reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Przemys艂 elektroniczny | 28 listopada 2017

Samochody z autopilotem wkrótce pojawi膮 si臋 na drogach

Samochody p贸艂autonomiczne b臋d膮 wymaga艂y nadzoru przez cz艂owieka. Badaniem nad momentem, w kt贸rym kierowca oddaje lub przejmuje kontrol臋 nad takim pojazdem, zajmuj膮 si臋 Polacy.
W Instytucie Transportu Samochodowego prowadzony jest projekt badawczy aDrive, w ramach kt贸rego badane jest oddzia艂ywanie system贸w automatyzuj膮cych jazd臋 na kierowc臋.

鈥 Badamy, w jaki spos贸b systemy automatyzuj膮ce jazd臋 oddzia艂uj膮 na kierowc臋. Jest to bardzo wa偶ny aspekt zwi膮zany z tym, 偶e coraz wi臋cej tego rodzaju system贸w si臋 pojawia na drogach. W r贸偶nego rodzaju samochodach dost臋pne s膮 m.in. aktywne tempomaty, asystent pasa ruchu, r贸偶nego rodzaju systemy typu AEB, czyli aktywne hamowanie w korku czy bardziej zaawansowane na drogach szybkiego ruchu 鈥 m贸wi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Arkadiusz Matysiak z Centrum Telematyki Transportu Instytutu Transportu Samochodowego.

Ludzie maj膮 trudno艣ci z nadzorowaniem system贸w, kt贸re rzadko zawodz膮. Ludzki m贸zg poszukuje stymulacji, a je艣li jej nie otrzyma, znajdzie zast臋pstwo. Im bardziej system, kt贸ry kierowca b臋dzie musia艂 nadzorowa膰, b臋dzie niezawodny, tym mniejsze skupienie uwagi kierowcy. Badania prowadzone przez prof. Mary Cummings z Duke University dowodz膮, 偶e osoby prowadz膮ce p贸艂autonomiczne pojazdy podejmuj膮 katastrofalne decyzje, a poleganie na cz艂owieku, kt贸ry mia艂by podj膮膰 dzia艂anie w czasie kr贸tszym ni偶 kilkana艣cie sekund, doprowadzi do wi臋kszej liczby wypadk贸w.

鈥 By艂o kilka przyk艂ad贸w, w kt贸rych kierowcy niezbyt przyk艂adali si臋 do utrzymywania uwagi na drodze i kilka spektakularnych przypadk贸w, kt贸re ko艅czy艂y si臋 powszechnymi w odbiorze dochodzeniami na ameryka艅skich i europejskich drogach. Celem naszego projektu jest zbadanie tzw. transferu kontroli, czyli momentu, w kt贸rym kierowca b臋dzie musia艂 t臋 kontrol臋 oddawa膰 albo z powrotem przejmowa膰 od pojazdu, kiedy pojazd wykryje, 偶e sytuacja drogowa jest zbyt skomplikowana na to, 偶eby samemu poradzi膰 sobie na drodze 鈥 t艂umaczy Arkadiusz Matysiak.

Przysz艂o艣膰 z autonomicznymi samochodami na drogach jest jednak nieunikniona. Pocz膮tkowo rynek zostanie zdominowany przez pojazdy p贸艂autonomiczne, potrafi膮ce samodzielnie je藕dzi膰 tylko w dobrych warunkach po dobrze oznakowanych drogach. Wraz z rozwojem technologicznym coraz wi臋ksz膮 cz臋艣膰 rynku b臋d膮 zdobywa艂y prawdziwie autonomiczne pojazdy.

Analitycy Boston Consulting Group przewiduj膮, 偶e do 2035 roku roczna sprzeda偶 w pe艂ni autonomicznych pojazd贸w si臋gnie 12 mln, a pojazd贸w p贸艂autonomicznych 鈥 18 mln egzemplarzy. Zdaniem analityk贸w Research and Markets 艣rednioroczna warto艣膰 rynku samochod贸w autonomicznych b臋dzie ros艂a o 39,6 proc., by w 2027 roku wynie艣膰 126,8 mld dolar贸w.
鈥 Autonomizacja transportu drogowego b臋dzie nios艂a za sob膮 bardzo powa偶ne skutki nie tylko je艣li chodzi o sam transport. Ona b臋dzie oddzia艂ywa艂a na bardzo wiele obszar贸w zar贸wno gospodarki, jak i 偶ycia spo艂ecznego. W gr臋 wejdzie zmiana my艣lenia o ubezpieczeniach, trzeba b臋dzie pomy艣le膰 o tym, kto b臋dzie odpowiedzialny za wypadek, w momencie kiedy nie b臋dziemy mieli kierowcy, a b臋dziemy mieli operatora samochodu b膮d藕 nawet kogo艣, kto porusza si臋 tym samochodem, ale nie jest odpowiedzialny za to, w jaki spos贸b ten pojazd jedzie po drodze 鈥 zauwa偶a ekspert.

W niekt贸rych krajach trwaj膮 ju偶 prace nad obj臋ciem ramami prawnymi autonomicznych samochod贸w. Prawodawcy musz膮 rozwi膮za膰 kwestie ubezpiecze艅 oraz odpowiedzialno艣ci za wykroczenia i wypadki. Wyzwaniem jest kwestia odpowiedzialno艣ci w艂a艣ciciela samochodu za wypadek spowodowany przez pojazd z nieaktualn膮 wersj膮 oprogramowania czy kwestia szybko艣ci instalowania aktualizacji oprogramowania w samochodzie. Konieczne jest te偶 okre艣lenie warunk贸w, jakie musz膮 spe艂nia膰 pojazdy, by zosta膰 dopuszczone do ruchu.

鈥 Zmiana b臋dzie polega艂a na przej艣ciu od modelu w艂asno艣ciowego, kt贸ry w tym momencie jest powszechny, do modeli bardziej przypominaj膮cych car sharing, samochody autonomiczne b臋d膮 na to pozwala艂y z tego wzgl臋du, 偶e indywidualnie u偶ytkowany samoch贸d jest 艣rednio u偶ytkowany mniej wi臋cej dwie godziny dziennie, natomiast samoch贸d autonomiczny, kt贸ry b臋dzie m贸g艂 sam si臋 porusza膰, b臋dzie m贸g艂 by膰 ca艂y czas w ruchu, w zwi膮zku z tym b臋dzie to mocno oddzia艂ywa艂o na zwi臋kszenie mobilno艣ci w艣r贸d spo艂ecze艅stwa, ale z prozaicznego punktu widzenia r贸wnie偶 na korki, kt贸re by膰 mo偶e b臋d膮 zniwelowane 鈥 twierdzi Arkadiusz Matysiak.

殴r贸d艂o: Newseria Innowacje
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
December 12 2018 02:03 V11.10.8-1