reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Przemys艂 elektroniczny | 16 listopada 2017

Rynek dronów potrzebuje regulacji

Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych i Urz膮d Lotnictwa Cywilnego podpisali porozumienie, kt贸re ma ustabilizowa膰 rynek i zapewni膰 wi臋ksz膮 ochron臋 przed dronami.
Polski rynek dron贸w wed艂ug Instytutu Mikromakro osi膮gn膮艂 w 2016 roku warto艣膰 nieco ponad 201 mln z艂, notuj膮c jednocze艣nie wzrost rok do roku na poziomie 22,75 proc. Do 2025 roku mo偶e urosn膮膰 nawet do 10 mld dol. Bezza艂ogowe statki powietrzne staj膮 si臋 coraz bardziej popularne, do 2025 roku w przestrzeni powietrznej Unii Europejskiej ma lata膰 przesz艂o 400 tys. profesjonalnych dron贸w. Pomimo jasnych przepis贸w dotycz膮cych procedury uzyskiwania uprawnie艅 do kierowania dronem, wci膮偶 jest potrzeba wprowadzenia regulacji w zakresie ochrony prywatno艣ci i bezpiecze艅stwa.

鈥 Podpisali艣my list intencyjny z GIODO dotycz膮cy wsp贸艂pracy, poniewa偶 dron to takie urz膮dzenie, kt贸re cz臋sto mo偶e by膰 wykorzystywane w taki spos贸b, aby podgl膮da膰 innych, u偶ywaj膮c aparat贸w fotograficznych. Modyfikuj膮c Prawo lotnicze, ale r贸wnie偶 przepisy o ochronie danych osobowych, musimy dzia艂a膰 r贸wnolegle, wzajemnie si臋 wspiera膰 i wymienia膰 informacjami. Modyfikuj膮c Prawo lotnicze, kt贸re nadzoruje kwesti臋 poruszania si臋 dron贸w, b臋dziemy zawiera膰 elementy i informacje od koleg贸w z GIODO 鈥 m贸wi agencji informacyjnej Newseria Innowacje Piotr Samson, prezes Urz臋du Lotnictwa Cywilnego.

Wed艂ug aktualnego prawodawstwa amatorskie wykorzystanie dron贸w (do 25 kilogram贸w) w celach rekreacyjnych nie wymaga zezwole艅, o ile maszyna pozostaje w zasi臋gu wzroku pilota. U偶ywanie ich w celach zarobkowych i komercyjnych wymaga zdania pa艅stwowego egzaminu, uzyskania licencji i wykupienia ubezpieczenia OC.

鈥 Je偶eli s膮 to drony zabawki, to oczywi艣cie mo偶na kupi膰 je w sklepie, natomiast je艣li m贸wimy o dronach, kt贸re s膮 wykorzystywane do cel贸w komercyjnych, czyli m.in. do filmowania, b膮d藕 s膮 to drony du偶e i ci臋偶kie, to trzeba ju偶 otrzyma膰 艣wiadectwo operatora takiego drona 鈥 wskazuje Piotr Samson.

Aby uzyska膰 licencj臋 na obs艂ug臋 drona, nale偶y zda膰 pa艅stwowy egzamin na jedn膮 z dw贸ch kategorii: UAVO VLOS (Visual Line of Sight), kt贸ra uprawnia do lot贸w w zasi臋gu wzroku pod warunkiem zachowania bezpiecznej odleg艂o艣ci i odpowiedniego oznakowania, oraz UAVO BVLOS (Beyond Visual Line of Sight), kt贸ra uprawnia do lot贸w poza zasi臋giem wzroku, a pojazdem steruje si臋 za pomoc膮 obrazu przesy艂anego z drona. Aby jednak podej艣膰 do egzaminu, nale偶y przej艣膰 szkolenie organizowane przez o艣rodek szkoleniowy, wpisany na list臋 ULC.

鈥 Robimy wszystko, 偶eby nie by艂o kolizji mi臋dzy operacjami du偶ego lotnictwa a dronami i aby by艂o to bezpieczne, natomiast oczywi艣cie jest to statek lataj膮cy. Taki statek, przynajmniej teoretycznie, mo偶e uderzy膰 w drugi statek lataj膮cy. Dlatego nie wolno lata膰 w obszarze lotnisk, gdzie wyst臋puj膮 inne statki powietrzne, nad miastami, terenem zaludnionym, je艣li nie ma si臋 na to odpowiedniej zgody i odpowiednich pozwole艅 鈥 podkre艣la prezes ULC.
Sam rynek szkole艅 operator贸w dron贸w w Polsce jest wart ponad 13,8 mln z艂. W efekcie w blisko 50 certyfikowanych o艣rodkach szkole艅 do marca 2017 roku wydano 4,2 tys. 艣wiadectw kwalifikacji, co daje Polsce miejsce w 艣wiatowej czo艂贸wce. Rosn膮ca liczba wydawanych pozwole艅 jest niezwykle istotna w kontek艣cie 艣wiadomo艣ci zagro偶e艅, jakie wynikaj膮 z prowadzenia dron贸w.

Porozumienie o wsp贸艂pracy zawarte mi臋dzy GIODO a ULC zak艂ada udzia艂 pracownik贸w Biura GIODO w seminariach szkoleniowych dla instruktor贸w oraz egzaminator贸w ULC, co ma podnie艣膰 poziom wiedzy kadry, wzajemne przekazywanie informacji o nieprawid艂owo艣ciach czy podejmowanie wsp贸lnych dzia艂a艅 edukacyjno-informacyjnych.

鈥 Drony s膮 jak telefony kom贸rkowe, za chwil臋 ka偶dy b臋dzie chcia艂 mie膰 drona, 偶eby robi膰 sobie 艂adniejsze zdj臋cia. Dlatego zostaje kwestia zarz膮dzania tym w odpowiedni spos贸b. Nie zablokujemy tego trendu, natomiast musimy dzia艂a膰 tak, aby operacje dronami by艂y bezpieczne 鈥 twierdzi Piotr Samson.

Za dynamicznym rozwojem rynku musz膮 i艣膰 kwestie regulacyjne. Chodzi o zapewnienie z jednej strony bezpiecze艅stwa w ruchu lotniczym, z drugiej 鈥 mo偶liwo艣ci dalszego rozwoju rynku. Jednym z kluczowych obszar贸w jest zbudowanie 艣wiadomo艣ci w艣r贸d u偶ytkownik贸w i og贸lnie, w spo艂ecze艅stwie, co jest bezpieczne dla ruchu lotniczego.

殴r贸d艂o: Newseria Innowacje
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
December 12 2018 18:25 V11.10.11-2