reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Przemys艂 elektroniczny | 27 czerwca 2018

Nowa technologia zrewolucjonizuje silniki elektryczne

Esto艅ski start-up Zubax, triumfator konkursu PowerUp!, opracowa艂 technologi臋, kt贸ra pozwala pojazdom elektrycznym zu偶ywa膰 mniej energii z akumulatora, a tym samym 鈥 znacz膮co zwi臋ksza ich zasi臋g.
Pojazdy z nap臋dem elektrycznym s膮 przysz艂o艣ci膮 transportu. To nie tylko samochody i autobusy, kt贸rych jest coraz wi臋cej na ulicach 鈥 np. w Skandynawii ju偶 teraz ponad po艂owa nowo rejestrowanych pojazd贸w to hybrydy lub pojazdy elektryczne. Ekologiczne mog膮 by膰 te偶 samoloty i pojazdy kosmiczne. Najwi臋kszymi barierami w rozwoju elektromobilnosci by艂y dotychczas niska dost臋pno艣膰 stacji 艂adowania i 偶ywotno艣膰 baterii. Dzi臋ki esto艅skiemu start-upowi, jedn膮 z tych przeszk贸d mo偶na wyeliminowa膰.

鈥 Jeste艣my ma艂ym startupem, kt贸ry wynalaz艂 nowy spos贸b sterowania silnikami elektrycznymi. Cechuje si臋 on wi臋ksz膮 wydajno艣ci膮 energetyczn膮 ni偶 obecnie dost臋pne rozwi膮zania. Stworzyli艣my innowacyjn膮 technologi臋 nap臋dzaj膮c膮 wybrane silniki przy mniejszych stratach ciep艂a i energii. Dzi臋ki temu ka偶dy elektryczny pojazd mo偶e przeby膰 d艂u偶szy dystans, pobieraj膮c mniej energii z akumulatora 鈥 t艂umaczy agencji informacyjnej Newseria Innowacje Pavel Kirienko z firmy Zubax Robotics.

Samochody elektryczne, cho膰 w Polsce jest ich jeszcze stosunkowo ma艂o, staj膮 si臋 coraz popularniejsze. To jednak dopiero pocz膮tek na drodze elektrycznych 艣rodk贸w transportu. Ju偶 wkr贸tce do艂膮cz膮 do nich elektryczne samoloty. Pierwsze testy ju偶 trwaj膮. Avinor, czyli operator norweskich lotnisk poinformowa艂, 偶e do 2040 roku wszystkie kr贸tkodystansowe loty w Norwegii b臋d膮 si臋 odbywa膰 za pomoc膮 elektrycznych samolot贸w. W 2025 roku maj膮 si臋 odby膰 pierwsze loty pasa偶erskie. Opracowane przez Zubax Robotics rozwi膮zanie mo偶e ten proces przyspieszy膰.
Opracowana przez Zubax Robotics technologia pozwala pojazdom elektrycznym zu偶ywa膰 mniej energii z akumulatora. Wysoka sprawno艣膰 i wynikaj膮cy z tego mniejsze rozpraszanie ciep艂a pozwala nap臋dom osi膮gn膮膰 wy偶sz膮 wydajno艣膰 w mniejszych obudowach. Lepsza jest te偶 dynamika. Zastosowanie technologii w pojazdach elektrycznych prze艂o偶y si臋 na ich wi臋kszy zasi臋g. Jak podkre艣la ekspert, technologia znajdzie zastosowanie zw艂aszcza w sektorze kosmicznym oraz lotniczym.

鈥 Moim zdaniem elektryczne statki powietrzne maj膮 du偶y potencja艂, kt贸ry wykracza poza kwestie, takie jak niezawodno艣膰 czy koszty. Na przyk艂ad podzespo艂y do pionowego startu i l膮dowania s膮 bardzo trudne do zastosowania w silnikach o spalaniu wewn臋trznym. Silniki elektryczne zapewniaj膮 natomiast nowe mo偶liwo艣ci konstrukcyjne i mog膮 mie膰 znaczny wp艂yw na ca艂膮 bran偶臋 鈥 przekonuje Pavel Kirilenko.

鈥 Na pewno czekaj膮 nas zmiany na lepsze w dziedzinie akumulator贸w i baterii, poniewa偶 istnieje og贸lne zapotrzebowanie na wy偶szej jako艣ci baterie do zasilania smartfon贸w, laptop贸w, samochod贸w elektrycznych, a obecnie tak偶e do elektrycznych statk贸w powietrznych i satelit贸w. W sektorze panuje du偶y nacisk na opracowywanie coraz to lepszych technologii, wi臋c w perspektywie kolejnych 5-10 lat czeka nas prze艂om 鈥 ocenia Pavel Kirilenko.

Firma Zubax Robotics zwyci臋偶y艂a w konkursie dla start-up贸w PowerUp. W nagrod臋, opr贸cz 30 tys. euro, dosta艂a szans臋 na zaproszenie do presti偶owego akceleratora Highway by InnoEnergy.

殴r贸d艂o: Newseria Innowacje
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
December 05 2018 15:01 V11.10.4-2