reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Rynki | 27 grudnia 2017

Wszechobecny smartfon

Za pi臋膰 lat b臋dzie si臋 sprzedawa膰 na 艣wiecie ponad pi臋膰 milion贸w smartfon贸w dziennie, a chipy sztucznej inteligencji w tych urz膮dzeniach stan膮 si臋 standardem 鈥 raportuje firma Deloitte.
Do ko艅ca 2023 roku u偶ytkownikami smartfon贸w w krajach rozwini臋tych b臋dzie ponad 90 proc. doros艂ych os贸b. Roczna sprzeda偶 telefon贸w w 2023 wyniesie 1,85 miliarda sztuk. Ale rosn膮膰 b臋dzie nie tylko ich ilo艣膰, ale te偶 jako艣膰. Jak przewiduje 17. edycja raportu 鈥濭lobal TMT Predictions 2018鈥, przygotowanego przez firm臋 doradcz膮 Deloitte, w ci膮gu pi臋ciu najbli偶szych lat elementy sztucznej inteligencji w smartfonach b臋d膮 standardem, a ju偶 w 2018 roku przynajmniej miliard u偶ytkownik贸w za ich po艣rednictwem b臋dzie tworzy膰 tre艣ci w rozszerzonej rzeczywisto艣ci. Mi臋dzy innymi na smartfonach b臋dziemy ogl膮da膰 transmisje na 偶ywo, z kt贸rych przychody w przysz艂ym roku wynios膮 545 mld dolar贸w w skali globalnej. W tym samym czasie samoloty przestan膮 by膰 jedn膮 z ostatnich wolnych od po艂膮cze艅 internetowych stref. Raport 鈥濭lobal TMT Predictions 2018鈥 prezentuje g艂贸wne trendy z dziedziny technologii, medi贸w i telekomunikacji, kt贸re mog膮 wywrze膰 istotny wp艂yw na rynek w perspektywie najbli偶szych pi臋ciu lat. Wszechobecny smartfon W 2023 roku sprzeda偶 smartfon贸w wyniesie ponad 5 mln sztuk dziennie. Eksperci Deloitte przewiduj膮, 偶e w tym samym roku b臋dziemy mie膰 kontakt ze swoim telefonem 艣rednio 65 razy dziennie, co b臋dzie stanowi艂o 20 proc. wzrost w stosunku do 2018 roku. Odsetek w艂a艣cicieli smartfon贸w, kt贸rzy codziennie u偶ywaj膮 swoich urz膮dze艅, wzro艣nie z 93 proc. w 2018 r. do 96 proc. w 2023 roku. Rosn膮ca cz臋stotliwo艣膰 korzystania ze smartfonu oznacza, 偶e b臋dzie on posiada艂 coraz to wi臋cej funkcji. 鈥 Ju偶 obecnie oko艂o 45 proc. pracownik贸w w Unii Europejskiej u偶ywa smartfonu lub innego urz膮dzenia mobilnego jako g艂贸wnego lub jedynego narz臋dzia do pracy. Udost臋pnianie w wi臋kszym stopniu ni偶 dotychczas proces贸w biznesowych za po艣rednictwem smartfonu mo偶e wp艂yn膮膰 na produktywno艣膰 pracownik贸w 鈥 m贸wi Jan Michalski, partner, lider sektora TMT, Deloitte. - Do ko艅ca 2023 roku smartfon opr贸cz funkcji telefonu i komputera b臋dzie r贸wnie偶 kart膮 wst臋pu do biura, kluczami do domu i samochodu, kart膮 debetow膮, kredytow膮, naszym po艣rednikiem z bankiem, sklepami i urz臋dami. Aby si臋 tak jednak sta艂o, smartfony nieustannie musz膮 si臋 uczy膰 鈥 dodaje. Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe Prognozy Deloitte zak艂adaj膮, 偶e do 2023 roku chipy sztucznej inteligencji w smartfonach stan膮 si臋 prawdopodobnie standardem. Ich zadaniem b臋dzie wspomaganie uczenia maszynowego. Ju偶 w bie偶膮cym roku smartfony w segmencie premium (oko艂o 300 milion贸w sztuk) by艂y wyposa偶one w chipy AI. Wed艂ug bada艅 Deloitte oko艂o dw贸ch trzecich doros艂ych w艂a艣cicieli smartfon贸w w krajach rozwini臋tych korzysta z co najmniej jednej aplikacji z funkcjami uczenia maszynowego, a 79 proc. zna takie aplikacje. Najcz臋艣ciej korzystamy z funkcji podpowiedzi przy pisaniu. Przeci臋tny nowy smartfon sprzedany w roku 2023 b臋dzie mia艂 128 GB lub wi臋cej pami臋ci do przechowywania danych, w por贸wnaniu z oko艂o 32 GB w 2018 roku. Z kolei pami臋膰 RAM mo偶e wynosi膰 od 2 GB do 16 GB. Oba ulepszenia powinny sprawi膰, 偶e smartfony b臋d膮 jeszcze bardziej przydatne i funkcjonalne. W 2018 roku ponad miliard u偶ytkownik贸w smartfon贸w stworzy najprawdopodobniej tre艣膰 w rozszerzonej rzeczywisto艣ci (AR) przynajmniej raz. Co najmniej 300 milion贸w zrobi to raz w miesi膮cu, a dziesi膮tki milion贸w raz w tygodniu. 鈥 Przewidujemy r贸wnie偶, 偶e dziesi膮tki tysi臋cy aplikacji wykorzystuj膮cych mo偶liwo艣ci AR stan膮 si臋 dost臋pne w ci膮gu roku, tak aby na koniec 2018 roku miliardy u偶ytkownik贸w smartfon贸w mog艂o pobiera膰 aplikacje lub aktualizacj臋 aplikacji lub systemu operacyjnego umo偶liwiaj膮ce tworzenie tre艣ci AR 鈥 m贸wi Jakub Wr贸bel, starszy mened偶er w Dziale Konsultingu Deloitte. Transmisja na 偶ywo, ale bez reklam Mimo, 偶e ostatnie lata to dynamiczny rozw贸j platform VoD, kt贸re sprawiaj膮, 偶e wybrane przez nas tre艣ci ogl膮damy w dowolnym czasie, nie oznacza to, 偶e transmisje na 偶ywo id膮 w niepami臋膰. Wr臋cz odwrotnie. Coraz cz臋艣ciej traktujemy smartfony r贸wnie偶 jako przeno艣ne odbiorniki telewizyjne, na kt贸rych ogl膮damy wydarzenia emitowane na 偶ywo, w tym przede wszystkim transmisje sportowe. Deloitte przewiduje, 偶e transmisje na 偶ywo wygeneruj膮 545 miliard贸w dolar贸w bezpo艣rednich przychod贸w w 2018 roku, co stanowi wzrost o jeden procent w stosunku do roku poprzedniego. A偶 72 proc. z tej sumy b臋dzie pochodzi膰 z transmisji telewizyjnych i radiowych, przy czym transmisje telewizyjne wygeneruj膮 358 miliard贸w dolar贸w z reklam i subskrypcji. Co prawda w coraz wi臋kszym zakresie b臋dziemy korzysta膰 z medi贸w na naszym smartfonie i innych urz膮dzeniach mobilnych, ale to nie znaczy, 偶e chcemy by by艂y one zak艂贸cane reklamami. W 2018 roku co dziesi膮ty doros艂y Amerykanin skorzysta jednocze艣nie z czterech lub wi臋cej rozwi膮za艅, kt贸re pozwalaj膮 na blokowanie reklam. Z kolei a偶 trzy czwarte obywateli USA i Kanady korzysta z co najmniej jednej takiej opcji. Raport Deloitte przewiduje, 偶e do ko艅ca 2018 roku po艂owa doros艂ych os贸b w krajach rozwini臋tych b臋dzie posiada膰 co najmniej dwie subskrypcje medi贸w w kana艂ach on-line, a do ko艅ca 2020 roku liczba ta wzro艣nie do czterech. Koszt tych subskrypcji, obejmuj膮cy g艂贸wnie telewizj臋, filmy, muzyk臋, wiadomo艣ci i pras臋, w 2018 roku wyniesie poni偶ej 10 dolar贸w miesi臋cznie. Natomiast liczba subskrybent贸w na 艣wiecie wyniesie 350 mln os贸b, w kt贸rych posiadaniu b臋dzie 680 milion贸w subskrypcji. A偶 20 proc. os贸b doros艂ych w krajach rozwini臋tych wykupi co najmniej pi臋膰 p艂atnych subskrypcji medi贸w online, a do 2020 roku a偶 dziesi臋膰. Poniesione przez nich op艂aty miesi臋czne z tego tytu艂u b臋d膮 wynosi膰 ponad 100 dolar贸w. Internet mobilny w domu i samolocie Raport Deloitte przewiduje, 偶e w 2018 roku jedna pi膮ta mieszka艅c贸w Ameryki P贸艂nocnej z dost臋pem do internetu b臋dzie korzysta膰 jedynie z sieci mobilnej. W 2022 roku takich os贸b mo偶e by膰 ju偶 30-40 proc. Osoby te w og贸le zrezygnuj膮 z internetu stacjonarnego. 鈥 Ludzie, kt贸rzy korzystaj膮 z sieci mobilnej w miejscach publicznych, w szkole i czasem w pracy przenios膮 ten zwyczaj r贸wnie偶 do domu. Istnieje wiele powod贸w takiego podej艣cia, zar贸wno o charakterze demograficznym, spo艂ecznym, jak i ekonomicznym. Najcz臋艣ciej jednak internet mobilny jest jedyn膮 dost臋pn膮 opcj膮 transmisji danych, zw艂aszcza poza miastami 鈥 m贸wi Jakub Wr贸bel. Do tej pory jednym z nielicznych miejsc, w kt贸rych u偶ywanie telefonu by艂o mocno ograniczone by艂 samolot. Teraz ma si臋 to jednak zmieni膰. Wed艂ug ekspert贸w Deloitte w przysz艂ym roku oko艂o jedna czwarta wszystkich podr贸偶y lotniczych (czyli oko艂o miliarda) b臋dzie odbywa膰 si臋 samolotami pasa偶erskimi wyposa偶onymi w 艂膮czno艣膰 internetow膮 (IFC). Mo偶e ona by膰 u偶ywana do transmisji danych, jak r贸wnie偶 do rozm贸w. W por贸wnaniu rok do roku b臋dzie to wzrost o 20 proc. Przychody linii lotniczych z tego tytu艂u powinny by膰 zbli偶one do 1 mld dolar贸w. 鈥 Dzi臋ki rosn膮cej liczbie tras lotniczych z 艂膮czno艣ci膮 internetow膮, zwi臋kszaj膮cej si臋 pr臋dko艣ci po艂膮cze艅 i przepustowo艣ci danych w ci膮gu kolejnych kilku lat samolot przestanie by膰 jedn膮 z ostatnich wolnych stref na 艣wiecie bez po艂膮cze艅 internetowych. Niewykluczone wi臋c, 偶e za kilka lat tryb samolotowy w naszych smartfonach przestanie istnie膰 鈥 m贸wi Agnieszka Zieli艅ska, partner w Dziale Doradztwa Finansowego Deloitte.
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
February 15 2019 09:57 V12.1.1-2