reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Przemys艂 elektroniczny | 29 listopada 2017

Silnik nowej generacji Toyoty b臋dzie produkowany w Polsce

W 2020 roku w fabryce w Jelczu-Laskowicach ruszy produkcja nowego silnika Toyoty 1.5 TNGA, do zastosowa艅 zar贸wno w nap臋dach hybrydowych, jak i konwencjonalnych. Koncern b臋dzie te偶 prowadzi艂 w Polsce dzia艂alno艣膰 badawczo-rozwojow膮.
鈥 Nowa inwestycja b臋dzie polega艂a na zbudowaniu w Jelczu-Laskowicach zupe艂nie nowej linii produkcyjnej silnika 1.5 litra TNGA. To zupe艂nie nowy silnik Toyoty, skonstruowany od zera 鈥 m贸wi agencji informacyjnej Newseria Biznes Dariusz Miko艂ajczak, wiceprezes ds. korporacyjnych Toyota Motor Manufacturing Poland. 鈥 Warto艣膰 inwestycji to oko艂o 400 milion贸w z艂otych. Planujemy rozpocz臋cie produkcji w 2020 roku, wi臋c ju偶 nied艂ugo rozpoczn膮 si臋 przygotowania do jej uruchomienia. Silnik b臋dzie produkowany zar贸wno w wersji konwencjonalnej, jak i do nap臋d贸w hybrydowych.

Produkcja nowego silnika w Polsce oznacza to zwi臋kszenie udzia艂u naszego kraju w rosn膮cej dynamicznie globalnej produkcji i sprzeda偶y hybryd Toyoty. Zaawansowany technologicznie produkt made in Poland trafi na rynki na ca艂ym 艣wiecie. Polskie zak艂ady b臋d膮 tak偶e jedynymi poza Japoni膮, w kt贸rych prowadzona b臋dzie dzia艂alno艣膰 badawczo-rozwojowa koncernu.
W ci膮gu 20 lat Toyota sprzeda艂a nieca艂e 11 mln aut hybrydowych. Koncern wprowadzi艂 na rynek trzydzie艣ci trzy modele z takim nap臋dem. To mi臋dzy innymi Prius, RAV4, C-HR, Auris i Yaris. W tym roku prognozy m贸wi膮 o wzro艣cie sprzeda偶y o 8,4 proc. wzgl臋dem 2016 roku i wyniku 1,5 mln egzemplarzy, kt贸re trafi膮 na rynek. Kierowcy w Polsce kupili do tej pory 30 tys. hybryd Toyoty. Hybrydowa oferta koncernu w Polsce obejmuje siedem modeli.

鈥 Nowy silnik b臋dzie produkowany przede wszystkim w wersji hybrydowej. To o tyle wa偶ne, 偶e ju偶 w tym roku sprzeda偶 Toyoty w Europie nap臋d贸w hybrydowych to oko艂o 40 proc. wszystkich samochod贸w. Planujemy, 偶e oko艂o 2019 roku b臋dzie to ponad po艂owa, a wi臋c tym samym polski zak艂ad b臋dzie mie膰 bardzo du偶y wk艂ad w produkcj臋 nap臋d贸w hybrydowych 鈥 m贸wi Dariusz Miko艂ajczak.

Ten innowacyjny produkt made in Poland trafi na rynki Toyoty na ca艂ym 艣wiecie, nie tylko do europejskich fabryk w Czechach czy Wielkiej Brytanii, lecz tak偶e do odleg艂ej Turcji, Japonii czy RPA. Zdaniem ekspert贸w to wielka szansa dla Polski.

鈥 Je偶eli Polska ma si臋 sta膰 europejskim centrum produkcji nap臋d贸w konwencjonalnych i hybrydowych, to decyzja Toyoty o lokalizacji produkcji w naszym kraju jest na pewno cenna. To powinno da膰 rz膮dz膮cym do my艣lenia. Stawiamy nacisk na samochody elektryczne, ale zanim do tej rewolucji elektrycznej dojdzie, po drodze b臋dzie si臋 rozwija膰 sprzeda偶 samochod贸w hybrydowych. My艣l臋, 偶e w Polsce ten przeskok musi uwzgl臋dnia膰 samochody hybrydowe i co si臋 z tym wi膮偶e 鈥 tak偶e rozmaitego rodzaju ulgi 鈥 m贸wi Adrian Furgalski, wiceprezes Zespo艂u Doradc贸w Gospodarczych TOR.

Nowa inwestycja Toyoty z pewno艣ci膮 poci膮gnie za sob膮 wzrost zatrudnienia, cho膰 鈥 jak podkre艣la przedstawiciel Toyota Motor Manufacturing Poland 鈥 na razie jest zbyt wcze艣nie, by okre艣li膰 dok艂adn膮 liczb臋 pracownik贸w. Potrzebni b臋d膮 zar贸wno in偶ynierowie, jak i pracownicy produkcji. Rekrutacje rusz膮 ju偶 w przysz艂ym roku.

鈥 Nie m贸wimy ju偶 o zwyk艂ej montowni, tylko o bardzo zaawansowanych procesach technologicznych. Nie m贸wimy o taniej sile roboczej. Innowacje i pieni膮dze wydane na badania i rozw贸j przyci膮gn臋艂y kadr臋 polskich in偶ynier贸w. To jest warto艣膰 dodana, bo m贸wimy tutaj o pracy intelektualnej polskich fachowc贸w na rzecz jednego z najwi臋kszych koncern贸w motoryzacyjnych 鈥 podkre艣la Adrian Furgalski.

艁膮czna warto艣膰 nak艂ad贸w Toyoty w Polsce razem z now膮 inwestycj膮 si臋gnie 4,5 mld z艂. To czyni Polsk臋 jedn膮 z najwi臋kszych baz produkcyjnych koncernu poza Japoni膮. W przysz艂ym roku w Wa艂brzychu ma ruszy膰 produkcja nowoczesnych przek艂adni hybrydowych, koordynuj膮cych wsp贸艂dzia艂anie nap臋du elektrycznego i silnika spalinowego. Z kolei fabryka w Jelczu-Laskowicach w lutym tego roku rozpocz臋艂a produkcj臋 silnika benzynowego 1,5 l, kt贸re trafiaj膮 potem do francuskiej fabryki yaris贸w. Za dwa lata rozpocznie si臋 tu produkcja silnika 2,0 l. Do tej pory specjalno艣ci膮 jelcza艅skiego zak艂adu by艂y diesle.

鈥 W polskich zak艂adach b臋dziemy te偶 realizowali funkcj臋 bada艅 i rozwoju. Jest to pierwsza taka funkcja poza Japoni膮, tym samym staniemy si臋 jedn膮 z najwi臋kszych baz produkcyjnych Toyoty w Europie i na 艣wiecie. Chc臋 podkre艣li膰, 偶e dzi臋ki temu b臋dziemy mogli rozwija膰 nasz zak艂ad, ale te偶 naszych pracownik贸w w oparciu o najnowsze technologie 鈥 podkre艣la Dariusz Miko艂ajczak.

鈥 Z roku na rok przedsi臋biorstwa coraz wi臋cej inwestuj膮 w badania i rozw贸j, chocia偶 ca艂y czas cierpimy na brak odpowiednio wysokich nak艂ad贸w. Wci膮偶 jest to ok. 1 proc. PKB, czyli mniej wi臋cej 20 mld z艂. Mamy aspiracje, 偶eby ten procent zwi臋kszy膰 do ok. 2 proc. PKB. Co wa偶ne, od kilku lat w艂a艣nie przedsi臋biorstwa wiod膮 prym pod wzgl臋dem wydatk贸w na B+R. Wcze艣niej wi臋cej pieni臋dzy przeznacza艂 na to rz膮d. Dzisiaj firmom takim jak Toyota mo偶emy przypisa膰 46 proc. tych wydatk贸w 鈥 m贸wi Adrian Furgalski.

殴r贸d艂o: Newseria Innowacje
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
December 05 2018 15:01 V11.10.4-1