reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Przemys艂 elektroniczny | 15 marca 2018

Ledowa p艂ynno艣膰 ruchu

Drogowe smart technologie ju偶 za kilka lat mog膮 sta膰 si臋 udzia艂em polskich u偶ytkownik贸w ruchu, bowiem naukowcy z AGH pracuj膮 nad opracowaniem systemu inteligentnych znak贸w drogowych.
Kierownikiem zespo艂u realizuj膮cego INZNAK jest prof. Andrzej Dziech, kt贸ry wsp贸艂pracuje z dr. in偶. Wojciechem Chmielem z Katedry Automatyki i Robotyki oraz mgr. in偶. Janem Derkaczem z Katedry Telekomunikacji. Tematyka projektu dotyczy tzw. inteligentnych znak贸w drogowych, kt贸re dostosowuj膮 si臋 do panuj膮cych na drodze warunk贸w.

鈥 Chcemy, aby znaki zmienia艂y tre艣膰 w zale偶no艣ci od nat臋偶enia ruchu samochod贸w osobowych czy ci臋偶arowych, pogody, widoczno艣ci, stanu nawierzchni, liczby skrzy偶owa艅, a nawet charakteru obiekt贸w (np. szko艂y), znajduj膮cych si臋 przy danej ulicy. Wszystkie te cechy maj膮 swoj膮 charakterystyk臋, kt贸r膮 mo偶na wprowadzi膰 do bazy danych i na podstawie analizy ich wszystkich mo偶na oceni膰, jaka powinna by膰 zalecana bie偶膮ca pr臋dko艣膰 na drodze 鈥 t艂umaczy profesor Dziech.
- Gdy na przyk艂ad pada 艣nieg, a s艂aba widoczno艣膰 ogranicza mo偶liwo艣膰 obserwacji, to jasne jest, 偶e nale偶y ograniczy膰 dopuszczaln膮 szybko艣膰. Ale wielko艣膰 jej obni偶enia, np. z 60 km/h do 30 km/h, mo偶e dodatkowo wynika膰 z czynnik贸w, kt贸rych kierowca w danej chwili nie jest 艣wiadomy. Np. za zakr臋tem stoj膮 pojazdy w korku, a 艣nieg na nawierzchni mo偶e by膰 przyczyn膮 wyd艂u偶enia drogi hamowania. Dzi臋ki stworzeniu rozproszonej sieci wzajemnie komunikuj膮cych si臋 鈥瀒nteligentnych” znak贸w, wyposa偶onych w r贸偶nego typu detektory analizuj膮ce otoczenie i posiadaj膮cych 鈥瀢iedz臋” o cechach i ukszta艂towaniu drogi, mo偶na b臋dzie lepiej dobra膰 bezpieczn膮 szybko艣膰. Wy艣wietli si臋 ona na znaku z np. wy艣wietlaczem ledowym, obowi膮zuj膮c do czasu, a偶 pogoda si臋 poprawi lub zniknie korek 鈥 t艂umaczy dr Chmiel.

Zdaniem naukowc贸w szanse na wdro偶enie s膮 du偶e, bo projekt ju偶 zosta艂 doceniony i sfinansowany po po艂owie przez Narodowe Centrum Bada艅 i Rozwoju oraz Generaln膮 Dyrekcj臋 Dr贸g Krajowych i Autostrad. 鈥 Zyskali艣my poparcie ze wzgl臋du na to, 偶e nie ma podobnych rozwi膮za艅 w Polsce, a na 艣wiecie takie rozwi膮zania s膮 w fazie eksperyment贸w. Nasz pomys艂 jest powi膮zany z tzw. inteligencj膮 rozproszon膮. Co to znaczy? Nasze znaki maj膮 by膰 ze sob膮 po艂膮czone, aby mog艂y przekazywa膰 sobie informacje. Odbiorc膮 naszego opracowania ma by膰 GDDKiA 鈥 m贸wi Jan Derkacz.

Warto doda膰, 偶e dzi臋ki wcze艣niejszemu projektowi INPREDO realizowanemu przez naszych naukowc贸w dla Generalnej Dyrekcji Dr贸g Krajowych i Autostrad 鈥 tak偶e INZNAK, jako kompatybilny z INPREDO, ma spore prawdopodobie艅stwo zaimplementowania przez GDDKiA. Naukowcy rozpocz臋li prace w pa藕dzierniku 2017 roku i maj膮 na jego doko艅czenie trzy lata. 鈥 INZNAK nie powsta艂 tak sam z siebie, poniewa偶 jest on jakby konsekwencj膮 innego, realizowanego przez nas ju偶 od p贸艂tora roku projektu. Mam na my艣li INPREDO. W INZNAKU koncentrujemy si臋 na samym systemie obs艂ugi znak贸w i komunikacji mi臋dzy nimi, natomiast w INPREDO bardziej analizujemy parametry, kt贸re wp艂ywaj膮 na pr臋dko艣膰. Czyli za pomoc膮 kamer potrafimy okre艣li膰 widoczno艣膰, a tak偶e oceni膰 liczb臋 przeje偶d偶aj膮cych samochod贸w osobowych i ci臋偶arowych w jednostce czasu, a wi臋c charakterystyk臋 ruchu drogowego. Te dane analizujemy, aby stwierdzi膰, w jakim zakresie wp艂ywaj膮 na pr臋dko艣膰 drogow膮. Robimy analiz臋 por贸wnawcz膮 tego, co ju偶 powsta艂o w tym zakresie na 艣wiecie, a zw艂aszcza w Unii Europejskiej, i staramy si臋 stworzy膰 system ekspercki, kt贸ry pozwoli na automatyczne wyznaczanie dopuszczalnych pr臋dko艣ci 鈥 t艂umacz膮 naukowcy.

Dodatkow膮 komplikacj膮 jest to, 偶e znaki musz膮 by膰 powi膮zane ze sob膮. Nie mo偶na okre艣li膰, 偶e gdzie艣 jedziemy z pr臋dko艣ci膮 70 km/h, a nagle zaczyna si臋 szad藕 i znak pokazuje 20 km/h. Zachodzi tu wi臋c problem harmonizacji pr臋dko艣ci. Dzi臋ki obecnemu bardzo wysokiemu poziomowi informatyki, wszystko si臋 robi inteligentne. Dlaczego wi臋c znaki, kt贸re s膮 na naszych drogach, nie mia艂yby podlega膰 tego typu zmianom? Przysz艂o艣ci膮 s膮 znaki, kt贸re b臋d膮 si臋 adaptowa膰 do panuj膮cych warunk贸w i okre艣la膰 pr臋dko艣膰, jaka w danym momencie powinna obowi膮zywa膰 na drodze. Zapewni膮 one p艂ynno艣膰 ruchu i bezpiecze艅stwo. Niestety, system nie b臋dzie na razie wdra偶any w miastach, jest on przewidziany dla dr贸g krajowych i autostrad.

Projekt realizowany jest przez konsorcjum, kt贸re tworz膮: Politechnika Gda艅ska 鈥 lider, AGH, Siled Sp. z o.o. oraz Microsystem Sp. z o.o.

殴r贸d艂o: AGH
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
January 17 2019 14:20 V11.11.0-2