reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Przemys艂 elektroniczny | 20 listopada 2017

Innowacyjny motocykl z AGH

Studenci z Akademii G贸rniczo-Hutniczej stworzyli terenowy motocykl elektryczny z innowacyjnym umieszczeniem silnika w pia艣cie tylnego ko艂a, co pozwala wyeliminowa膰 problem ha艂asu.
Ograniczeniem pojazd贸w elektrycznych wci膮偶 jest niedu偶y zasi臋g na jednym 艂adowaniu, chocia偶 2018 rok mo偶e si臋 okaza膰 prze艂omowy w tym zakresie.
Motocykl z AGH wyposa偶ono w akumulatory litowo-jonowe o pojemno艣ci 54 Ah, kt贸re pozwalaj膮 na przejechanie 100 km lub na 1 godzin臋 pracy w terenie. Pojazd ma chromowo-molibdenow膮 ram臋 autorskiej konstrukcji oraz wahacz autorskiej konstrukcji ze stali 355 i obudow臋 z w艂贸kna w臋glowego. Korzysta on tak偶e z komputera pok艂adowego informuj膮cego kierowc臋 o parametrach jazdy. Studenci przygotowali te偶 aplikacj臋 na smartfona, kt贸ra pozwala na zdaln膮 komunikacj臋. Pojazd osi膮ga maksymaln膮 pr臋dko艣膰 do 80 km/h. Najwi臋ksz膮 innowacj膮 jest jednak umiejscowienie silnika.

鈥 Silnik o mocy sta艂ej 8 kW, w peaku jest to 15 kW, znajduje si臋 w pia艣cie tylnego ko艂a. Dzi臋ki temu pozbyli艣my si臋 艂a艅cucha, kt贸ry jest g艂贸wnym generatorem ha艂asu. Postawili艣my na zaawansowane nowe technologie, np. rozwijaj膮cy si臋 silnie druk 3D, z kt贸rego jest zbudowana obudowa lampy, znajduje si臋 tu r贸wnie偶 smart system 鈥 wy艣wietlacz, kt贸ry ma mo偶liwo艣膰 艂膮czenia z aplikacj膮, wysy艂a dane na temat tego, gdzie si臋 znajduje motocykl czy poziom na艂adowania baterii 鈥 m贸wi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Szymon Kurpiel z E-MOTO AGH.

Pojazdy elektryczne b臋d膮 przysz艂o艣ci膮 transportu, jednak zwykle w tym kontek艣cie m贸wi si臋 o elektrycznych samochodach. Tymczasem rynek elektrycznych motocykli i skuter贸w r贸wnie偶 b臋dzie si臋 rozwija艂, a Polacy maj膮 sukcesy na tym polu. Ograniczeniem pojazd贸w elektrycznych wci膮偶 jest niedu偶y zasi臋g na jednym 艂adowaniu, chocia偶 2018 rok mo偶e si臋 okaza膰 prze艂omowy w tym zakresie.
Jednym z g艂贸wnych ogranicze艅 elektrycznych pojazd贸w wci膮偶 jest ich zasi臋g, ale i na tym polu odnotowywane s膮 pewne sukcesy. W艂oskim klubowiczom z Tesla Owners Italia uda艂o si臋 przejecha膰 1078 km na jednym 艂adowaniu. Dokonali oni tego jad膮c modelem Tesla Model S 100D. Fabryczny zasi臋g tego modelu wynosi 539 km. Bardziej przyst臋pny cenowo model Tesla 3 ma ju偶 zasi臋g jednak tylko 345 km. Nissan Leaf, najpopularniejsze auto elektryczne na rynku, obecnie ma zasi臋g nieco ponad 200 km. Nowy model, kt贸ry do sprzeda偶y trafi w 2018 roku, wed艂ug producenta przejedzie ju偶 na jednym 艂adowaniu prawie 380 km.

W 2018 roku na rynku ma si臋 pojawi膰 szereg elektrycznych aut od czo艂owych producent贸w, takich jak Jaguar, Mercedes, Audi, KIA czy Hyundai. Wszystkie maj膮 by膰 samochodami typu SUV, kt贸re maj膮 oferowa膰 zasi臋gi oscyluj膮ce w granicach 500 km. Tak偶e producenci elektrycznych motocykli pracuj膮 nad udoskonalaniem swoich maszyn. Firma Zero Motorcycles w 2018 roku wprowadza do swojej oferty motocykl elektryczny, kt贸rego zasi臋g wyniesie 360 km.

鈥 Obecnie sprzedawane pojazdy nie maj膮 do艣膰 du偶ych zasi臋g贸w, dlatego to jest przysz艂o艣膰. Zmagazynowanie energii w ma艂ej obj臋to艣ci b臋dzie przysz艂o艣ci膮. Je偶eli to zostanie opatentowane, to mo偶e mie膰 racj臋 bytu 鈥 twierdzi Szymon Kurpiel.

Zesp贸艂 E-MOTO AGH tworzy 25 os贸b z trzech studenckich k贸艂 naukowych. SKN Mechanik贸w z Wydzia艂u In偶ynierii Mechanicznej i Robotyki stworzy艂o konstrukcj臋, nap臋d i cz臋艣膰 mechaniczn膮 motocykla, SKN Hydrogenium z Wydzia艂u Energetyki i Paliw zbudowa艂o uk艂ad zasilania i bateri臋, a SKN Telephoners z Wydzia艂u Informatyki, Elektroniki i Telekomunikacji odpowiada za komunikacj臋 bezprzewodow膮. Elektryczny motocykl z AGH zadebiutowa艂 w lipcu na zawodach SmartMoto Challenge zdobywaj膮c 4. miejsce w klasyfikacji generalnej. Wygra艂 za艣 m.in. w konkurencji na najlepsze rozwi膮zania mechaniczne i uk艂ad hamulcowy. Obecnie motocykl czeka na komercjalizacj臋.

鈥 Obecnie nie mieli艣my g艂os贸w z przedsi臋biorstw, aby skomercjalizowa膰 ten produkt, ale podejrzewam, 偶e jest to tylko kwestia czasu. Firmy zaczn膮 si臋 interesowa膰 tym tematem. To jest luka w przemy艣le, jak膮 mogliby艣my wype艂ni膰 jako studenci, produkuj膮c takie innowacyjne rozwi膮zania 鈥 twierdzi Szymon Kurpiel.

Zdaniem analityk贸w z Global Market Insights do 2024 roku sprzeda偶 motocykli i skuter贸w nap臋dzanych silnikami elektrycznymi si臋gnie ponad 60 mln sztuk, a warto艣膰 tego rynku wyniesie ponad 55 mld dol.

殴r贸d艂o: Newseria Innowacje
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
December 12 2018 02:03 V11.10.8-2