reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Osram Przemys艂 elektroniczny | 29 grudnia 2017

Samochód autonomiczny czujnikami stoi (i je藕dzi)

Wraz z nastaniem ery 鈥瀞amojezdnych” samochod贸w coraz wi臋ksz膮 rol臋 odgrywaj膮 czujniki, odpowiedzialne nie tylko za komfort, ale przede wszystkim bezpiecze艅stwo podr贸偶y.
Rynek pojazd贸w autonomicznych to doskona艂y przyk艂ad praktycznego wykorzystania najnowszych zdobyczy techniki. Motoryzacja od zawsze stanowi艂a pole do popisu dla producent贸w, kt贸rzy nie bali si臋 wprowadzania technologicznych innowacji.

LiDAR (Light Detection and Ranging) to technologia najcz臋艣ciej pojawiaj膮ca si臋 w kontek艣cie pojazd贸w autonomicznych (znana m.in. z samochod贸w tworz膮cych mapy Google). Jednak to nie w laserach, a w podczerwieni dopatrywa膰 si臋 mo偶na najwi臋kszej szansy na rozw贸j. Mowa tu przede wszystkim o fotodetektorach i technologii IRED (Infrared Emitting Diode) 鈥 w szczeg贸lno艣ci jako podstawie do budowy zaawansowanych sensor贸w. Spektrum zastosowa艅 czujnik贸w samochodowych jest bardzo szerokie 鈥 od minimalizacji ryzyka dla kierowc贸w, pasa偶er贸w i pieszych po zapewnianie niespotykanego dot膮d komfortu podr贸偶owania.

Kierowca o oku kamery

Oparte na technologii 艣wiat艂a podczerwonego systemy kamer wykorzystywane s膮 ju偶 we wn臋trzach samochod贸w, a monitoring kierowcy stanowi coraz bardziej istotny element system贸w bezpiecze艅stwa p贸艂autonomicznych pojazd贸w przysz艂o艣ci. IRED u偶ywa niewidzialnego dla ludzkiego oka 艣wiat艂a podczerwonego do okre艣lania stopnia zm臋czenia lub rozproszenia kierowcy, a oparte o modu艂y CMOS kamery stale monitoruj膮 twarz (szczeg贸lnie oczy) w celu wykrycia kierunku patrzenia. Je艣li wykryte zostanie niebezpieczne zachowanie (np. senno艣膰) system w艂膮czy alarm lub zarekomenduje przerw臋. W przypadku samochod贸w na 3 trzecim poziomie autonomiczno艣ci (np. nowe Audi A8) pojazd musi by膰 w stanie 鈥瀘dda膰” kontrol臋 w r臋ce kierowcy w przypadku niebezpiecznych sytuacji, przez co systemy monitorowania kierowcy staj膮 si臋 niezb臋dne. Podobna technologia wykorzystywana jest w przypadku wykrywania obecno艣ci pasa偶er贸w 鈥 system okre艣la ich 鈥瀝ozmiar” oraz pozycj臋, co pozwala na bardziej precyzyjne wystrzelenie poduszki powietrznej.

Koniec bramek na autostradzie?

Kamery i czujniki rozmieszczane s膮 tak偶e na zewn膮trz pojazd贸w, poprawiaj膮c widoczno艣膰, bezpiecze艅stwo i komfort. Nowoczesne, 鈥瀙odczerwone” diody LED (IR-LED) wykorzystywane s膮 np. do poprawy dzia艂ania nocnych system贸w wizyjnych, kt贸re pojawiaj膮 si臋 ju偶 nawet w 鈥瀊ud偶etowych”, miejskich samochodach. Podobna technologia pomaga w odczytywaniu tablic rejestracyjnych, co mo偶e znale藕膰 swoje zastosowanie na autostradowych bramkach i punktach poboru op艂at, usprawniaj膮c ruch (np. system mo偶e rozpozna膰 tablic臋 i op艂at臋 za odcinek automatycznie pobra膰 z konta). Rozw贸j tych technologii to dla kierowc贸w tak偶e m.in. doskonalsze, aktywne tempomaty, wykrywanie zagro偶enia, ochrona pieszych czy likwidacja martwego pola.

- Spektrum zastosowa艅 dla zaawansowanych czujnik贸w jest praktycznie nieograniczone. Nast臋pna generacja samochod贸w to okno wystawowe dla technologii, kt贸re zmieni膮 konsumenck膮 motoryzacj臋 niedalekiej przysz艂o艣ci 鈥 m贸wi dr Walter Rothmund z Osram Opto Semiconductors. Obecnie obserwujemy du偶y skok w rozwoju technologii sensorycznych, takich jak fotodetekcja czy IR-LED. Ich doskonalenie jest kluczowe dla bezpiecze艅stwa u偶ytkownik贸w dr贸g i pieszych.



殴r贸d艂o: 漏 Osram
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
January 17 2019 14:20 V11.11.0-1