reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Schneider Przemys艂 elektroniczny | 15 marca 2018

Czy jeste艣my gotowi na pojazdy elektryczne?

Elektromobilno艣膰 w Polsce zdecydowanie nabiera przyspieszenia: do 2020 roku mamy mie膰 6 tys. punkt贸w 艂adowania, a pi臋膰 lat p贸藕niej po drogach ma je藕dzi膰 1 mln elektrycznych aut. Czy miasta s膮 gotowe na elektryczne auta?
Ustawa o elektromobilno艣ci i paliwach alternatywnych zak艂ada m.in. budow臋 sieci 6 tys. punkt贸w 艂adowania energi膮 elektryczn膮 o normalnej mocy, 400 punkt贸w o du偶ej mocy i 70 punkt贸w tankowania CNG, stworzenie stref czystego transportu oraz zwolnienie z op艂aty akcyzowej wszystkich pojazd贸w elektrycznych. Wszystkie te inicjatywy zostan膮 zrealizowane do 2020 roku. Z kolei do 2025 po polskich drogach ma je藕dzi膰 milion pojazd贸w elektrycznych. Ju偶 w 2016 roku Polacy zarejestrowali 556 aut z nap臋dem elektrycznym lub hybrydowym plug-in. To o 65 proc. wi臋cej ni偶 w roku poprzednim. W ci膮gu kilku najbli偶szych lat liczba stacji 艂adowania zwi臋kszy si臋 z 305 sztuk do 6,5 tys. Wskazuje to na znaczny wzrost popularno艣ci aut elektrycznych i konieczno艣膰 przystosowania infrastruktury energetycznej w miastach, kt贸ra b臋dzie musia艂a sprosta膰 zwi臋kszonemu zapotrzebowaniu na energii 鈥 szczeg贸lnie, 偶e samochody elektryczne b臋d膮 te偶 艂adowane w dzie艅 w okresach szczytowego zapotrzebowania.

Pojazd elektryczny 鈥 sta艂y element miejskiej infrastruktury


Anna Nowak-Jaworska
Transport elektryczny to rozwi膮zanie dostosowane do miejskiego stylu 偶ycia. Na jednym do艂adowaniu samoch贸d elektryczny jest w stanie pokonywa膰 艣rednio od 80 do 150 km. Wed艂ug danych firmy Uber, dziennie mieszka艅cy miast pokonuj膮 niewielkie odleg艂o艣ci (mniej ni偶 30 km). W zwi膮zku z tym, rozwi膮zanie to jest przeznaczone g艂贸wnie dla odbiorc贸w indywidualnych oraz firm, kt贸rych pracownicy poruszaj膮 si臋 na terenie miasta. Wyj艣cie naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom mieszka艅c贸w miast jest konieczno艣ci膮. Auta elektryczne i 艂adowarki to element buduj膮cy inteligentny system energetyczny w miastach. 鈥 Przy naszej siedzibie, zlokalizowanej przy ul. Konstruktorskiej 12, 艂adowarka do samochod贸w elektrycznych dzia艂a ju偶 od dawna. Urz膮dzenie pozwala na艂adowa膰 samoch贸d w ci膮gu maksymalnie dw贸ch godzin. To umo偶liwia pokonanie dystansu ok. 150 kilometr贸w 鈥 m贸wi Anna Nowak-Jaworska, wiceprezes Pionu Building w Schneider Electric na region Europy 艢rodkowo-Wschodniej. Schneider Electric to producent m.in. 艂adowarek do elektrycznych samochod贸w. 鈥 W naszym asortymencie znajduj膮 si臋 艂adowarki przeznaczone zar贸wno dla odbiorc贸w indywidualnych, jak i do u偶ytku publicznego tzn. na parkingach, w supermarketach czy na ulicach. W rezultacie, ka偶dy mo偶e mie膰 tak膮 艂adowark臋 zainstalowan膮 przy domu, czy w gara偶u 鈥 dodaje Anna Nowak-Jaworska.

Elektromobilno艣膰 zyskuje na znaczeniu tak偶e w kontek艣cie zwalczania problemu smogu w aglomeracjach miejskich. Koszty spo艂eczne zwi膮zane ze smogiem rosn膮 rokrocznie. Dlatego te偶 transport elektryczny zyskuje na popularno艣ci. 鈥 Auta elektryczne nie generuj膮 szkodliwych spalin oraz ha艂asu. Mniejsze zanieczyszczenie powietrza w miastach przek艂ada si臋 na kondycj臋 zdrowotn膮 jego mieszka艅c贸w. Dlatego te偶, je偶eli my艣limy o danym mie艣cie w kategoriach 鈥瀞mart”, to jednym z jego integralnych element贸w jest w艂a艣nie nowoczesna infrastruktura i elektryczny transport 鈥 dodaje Anna Nowak-Jaworska.

Polacy chc膮 je藕dzi膰 elektronicznymi pojazdami

Jak wynika z raportu 鈥濫lektromobilno艣膰” opracowanego przez Instytut Jagiello艅ski, a偶 9 na 10 polskich kierowc贸w interesuje si臋 elektronicznymi autami, ale tylko 1 na 10 planuje zakup tego typu pojazdu. Co wi臋cej, wed艂ug badania ORPA, ponad po艂owa Polak贸w zgadza si臋 z tym, 偶e transport niskoemisyjny pozwoli ograniczy膰 smog w miastach, a paliwa alternatywne to przysz艂o艣膰 motoryzacji (70 proc.). Zdaniem 61,2 proc. badanych, g艂贸wnymi zaletami spopularyzowania samochod贸w elektrycznych na polskim rynku s膮: niski koszt eksploatacji, niska awaryjno艣膰 (30,3 proc.), brak konieczno艣ci wymiany element贸w wyposa偶enia tj. oleju, 艣wiec, uk艂adu hamulcowego (28,9 proc.). Dodatkowym atutem jest fakt, 偶e s膮 one przyjazne 艣rodowisku, na co wskaza艂o 28,6 proc. respondent贸w. Pokazuje to, 偶e polscy kierowcy s膮 艣wiadomi korzy艣ci p艂yn膮cych z elektromobilno艣ci.

Jednym z kluczowych aspekt贸w inteligentnego miasta jest inteligentny transport i komunikacja. Samochody elektryczne, jak r贸wnie偶 ca艂y system ich 艂adowania, to kluczowe elementy smart cities 鈥 miast przysz艂o艣ci. Jeden z czynnik贸w stymuluj膮cych wzrost popularno艣ci samochod贸w elektrycznych to rozwi膮zania legislacyjne, kt贸re promuj膮 elektromobilno艣膰. Zach臋ty regulacyjne, zar贸wno na szczeblu lokalnym, jak i krajowym czy europejskim, powinny przyczyni膰 si臋 do rozwoju inteligentnego transportu i do wzrostu zainteresowania takimi rozwi膮zaniami. Warto przy tym zwr贸ci膰 uwag臋 na zalety tego rozwi膮zania, kt贸re gwarantuj膮 czystsze, bardziej ciche oraz przyjazne miasta XXI wieku.

Wyzwanie dla infrastruktury

Elektromobilno艣膰 to tak偶e zupe艂nie nowe wyzwania, jakie stan膮 przed istniej膮c膮 infrastruktur膮 energetyczn膮 i w艂a艣cicielami obiekt贸w u偶yteczno艣ci publicznej. Przyk艂adowo instalacja elektryczna przeci臋tnej galerii handlowej najprawdopodobniej nie pozwoli na to, by przy艂膮czone do niej 艂adowarki mog艂y zasila膰 wi臋cej ni偶 kilka samochod贸w elektrycznych jednocze艣nie. Instalacje nie s膮 do tego przygotowane, ale rozw贸j elektromobilno艣ci wymusi ich modernizacj臋. One z kolei spowoduj膮 wzrost zamawianej mocy, co odczuj膮 producenci energii oraz sieci przesy艂owe i dystrybucyjne.

殴r贸d艂o: 漏 Schneider
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
January 17 2019 14:20 V11.11.0-2