reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Przemys艂 elektroniczny | 22 czerwca 2018

Autonomiczne pojazdy w Jaworznie

Narodowe Centrum Bada艅 i Rozwoju, Miasto Jaworzno oraz Ministerstwo Infrastruktury podpisa艂y list intencyjny o wsp贸艂pracy, w ramach kt贸rego na 艢l膮sku powstanie specjalna strefa do test贸w jazdy prototyp贸w autonomicznych pojazd贸w transportu publicznego.
Podpisane porozumienie dotyczy stworzenia w Jaworznie obszaru do przeprowadzania test贸w pojazd贸w autonomicznych, kt贸re maj膮 powsta膰 w ramach programu 鈥濨ezemisyjny Transport Publiczny鈥 prowadzonego przez Narodowe Centrum Bada艅 i Rozwoju 鈥 agencj臋 wykonawcz膮 Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wy偶szego. Program realizowany jest w oparciu o unikatow膮 formu艂臋 partnerstwa innowacyjnego, a jego celem jest stworzenie pojazdu transportu publicznego, kt贸ry b臋dzie nie tylko pojazdem zeroemisyjnym, ale tak偶e modu艂owym i cz臋艣ciowo samosterownym. Uruchomione post臋powanie jest najwi臋kszym w Europie przetargiem og艂oszonym w nowym trybie partnerstwa innowacyjnego na opracowanie i sprzeda偶 pojazd贸w transportu publicznego. Inicjatywa ta wpisuje si臋 w rz膮dow膮 Strategi臋 na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, a szczeg贸艂owo w Plan Rozwoju Elektromobilno艣ci w Polsce. 鈥 Udzia艂 w dzisiejszym przedsi臋wzi臋ciu jest elementem horyzontalnego zaanga偶owania ministra infrastruktury w dzia艂ania zwi膮zane z wdra偶aniem rozwi膮za艅 dotycz膮cych automatyzacji transportu drogowego. Trwa w艂a艣nie rewolucja technologiczna 鈥 d膮偶enie do zautomatyzowania przewoz贸w, do cyfryzacji modeli zarz膮dzania i ca艂kowitej zmiany modelu podr贸偶y. Coraz cz臋艣ciej przeprowadza si臋 testy gotowych rozwi膮za艅 umo偶liwiaj膮cych kierowanie pojazdami przy ograniczonym udziale cz艂owieka 鈥 stoimy w przededniu wdro偶enia rozwi膮za艅 pozwalaj膮cych urz膮dzeniom pok艂adowym na przejmowanie kontroli nad ruchem pojazdu na drodze. Ministerstwo Infrastruktury konsekwentnie stoi na stanowisku, 偶e ze wzgl臋du na konieczno艣膰 zwi臋kszania bezpiecze艅stwa u偶ytkownik贸w dr贸g, jak i bezpiecze艅stwa transportu, a tak偶e coraz wa偶niejszego bezpiecze艅stwa danych przekazywanych na masow膮 skal臋, konieczne jest, aby do u偶ytku dopuszcza膰 tylko dobrze zweryfikowane technologie 鈥 st膮d nasze poparcie dla stworzenia w Polsce obszaru testowego, gdzie w r贸偶nych warunkach mo偶liwe b臋dzie testowanie nowych rozwi膮za艅 鈥 m贸wi wiceminister infrastruktury Marek Chodkiewicz.
Jaworzno jest jednym z lider贸w elektromobilno艣ci w Polsce. Ok 40 proc. floty lokalnego przewo藕nika komunikacji miejskiej to dzi艣 pojazdy elektryczne, a w艂adze miasta d膮偶膮 do tego, aby udzia艂 takich autobus贸w wzr贸s艂 do 80 proc. Miasto chce by膰 tak偶e pionierem w zakresie transportu autonomicznego 鈥 w tym roku na jego terenie przeprowadzony zosta艂 pilota偶 skanowania wybranych ulic i obszar贸w, kt贸ry mia艂by by膰 podstaw膮 do poruszania si臋 pojazd贸w autonomicznych.
Jazda autonomiczna prototyp贸w autobus贸w testowana b臋dzie na terenie zajezdni Przedsi臋biorstwa Komunikacji Miejskiej w Jaworznie oraz na specjalnie przygotowanym obszarze testowym. Zam贸wione pojazdy musz膮 cechowa膰 si臋 autonomiczno艣ci膮 na poziomie co najmniej 3 w klasyfikacji SAE International, co oznacza, warunkow膮 jazd臋 autonomiczn膮 pod nadzorem cz艂owieka. W praktyce pojazdy b臋d膮 w stanie same porusza膰 si臋 co najmniej po terenie zajezdni. W szczeg贸lno艣ci powinny same podjecha膰 na stanowisko 艂adowania oraz po na艂adowaniu zaparkowa膰 na wskazanym miejscu. Wed艂ug harmonogramu programu testy prototyp贸w pojazd贸w bezemisyjnych transportu publicznego odb臋d膮 si臋 ju偶 pod koniec przysz艂ego roku. 鈥 Wnioski o dopuszczenie do udzia艂u w post臋powaniu na opracowanie i dostaw臋 innowacyjnych autobus贸w zeroemisyjnych z艂o偶y艂o 9 wykonawc贸w. Po podpisaniu um贸w w ramach partnerstwa innowacyjnego, prace B+R realizowane b臋d膮 w trzech etapach. Po drugim etapie, do kt贸rego zostanie dopuszczonych maksymalnie 7 wykonawc贸w gotowe b臋d膮 prototypy pojazd贸w. Chcemy, aby testy prototyp贸w odby艂y si臋 w Jaworznie pod koniec przysz艂ego roku 鈥 m贸wi zast臋pca dyrektora NCBR prof. Aleksander Nawrat. 鈥 Natomiast po stronie odbiorc贸w innowacyjnych autobus贸w znajduje si臋 26 jednostek samorz膮du terytorialnego, w tym Jaworzno, oraz G贸rno艣l膮ska-Zag艂臋biowska Metropolia zrzeszaj膮ca 41 gmin. Zak艂adamy, 偶e do ko艅ca 2023 roku po polskich drogach b臋dzie je藕dzi膰 ponad 1000 bezemisyjnych pojazd贸w transportu publicznego opracowanych w ramach naszego programu 鈥 dodaje. Program 鈥濨ezemisyjny transport publiczny鈥 NCBR jest wsp贸艂finansowany ze 艣rodk贸w Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach poddzia艂ania 4.1.3. Innowacyjne metody zarz膮dzania badaniami Programu Operacyjnego Inteligentny Rozw贸j 2014-2020. Ca艂kowity bud偶et, jaki NCBR przeka偶e na prace badawczo-rozwojowe to 100 mln z艂 na prace B+R dot. projektowania innowacyjnych pojazd贸w oraz 60 mln z艂 na prace B+R dotycz膮ce infrastruktury 艂adowania. Dodatkowo w grudniu ubieg艂ego roku Narodowe Centrum Bada艅 i Rozwoju (NCBR) i Narodowy Fundusz Ochrony 艢rodowiska i Gospodarki Wodnej (NFO艢iGW) podpisa艂y porozumienie dotycz膮ce sfinansowania zakupu pojazd贸w opracowanych w ramach programu. 殴r贸d艂o: NCBR
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
February 15 2019 09:57 V12.1.1-1