reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay
Analizy |

Rośnie potencjał branży AGD i RTV w Polsce

Według autorów raportu „Polska rewolucja w segmencie smart” sektor elektroniki użytkowej jest jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się dziedzin polskiej gospodarki.

Jego udział w krajowym wzroście gospodarczym systematycznie rośnie. W 2016 r. przychody sektora elektroniki użytkowej tylko w segmencie urządzeń AGD wyniosły prawie 5 mld euro, co dało naszemu krajowi trzecią pozycję w Europie. Lepsze wyniki osiągnęli tylko Niemcy i Włosi. Tak dobre rezultaty to głównie wynik ogromnej wielkości eksportu sprzętu elektronicznego. W 2016 r. aż 87 proc. produkcji urządzeń AGD trafiło na rynki zagraniczne, głównie do Niemiec, Wielkiej Brytanii i Francji. Polska jest także największym producentem i przy tym eksporterem telewizorów w Europie. Za granicę rokrocznie wysyłanych jest niemal 90 proc. ich produkcji. Polacy wydają coraz więcej na elektronikę
- Producenci sprzętu AGD i RTV coraz chętniej wybierają Polskę jako miejsce dla swoich ośrodków R&D. Doceniają wartość polskiego zaplecza technicznego i naukowego. Jest to istotne z punktu widzenia całej polskiej gospodarki. Bo rozwiązane tworzone w centrach R&D są wykorzystywane przy produkcji urządzeń z sektora elektronicznego na całym świecie, więc tym samym rośnie znaczenie polskiej gospodarki w skali globalnej - podkreśla prezes ZIPSEE „Cyfrowa Polska” Michał Kanownik.
Stabilna jest także sprzedaż urządzeń RTV i AGD w kraju. Jak wynika z raportu ZIPSEE „Cyfrowa Polska” i Ministerstwa Rozwoju, wydatki polskich konsumentów na elektronikę użytkową zbliżają się do tych, które ponoszą mieszkańcy Europy Zachodniej. W 2015 r. pod tym względem brakowało nam około trzech lat, w 2016 roku dwóch lat, a w tym roku ten dystans skurczył się do roku. Polacy coraz bardziej zwracają też uwagę na oferowane przez producentów rozwiązania technologiczne i są skłonni wydawać więcej, jeżeli widzą, że w zamian otrzymają więcej korzyści. Jak wynika z raportu, przeciętny Polak wymienia telewizor średnio co 7 lat, a lodówkę co 8 lat. To oznacza, że rocznie polskie gospodarstwo domowe przeznacza na zakup telewizora 270 zł i 200 zł na lodówkę. Rośnie popularność smart AGD i RTV Raport podaje, że ogromną szansą dla polskiego sektora elektroniki użytkowej jest rosnące zapotrzebowanie na urządzenia wykorzystujące rozwiązania typu smart home. W Polsce coraz więcej sprzętu AGD i RTV powstającego w Polsce produkowane jest w technologii smart (connected). Produkcją inteligentnych rozwiązań w naszym kraju zajmuje się obecnie 10 fabryk, gdzie powstają najnowszej generacji telewizory, piekarniki, lodówki, pralki, zmywarki oraz okapy. W Polsce funkcjonuje też 7 centrów R&D, które zajmują się badaniem i rozwojem produktów z segmentu elektroniki użytkowej. Wydatki na ten cel w naszym kraju w sektorze AGD sięgnęły już prawie 150 mln euro i są jednymi z największych w Europie, po Niemczech i Włoszech. Na rynku RTV producenci dostrzegają dwa główne trendy: wzrost zainteresowania Smart TV oraz rosnące przekątne ekranów sprzedawanych telewizorów – czytamy w raporcie. Obecnie już 80 proc. sprzedanych telewizorów stanowią modele Smart TV, czyli takie, które umożliwiają korzystanie z filmów, muzyki za pośrednictwem internetu. W 2016 r. było to tylko 60 proc. sprzedaży. Jednocześnie Polacy wybierają coraz to większe rozmiary telewizorów. Obecnie najchętniej wybierają te z ekranami rozmiarach powyżej 40 cali. Coraz częściej też są to telewizory UHD (4K) Smart TV o przekątnej 50 cali i większe, z najbardziej zaawansowanymi technologiami. Od lipca ubiegłego roku do lipca 2017 roku prawie o połowę wzrosła sprzedaż telewizorów o przekątnych 60 cali i większych. Jednocześnie w tym samym okresie o kilkanaście procent spadło zainteresowanie telewizora-mi o przekątnych do 39 cali. W przypadku sprzętu AGD Polacy coraz chętniej wybierają chłodziarki z technologią NOFROST. Konsumenci stawiają także na pralki typu SLIM o wyższej klasie energetycznej, z większym załadunkiem i jednocześnie o jak najmniejszym rozmiarze. Źródło: Ministerstwo Rozwoju

reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
April 15 2024 11:45 V22.4.27-1
reklama
reklama