reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Przemys艂 elektroniczny | 15 czerwca 2018

Elektryczne samochody dostawcze wkrótce na ulicach

Elektryfikacja dotyczy r贸wnie偶 艣rodk贸w komunikacji miejskiej 鈥 coraz wi臋cej samorz膮d贸w stawia na autobusy zasilane pr膮dem. Na polskich drogach wkr贸tce pojawi膮 si臋 te偶 pierwsze elektryczne samochody dostawcze rodzimej produkcji.
W miastach 偶yje obecnie ponad po艂owa ludno艣ci 艣wiata. Warunki bytowe w tych o艣rodkach stale si臋 pogarszaj膮, g艂贸wnie ze wzgl臋du na rosn膮cy poziom zanieczyszczenia 艣rodowiska. W zwi膮zku z tym nowoczesne podej艣cie do zarz膮dzania miastem coraz cz臋艣ciej obejmuje wdra偶anie program贸w, kt贸rych celem jest zr贸wnowa偶enie 艣rodowiska naturalnego ze strukturami urbanistycznymi. Obejmuj膮 one m.in. wprowadzanie innowacyjnych rozwi膮za艅 architektonicznych oraz oszcz臋dne gospodarowanie surowcami. Zr贸wnowa偶onemu rozwojowi sprzyjaj膮 nowoczesne technologie, takie jak elektromobilno艣膰, uwa偶ana za przysz艂o艣膰 bran偶y motoryzacyjnej. 鈥 Elektromobilno艣膰 jest sp贸jna z polityk膮 ekologii. Poczynaj膮c od skuter贸w, przez auta dostawcze, a偶 do samych rajd贸w. Nasze projekty w ten trend si臋 wpisuj膮 z uwagi na to, 偶e s膮 zasilane bateriami 艂adowanymi z sieci energetycznej. To oznacza, 偶e efektywno艣膰 wykorzystania surowca w Polsce nieodnawialnego jest o wiele wy偶sza, ni偶 ma to miejsce w silniku spalinowym 鈥 powiedzia艂 agencji informacyjnej Newseria Biznes 艁ukasz Blichewicz, prezes zarz膮du Assay Investment, podczas premiery pierwszego w Polsce elektrycznego auta dostawczego w ramach II Mi臋dzynarodowego Forum Energetyka i 艢rodowisko EKOZAKOPANE. Ekomobilno艣膰 to trend, kt贸ry coraz mocniej wkracza do Polski i zyskuje coraz wi臋ksz膮 popularno艣膰, zw艂aszcza jako istotny element tworzenia transportu urban smart. Du偶e miasta podejmuj膮 szereg dzia艂a艅 na rzecz tworzenia ekologicznych, zintegrowanych sieci transportu miejskiego, mieszka艅cy ch臋tniej korzystaj膮 natomiast z form przemieszczania si臋 oszcz臋dzaj膮cych 艣rodowisko naturalne. Eksperci potwierdzaj膮, 偶e w tym zakresie w Polsce zachodz膮 bardzo korzystne zmiany, a nowoczesne rozwi膮zania wprowadzane s膮 zar贸wno w 偶yciu codziennym, jak i w biznesie. 鈥 Bran偶a transportu miejskiego oparta jest o wiele technologii zwi膮zanych z elektryfikacj膮, z pojemno艣ci膮 baterii, 偶yroskopami, kt贸re s膮 wykorzystywane w segwayach, z komunikacj膮 bluetooth. Nie wyobra偶am sobie transportu urban smart bez nowych technologii 鈥 m贸wi Tomasz Przygucki, prezes zarz膮du TrybEco. Rosn膮cym zainteresowaniem ciesz膮 si臋 pojazdy nap臋dzane ekoenergi膮, stanowi膮ce najszybszy spos贸b poruszania si臋 po mie艣cie, a jednocze艣nie niezanieczyszczaj膮ce 艣rodowiska. Nale偶膮 do nich skutery elektryczne, charakteryzuj膮ce si臋 100-proc. redukcj膮 spalin i bardzo niskim kosztem eksploatacji, oraz rowery hybrydowe, nap臋dzane za pomoc膮 lekkiej i niewidocznej baterii, kt贸r膮 mo偶na wymieni膰 w ka偶dej chwili. Pojazdy te dost臋pne s膮 w formie wynajmu dla klient贸w indywidualnych, jak i biznesowych. Firma Jeden艢lad obecna jest w najwi臋kszych miastach w Polsce, udost臋pniaj膮c w formie wynajmu swoje skutery zar贸wno klientom indywidualnym, jak i biznesowym, tj. Poczta Polska, Uber, PizzaPortal, Fabryka Pizzy i inni. Coraz wi臋cej przedsi臋biorc贸w decyduje si臋 na to rozwi膮zanie, ze wzgl臋du na fakt, 偶e wynajem skutera wraz z serwisem i 艂adowaniem jest ta艅szy ni偶 sam koszt paliwa. 鈥 Chcemy zach臋ci膰 ludzi do zamiany dotychczasowych 艣rodk贸w transportu, typu samoch贸d, autobus czy tramwaj, poci膮g, i poruszania si臋 bardziej si艂膮 w艂asnych mi臋艣ni. To bli偶szy kontakt z natur膮 i sprawniejsze poruszanie si臋 w miejskiej d偶ungli, w korkach. Dodatkowo daje niesamowit膮 przyjemno艣膰 i poczucie wiatru we w艂osach, co oczyszcza umys艂 鈥 m贸wi Tomasz Przygucki. 5 czerwca w Zakopanem podczas II Mi臋dzynarodowego Forum Energetyka i 艢rodowisko EKOZAKOPANE mia艂a miejsce premiera pierwszego samochodu elektrycznego opartego o struktur臋 kompozytow膮, w ca艂o艣ci zaprojektowanego i wyprodukowanego w Polsce 鈥 Elimen E-VN1. To samoch贸d elektryczny typu van, bardziej wytrzyma艂y, a jednocze艣nie l偶ejszy od klasycznych pojazd贸w w swojej klasie. Jako pojazd elektryczny jest tani w eksploatacji 鈥 koszt przejechania nim 100 km oscyluje w granicach 7 z艂, czyli tyle, ile trzeba zap艂aci膰 za pr膮d niezb臋dny do na艂adowania baterii. Jego zasi臋g na jednym 艂adowaniu wynosi od 100 do 300 km w zale偶no艣ci od wariantu wybranego od klienta. Na d艂u偶szych trasach kierowca mo偶e korzysta膰 z 艂adowarki pok艂adowej lub szybkiej 艂adowarki zewn臋trznej. 鈥 Z roku na rok ros艂y wymagania potencjalnych klient贸w zainteresowanych korzystaniem z dobrodziejstw elektromobilno艣ci, z 60 do 400鈥500 km na jednym 艂adowaniu, tak jak to ma miejsce w obszarze transportu publicznego. Ten zasi臋g nie jest kluczowy, kluczowe jest to, 偶e jeste艣my w stanie przy obecnym stanie techniki zaspokaja膰 wi臋kszo艣膰 potrzeb. Kurierzy w mie艣cie przeje偶d偶aj膮 艣rednio 60鈥100 km dziennie i te zasi臋gi s膮 dla nas jak najbardziej osi膮galne, podobnie jak szybkie 艂adowanie 鈥 m贸wi Przemys艂aw Rozmys艂owicz, wsp贸艂tw贸rca marki Elimen. Opr贸cz pokazu Elimen E-VN1 podczas Forum w Zakopanem odby艂a si臋 tak偶e premiera pierwszego polskiego elektrycznego samochodu rajdowego, za kt贸rego konstrukcj臋 r贸wnie偶 odpowiada marka Elimen. W filozofi臋 ekomiasta wpisuj膮 si臋 r贸wnie偶 drony wykorzystywane do pomiaru jako艣ci powietrza. Do niedawna pomiary zawarto艣ci py艂贸w w powietrzu wykonywane by艂y w oparciu o czujniki stacji pa艅stwowych oraz komercyjnych, nale偶膮cych do samorz膮d贸w terytorialnych lub przedsi臋biorstw. Urz膮dzenia te s膮 w stanie wskaza膰 poziom zanieczyszczenia, drony, kt贸re dokonuj膮 pomiar贸w mobilnych pokazuj膮 natomiast tak偶e podmioty odpowiedzialne za z艂y stan powietrza na danej przestrzeni. Dzi臋ki temu mo偶liwe jest wygenerowanie mapy rozchodzenia si臋 zanieczyszczenia od 藕r贸d艂a emisji. 鈥 Jeste艣my w stanie przeanalizowa膰 sytuacj臋 dotycz膮c膮 obwodnic, skrzy偶owa艅, na kt贸rych powstaj膮 korki, czy du偶ych przedsi臋biorstw uwa偶anych za emiter贸w zanieczyszcze艅. Jeste艣my w stanie poda膰 wskaz贸wki, kt贸re mog膮 pom贸c chroni膰 ludno艣膰 zamieszka艂膮 w pobli偶u. Przyk艂adowym zastosowaniem mo偶e by膰 skrzy偶owanie czy obwodnica, stosujemy panele d藕wi臋koszczelne, pytanie brzmi: czy one nie powinny by膰 r贸wnie偶 py艂och艂onne lub smogoodporne 鈥 m贸wi Sebastian Banaszek, cz艂onek zarz膮du Dron House. Zdaniem ekspert贸w rozw贸j elektromobilno艣ci nie spowoduje nag艂ego upadku biznesu naftowego. Obie ga艂臋zie przemys艂u jeszcze przez wiele lat b臋d膮 funkcjonowa膰 r贸wnolegle. 殴r贸d艂o: Newseria Innowacje
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
February 15 2019 09:57 V12.1.1-1