reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Przemys┼é elektroniczny | 06 marca 2018

W Polsce powstaje bezkolizyjny system komunikacji miejskiej

Bezkolizyjny system komunikacji miejskiej ma wykrywać zagrożenia i dawać motorniczemu sygnał do hamowania. System może też być pierwszym krokiem do wprowadzenia do ruchu miejskiego w pełni autonomicznych tramwajów.
ÔÇô System ma za zadanie przede wszystkim wykrywa─ç pojazd poprzedzaj─ůcy tramwaj i okre┼Ťla─ç odleg┼éo┼Ť─ç do niego. Na tej podstawie oraz w oparciu o parametry ruchu, takie jak na przyk┼éad pr─Ödko┼Ť─ç, ma on oszacowywa─ç zagro┼╝enie najechania na poprzedzaj─ůcy pojazd. Je┼Ťli zagro┼╝enie zostanie wykryte, to system informuje motorniczego o wyst─Öpowaniu zagro┼╝enia. Decyzj─Ö o hamowaniu podejmie jednak cz┼éowiek. Technicznie mo┼╝liwa by┼éaby reakcja samej maszyny, ale mi─Ödzy innymi z uwagi na uwarunkowania prawne nie uruchamiamy takiej opcji ÔÇô m├│wi w rozmowie z agencj─ů informacyjn─ů Newseria Innowacje dr hab. in┼╝. Krzysztof Falkowski z WAT.
Opracowywany w Wojskowej Akademii Technicznej system bezkolizyjnej komunikacji miejskiej ma za zadanie znacz─ůco poprawi─ç bezpiecze┼ästwo ruchu miejskiego, zw┼éaszcza w obr─Öbie tor├│w tramwajowych. System wykrywa─ç b─Ödzie m.in. inne pojazdy, takie jak tramwaje i samochody, ale r├│wnie┼╝ pieszych. Dodatkow─ů funkcj─ů systemu ma by─ç wykrywanie innych ni┼╝ pojazdy przeszk├│d, kt├│re pojawi┼éyby si─Ö w ┼Ťwietle torowiska.
ÔÇô Ze wzgl─Ödu na wykorzystanie system├│w optycznych przewidujemy mo┼╝liwo┼Ť─ç wykrywania innych przeszk├│d, kt├│re pojawi┼éyby si─Ö w ┼Ťwietle torowiska, w obszarze obserwacji kamer. Motorniczy by┼éby informowany na przyk┼éad o przeje┼╝d┼╝aj─ůcym samochodzie czy osobie wkraczaj─ůcej na torowisko ÔÇôprzekonuje dr hab. in┼╝. Krzysztof Falkowski. Komunikacja mi─Ödzy systemem a otoczeniem ma si─Ö odbywa─ç z wykorzystaniem technologii VLC (Visible Light Communication), wykorzystuj─ůcej ┼Ťwiat┼éo bia┼ée. Transmisja danych VLC polega na przekazywaniu informacji pomi─Ödzy urz─ůdzeniami z wykorzystaniem ┼Ťwiat┼éa widzialnego. Lampa wysy┼éa sygna┼é migaj─ůc z cz─Östotliwo┼Ťci─ů niewidzialn─ů dla ludzkiego oka. ÔÇô W ruchu miejskim pojawia si─Ö smog elektromagnetyczny, kt├│ry w wielu aspektach ma negatywny wp┼éyw na ludzi. ┼Üwiat┼éo bia┼ée umo┼╝liwi komunikacj─Ö mi─Ödzy pojazdami bez generowania dodatkowych fal elektromagnetycznych, kt├│re mog┼éyby wprowadza─ç dodatkowe zak┼é├│cenia. Ka┼╝dy pojazd, samoch├│d czy tramwaj, wyje┼╝d┼╝aj─ůc na drog─Ö, musi spe┼énia─ç okre┼Ťlone przepisy ÔÇô mie─ç ┼Ťwiat┼éa bia┼ée z przodu i czerwone z ty┼éu. Wykorzystuj─ůc te lampy, kt├│re s─ů zamontowane w pojazdach, mo┼╝emy przekazywa─ç informacje mi─Ödzy nimi ÔÇô t┼éumaczy przedstawiciel WAT. Cho─ç jak na razie system nie b─Ödzie korzysta┼é z funkcji nadaj─ůcych mu autonomi─Ö, to taki kierunek rozwoju komunikacji miejskiej jest nieunikniony. ÔÇô W pe┼éni autonomiczny ruch pojazd├│w szynowych ma na dzie┼ä dzisiejszy wi─Öksze szanse powodzenia ni┼╝ ma to miejsce w przypadku pojazd├│w drogowych. Ten rodzaj ruchu mamy przecie┼╝ bardziej skanalizowany. Jest on ograniczony do trakcji. W tej chwili s─ů ju┼╝ prezentowane rozwi─ůzania autonomicznych tramwaj├│w czy poci─ůg├│w, kt├│re mog─ů si─Ö porusza─ç po liniach kolejowych ÔÇô przedstawiciel Wydzia┼éu Mechatroniki i Lotnictwa WAT. W 2017 roku chi┼äski producent CRRC Qingdao Sifang zaprezentowa┼é pierwszy w pe┼éni autonomiczny tramwaj. Pojazd o d┼éugo┼Ťci ponad 35 metr├│w mo┼╝e zabra─ç na pok┼éad do 380 pasa┼╝er├│w i podr├│┼╝owa─ç z pr─Ödko┼Ťci─ů nawet 70 kilometr├│w na godzin─Ö. W 2018 roku zostanie wybudowana pierwsza, 6,5-kilometrowa trasa dla tego typu pojazd├│w w chi┼äskim mie┼Ťcie Zhuzhou. Po chi┼äskich, holenderskich czy szwajcarskich drogach ju┼╝ je┼╝d┼╝─ů autonomiczne autobusy bez kierowc├│w. Na 2019 rok General Motors zapowiada premier─Ö pierwszego w pe┼éni autonomicznego samochodu osobowego, kt├│ry mia┼éby pe┼éni─ç rol─Ö taks├│wki. R├│wnie ambitne plany ma Volkswagen, kt├│ry planuje do 2021 roku wprowadzi─ç swoje autonomiczne auta na drogi pi─Öciu miast. W japo┼äskim mie┼Ťcie Kobe czy francuskim Lille je┼║dzi ju┼╝ w pe┼éni bezobs┼éugowe metro. Z danych Komendy G┼é├│wnej Policji wynika, ┼╝e w 2016 roku na torowiskach tramwajowych i w ich obr─Öbie dosz┼éo do 189 wypadk├│w, w kt├│rych ┼╝ycie straci┼éo 11 os├│b, a 257 zosta┼éo rannych. W 51 przypadkach sprawc─ů okaza┼é si─Ö kierowca pojazdu torowego. 14 zdarze┼ä dotyczy┼éo najechania na pieszego. ┼╣r├│d┼éo: Newseria Innowacje
reklama
reklama
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
February 15 2019 09:57 V12.1.1-1