej. 鈥 Nasz projekt ma pokaza膰, 偶e mo偶emy dzisiejszym elektrycznym samochodem je藕dzi膰 nie tylko po mie艣cie z zasi臋giem 150鈥200 km, ale pojecha膰 np. 600 km na jednym tankowaniu wodoru. Jeste艣my na etapie budowy prototypu, wdro偶enie do produkcji mo偶e nast膮pi膰 w ci膮gu najbli偶szych 4 lat 鈥 przewiduje wiceprezes Impact Clean Power Technology. Potencja艂 drzemi膮cy w wodorze dostrzegli tak偶e przedstawiciele koncern贸w zwi膮zanych z rynkiem paliwowym i motoryzacyjnym (m.in. BMW Group, Daimler, Honda, Hyundai, Royal Dutch Shell czy Toyota), kt贸rzy na pocz膮tku 2017 roku podczas 艢wiatowego Forum Ekonomicznego w Davos zawi膮zali Komitet Promocji Wodoru. Jego zadaniem ma by膰 promocja wodoru jako najwa偶niejszego no艣nika energii, kt贸ry pozwoli艂by wypromowa膰 i spopularyzowa膰 auta elektryczne, a co za tym idzie 鈥 w d艂ugofalowej perspektywie znacz膮co ograniczy膰 emisj臋 spalin do 艣rodowiska. Wod贸r sprawdzi si臋 nie tylko w transporcie osobowym, lecz tak偶e w 艣rodkach komunikacji publicznej oraz w bran偶y transportowej. Zakupem poci膮g贸w wodorowych zainteresowane jest zar贸wno polskie PKP Cargo, jak i niemiecka kolej, kt贸ra planuje wyposa偶y膰 flot臋 Dolnej Saksonii w czterna艣cie lokomotyw tego typu. Z kolei japo艅ska sie膰 Seven-Eleven wyposa偶y艂a trzy sklepy w wodorowe pojazdy dostawcze od Toyoty.
Wed艂ug raportu 鈥濰ydrogen, scaling up鈥 opracowanego przez Komitet Promocji Wodoru, w 2050 pojazdy nap臋dzane ogniwami paliwowymi b臋d膮 stanowi膰 od 20 do 25 proc. rynku motoryzacyjnego. Szacuje si臋, 偶e za 30 lat w baterie wodorowe b臋dzie wyposa偶onych 400 mln aut osobowych, do 20 mln pojazd贸w ci臋偶arowych i 5 mln autobus贸w. Z kolei norweska firma doradcza Rystad Energy og艂osi艂a, 偶e w 2017 roku odkryto jedynie 6,7 mld bary艂ek ropy. Tak niskich wynik贸w nie zanotowano od przesz艂o 70 lat.
鈥 Widzimy du偶y skok w technologiach ogniw paliwowych, kt贸re b臋d膮 stosowane w transporcie jako dodatkowy modu艂 pojazd贸w elektrycznych. W tej chwili mamy kilkana艣cie projekt贸w w Europie, gdzie takie ogniwa paliwowe stosowane s膮 w autobusach oraz ci臋偶ar贸wkach jako range extender, czyli urz膮dzenie zwi臋kszaj膮ce zasi臋g pojazdu poprzez magazynowanie dodatkowej energii w wodorze 鈥 m贸wi Bart艂omiej Kras. Od 2019 roku Bank 艢wiatowy nie b臋dzie finansowa艂 inwestycji zwi膮zanych z poszukiwaniem i eksploatowaniem z艂贸偶 ropy naftowej i gazu ziemnego. Jednym z pierwszych pa艅stw, kt贸re ca艂kowicie odetnie si臋 od ropy naftowej oraz gazu ziemnego, mo偶e by膰 Francja. Tamtejszy rz膮d og艂osi艂, 偶e do 2040 r. zaprzestanie wydobywania tych surowc贸w. W tym samym roku zacznie obowi膮zywa膰 ca艂kowity zakaz sprzeda偶y pojazd贸w nap臋dzanych paliwami kopalnymi. Francuskie firmy ju偶 dzi艣 przygotowuj膮 si臋 na tak膮 ewentualno艣膰. Korporacja taks贸wkarska Soci茅t茅 du Taxi Electrique Parisien ju偶 dzi艣 dysponuje 100 taks贸wkami wodorowymi Toyota Mirai, a do 2020 roku planuje zakupi膰 kolejnych 500 egzemplarzy. Projekt elektryfikacji francuskiej floty prowadzony jest we wsp贸艂pracy z firm膮 Air Liquide, producentem i dostawc膮 paliwa wodorowego, kt贸ra dysponuje na ca艂ym 艣wiecie 100 stacjami tankowania wodoru. 鈥 Kilka du偶ych firm motoryzacyjnych ju偶 si臋 zaanga偶owa艂o w takie stacje. Toyota jest prekursorem 艣wiatowym i europejskim, kt贸ry ju偶 dzi艣 oferuje samoch贸d wodorowy do sprzeda偶y. W zale偶no艣ci od tego, jak ten rynek b臋dzie si臋 rozwija艂, b臋d膮 powstawa膰 r贸wnie偶 stacje 艂adowania wodorowego. W tej chwili kilkana艣cie miast w Polsce jest zainteresowanych pozyskaniem stacji 艂adowania wodorem. Mamy r贸wnie偶 rodzimych takich producent贸w, jak Lotos, kt贸rzy mogliby ten wod贸r dostarcza膰 jako jeden ze swoich produkt贸w 鈥 twierdzi ekspert. 殴r贸d艂o: Newseria Innowacje
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
February 19 2019 15:52 V12.2.2-1