reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Przemys艂 elektroniczny | 22 czerwca 2018

Inteligentne opony z czujnikami to przysz艂o艣膰

W przypadku samochod贸w autonomicznych inteligentne opony zbieraj膮ce dane o otoczeniu i pod艂o偶u mog膮 stanowi膰 o ich rynkowej przewadze. Nad rozwojem takich rozwi膮za艅 pracuje Goodyear, kt贸ry stworzy艂 m.in. prototyp inteligentnej opony.
鈥 W przysz艂o艣ci opony b臋d膮 mia艂y za zadanie sprosta膰 nowym wyzwaniom zwi膮zanym z mobilno艣ci膮. Obserwujemy wiele zmian w segmencie mobilno艣ci, i to zmian zachodz膮cych bardzo szybko. Dostrzegamy rosn膮c膮 popularno艣膰 wsp贸艂dzielenia pojazd贸w oraz rozw贸j rynku pojazd贸w autonomicznych i elektrycznych. W coraz wi臋kszym stopniu bazuj膮 one na dost臋pie do internetu. Trzymaj膮c r臋k臋 na pulsie, chcemy tworzy膰 opony, kt贸re sprostaj膮 tym wyzwaniom 鈥 m贸wi agencji informacyjnej Newseria Biznes Percy LeMaire, dyrektor ds. technologii opon osobowych w Centrum Innowacji Goodyear w Luksemburgu. Carsharing, elektromobilno艣膰 i samochody autonomiczne to g艂贸wne trendy, kt贸re b臋d膮 kszta艂towa膰 w nadchodz膮cych latach rynek motoryzacyjny 鈥 nie tylko w Polsce, lecz tak偶e na ca艂ym 艣wiecie. Z prognoz firmy doradczej PwC (鈥濼he five dimensions of automative transformation鈥) wynika, 偶e w 2030 roku ju偶 co trzeci kilometr przejechany w Europie b臋dzie realizowany w formie wsp贸艂dzielenia. Jedno auto carsharingowe mo偶e zast膮pi膰 od siedmiu do jedenastu prywatnych samochod贸w, kt贸re s膮 u偶ytkowane 艣rednio przez godzin臋 dziennie, natomiast pojazdy wsp贸艂dzielone 鈥 nawet do dziesi臋ciu godzin. Szacuje si臋, 偶e europejski rynek carsharingu (obecnie liczy 70 tys. pojazd贸w i ponad 6 mln u偶ytkownik贸w) b臋dzie r贸s艂 nawet o 30 proc. w kolejnych latach.
Inteligentna opona to kompletny system, obejmuj膮cy opon臋, czujniki i algorytmy pracuj膮ce w chmurze, kt贸re komunikuj膮 si臋 w czasie rzeczywistym za po艣rednictwem aplikacji.
鈥 Zarz膮dcom flot przeznaczonych do wsp贸lnego korzystania zale偶y na maksymalnej redukcji koszt贸w eksploatacji. Tego rodzaju wyzwaniom sprostaj膮 tzw. opony pod艂膮czone (connected tyres), kt贸re b臋d膮 dostarcza膰 informacje o stanie bie偶nika. To pozwoli zarz膮dcom flot przewidywa膰 defekty opon i stosowa膰 艣rodki zapobiegawcze 鈥 wyja艣nia Percy LeMaire. Rozwojowi kolejnego trendu 鈥 elektromobilno艣ci 鈥 na polskim rynku sprzyja przyj臋ta w styczniu ustawa, kt贸ra wprowadza m.in. system zach臋t dla nabywc贸w takich aut. Z majowego raportu EY i ING Banku 艢l膮skiego (鈥濻amochody elektryczne. Kt贸rym pasem zamierzamy jecha膰?鈥) wynika, 偶e w ci膮gu najbli偶szych pi臋ciu lat czeka nas do艣膰 dynamiczny rozw贸j tego segmentu 鈥 do 2023 roku samochody elektryczne b臋d膮 stanowi膰 oko艂o 6 proc. og贸艂u sprzeda偶y. Ju偶 w tej chwili cz臋艣膰 pa艅stw (m.in. Norwegia i Niemcy) planuje ca艂kowite wstrzymanie sprzeda偶y samochod贸w spalinowych w latach 2025鈥2030. 鈥 Bol膮czk膮 samochod贸w elektrycznych jest m.in. szybkie zu偶ycie opon zwi膮zane z wysokim momentem obrotowym. Istotn膮 kwesti膮 jest te偶 ha艂as, dlatego chcemy oferowa膰 opony, kt贸re b臋d膮 pracowa膰 niezwykle cicho 鈥 zapowiada Percy LeMaire. Dynamiczny rozw贸j czeka tak偶e segment autonomicznych pojazd贸w. Prace nad nimi prowadz膮 globalni giganci jak Uber, Google, Tesla, Ford, Toyota czy Volvo. Pierwsze takie auta maj膮 si臋 pojawi膰 na rynku w okolicach 2020 roku. To wymusza na bran偶y oponiarskiej prace nad inteligentnymi oponami. Prototyp takiej opony zaprezentowa艂 Goodyear podczas Salonu Motoryzacyjnego w Genewie 2018. Jest to kompletny system obejmuj膮cy opon臋, czujniki i algorytmy pracuj膮ce w chmurze. Komponenty systemu komunikuj膮 si臋 z operatorem floty za po艣rednictwem aplikacji mobilnej, co umo偶liwia przekazywanie danych w czasie rzeczywistym. Dzi臋ki temu operator mo偶e optymalnie eksploatowa膰 opony, wdra偶a膰 bezpieczniejsz膮 i bardziej efektywn膮 kosztowo motoryzacj臋 oraz maksymalizowa膰 czas bez przestoj贸w. 鈥 Nasze nowe opony niewiele dzieli od etapu produkcji. Jedna z nich powsta艂a z my艣l膮 o pojazdach elektrycznych, a druga to opona inteligentna, dzi臋ki kt贸rej kierowcy b臋d膮 mogli uzyska膰 pe艂niejsze informacje o stanie bie偶nika 鈥 m贸wi dyrektor ds. technologii opon osobowych w Centrum Innowacji Goodyear w Luksemburgu. 鈥 Mamy tak偶e koncepcj臋 opony 鈥瀟lenowej鈥. To rozwi膮zanie o do艣膰 odleg艂ej perspektywie, oko艂o 20 lat, kt贸re ma w inteligentny spos贸b wyj艣膰 naprzeciw wyzwaniom zwi膮zanym ze zr贸wnowa偶onym rozwojem i ochron膮 艣rodowiska. Opona ta oczyszcza powietrze i wsp贸艂pracuje ze 艣rodowiskiem. Jej inteligentny charakter wynika r贸wnie偶 z tego, 偶e 艂膮czy si臋 z otoczeniem i infrastruktur膮 poprzez sie膰. Czujniki w inteligentnych oponach zbieraj膮 dane z pojazdu oraz 藕r贸de艂 zewn臋trznych i w czasie rzeczywistym dostarczaj膮 je do specjalnych algorytm贸w, opracowanych przez in偶ynier贸w Goodyear. W ten spos贸b informacje o oponie, jej stopniu zu偶ycia, temperaturze czy ci艣nieniu s膮 stale aktualizowane i przekazywane do operatora floty, kt贸ry mo偶e precyzyjnie przewidzie膰 i zapobiec ewentualnym problemom. 鈥 Uwa偶am, 偶e ze wzgl臋du na rozw贸j mobilno艣ci inteligentne opony stan膮 si臋 niezb臋dne. Przyk艂adowo, nikt jeszcze nie wie, kiedy dok艂adnie pojazdy na pi膮tym poziomie autonomii pojawi膮 na rynku, ale to z pewno艣ci膮 nast膮pi. Te pojazdy b臋d膮 prowadzi膰 si臋 same, podczas gdy dzisiaj kierowca musi zwraca膰 uwag臋 na wiele czynnik贸w zewn臋trznych. Fakt, 偶e opona stanowi jedyny punkt styczny pojazdu z nawierzchni膮 mo偶e stanowi膰 przewag臋 w stosunku do tych pojazd贸w, kt贸re wyposa偶ono w starsze czujniki, przez co nie s膮 w stanie odczyta膰 wielu informacji dotycz膮cych np. przyczepno艣ci czy stanu nawierzchni. Inteligentna opona b臋dzie rejestrowa膰 te dane i przekazywa膰 je do samochodu lub otoczenia 鈥 m贸wi Percy LeMaire. Katarzyna Panek, rzecznik prasowy Panek SA, ocenia, 偶e aktualnie jedn膮 z barier dla rozwoju nowoczesnej mobilno艣ci w Polsce jest prawo, kt贸re nie nad膮偶a za rynkiem. Z kolei 艣wiadomo艣膰 spo艂ecze艅stwa i samych kierowc贸w dotycz膮ca zar贸wno ekologii, jak i trend贸w na motoryzacyjnym rynku jest bardzo wysoka. 鈥 Polskie spo艂ecze艅stwo jest gotowe na przemiany, 艣wietnie si臋 dostosowuje. Niestety, troch臋 brakuje nam r贸偶nego rodzaju przepis贸w zwi膮zanych z parkowaniem, emisjami spalin czy importem samochod贸w. Bardzo wa偶ne jest to, 偶eby艣my zacz臋li my艣le膰 o tym, 偶e samoch贸d musi by膰 nie tylko fajny, lecz tak偶e ma by膰 bezpieczny dla nas i dobry dla 艣rodowiska 鈥 m贸wi Katarzyna Panek. 殴r贸d艂o: Newseria Innowacje
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
February 15 2019 09:57 V12.1.1-2