reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Przemys艂 elektroniczny | 08 sierpnia 2018

Samochody staj膮 si臋 coraz bardziej inteligentne

Ju偶 wkr贸tce dzi臋ki systemom telematycznym samoch贸d sam poinformuje o wypadku odpowiednie s艂u偶by i wezwie pomoc. Trwaj膮 te偶 prace nad technologi膮 odczytywania fal m贸zgowych kierowcy i szybkiego identyfikowania jego zamiar贸w.
鈥 Do najnowszych technologii obecnie montowanych w samochodach mo偶emy zaliczy膰 np. zdalny dost臋p do niekt贸rych funkcji samochodu, takich jak otwieranie samochodu, uruchamianie silnika czy aktywowanie klimatyzacji, poprzez aplikacj臋 mobiln膮. Kolejn膮 ciekawostk膮 s膮 r贸偶nego rodzaju kamery, np. kamery parkowania 360 stopni pozwalaj膮ce kierowcy zobaczy膰 obraz dooko艂a samochodu, mamy te偶 kamery rozpoznaj膮ce znaki drogowe czy kamery termowizyjne, kt贸re s膮 w stanie rozpoznawa膰 ludzi i zwierz臋ta 鈥 m贸wi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Patryk Matysiak, wsp贸艂za艂o偶yciel BimmerTech.

Coraz popularniejsza jest integracja smartfona z systemem wy艣wietlaczy w samochodach. Nie tylko umo偶liwia obs艂ug臋 telefonu bez spogl膮dania na niego czy odczytania wiadomo艣ci bezpo艣rednio na samochodowym wy艣wietlaczu. Zintegrowanie funkcji aplikacji z elementami sterowania umieszczonymi w kierownicy i systemami rozpoznawania g艂osu pozwalaj膮 korzysta膰 z nawigacji czy rozmawia膰 przez telefon, nie spuszczaj膮c wzroku z drogi. Wed艂ug prognoz firmy McKinsey, connected car ma by膰 standardem na rynku samochod贸w ju偶 w 2020 roku.
鈥 Je偶eli chodzi o integracj臋 ze smartfonem, m贸wimy tu o technologiach takich jak CarPlay czy Android Auto. S膮 to dwa systemy oferowane przez Apple i Google, kt贸re pozwalaj膮 nam na du偶o wi臋ksz膮 integracj臋 naszego smartfonu z samochodem, mamy dost臋p do aplikacji, kt贸re mamy zainstalowane na naszym telefonie bezpo艣rednio z systemu multimedialnego w samochodzie 鈥 t艂umaczy Patryk Matysiak.

Pojawiaj膮 si臋 ju偶 aplikacje, obecnie przeznaczone do firm transportowych, kt贸re monitoruj膮 zm臋czenie kierowc贸w, ich stan psychofizyczny i liczb臋 godzin sp臋dzonych za kierownic膮. Trwaj膮 te偶 prac臋 nad technologi膮 B2V, 鈥瀊rain to vehicle”, czyli 鈥瀦 m贸zgu do pojazdu”. Samoch贸d ma przewidzie膰 zamiary kierowc贸w dzi臋ki odczytaniu fal m贸zgowych, w ten spos贸b mo偶e nawet 0,5 sekundy wcze艣niej wiedzie膰 o zamiarze skr臋tu kierownic膮 lub przyspieszenia.

鈥 W obszarze bezpiecze艅stwa na pewno mo偶emy si臋 spodziewa膰 bardzo rozbudowanych system贸w monitoruj膮cych kondycj臋 kierowcy i ostrzegaj膮cych go o potencjalnym niebezpiecze艅stwie, czyli takie systemy, kt贸re b臋d膮 w stanie wykry膰 nasze zm臋czenie, nasz refleks i og贸ln膮 kondycj臋 鈥 wskazuje ekspert.

Na popularno艣ci zyskuje telematyka. Zamontowane czujniki okre艣laj膮 lokalizacj臋 samochodu, zbieraj膮 informacj臋 o sposobie jazdy kierowcy. System telematyczny mo偶e te偶 informowa膰 o stopniu zu偶ycia paliwa, ogumienia czy cz臋艣ci, co pozwala z wyprzedzeniem zaplanowa膰 prace naprawcze i konserwacyjne.

鈥 Serwis mo偶e proaktywnie reagowa膰 na pewne wydarzenia w naszym samochodzie, mo偶e nas wezwa膰 do serwisu, je偶eli wykryje, 偶e co艣 dzieje si臋 nie tak z naszym samochodem, mo偶e nam pom贸c zdalnie zdiagnozowa膰 usterk臋 w samochodzie. Je艣li dochodzi do wypadku, samoch贸d automatycznie jest w stanie wys艂a膰 swoj膮 lokalizacj臋 do serwisu lub s艂u偶b, mo偶e te偶 wykona膰 po艂膮czenie alarmowe w celu powiadomienia o takim zdarzeniu 鈥 m贸wi Patryk Matysiak.

Przysz艂o艣膰 rynku automotive b臋dzie sta艂a pod znakiem trzech g艂贸wnych trend贸w 鈥 ekologii, bezpiecze艅stwa i 艂atwo艣ci obs艂ugi. Ekologia to przede wszystkim redukcja spalin. Ju偶 teraz, tak偶e w Polsce, coraz cz臋艣ciej stawia si臋 na samochody z silnikami elektrycznymi.

鈥 W przysz艂o艣ci zobaczymy samochody w pe艂ni autonomiczne, kt贸re przynajmniej w teorii powinny zapewni膰 nam du偶o wi臋ksze bezpiecze艅stwo ni偶 samochody prowadzone przez ludzi. Je偶eli chodzi o komfort obs艂ugi, to producenci na pewno b臋d膮 starali si臋 dostarczy膰 nam jeszcze wi臋cej bogatszych funkcji i sposob贸w, 偶eby z nich korzysta膰, jak np. asystenci g艂osowi 鈥 prognozuje Patryk Matysiak.

Do 2030 roku 70 proc. wszystkich samochod贸w mo偶e by膰 p贸艂autonomiczna, 15 proc. b臋dzie je藕dzi膰 po drogach zupe艂nie bez udzia艂u kierowcy. Wed艂ug szacunk贸w firmy doradczej McKinsey bran偶a automotive do 2030 roku ma osi膮gn膮膰 warto艣膰 6,7 bln dol.

殴r贸d艂o: Newseria Innowacje
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
December 13 2018 09:52 V11.10.13-1