reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Przemys艂 elektroniczny | 09 listopada 2017

Laserowe fotoradary nie pozostawi膮 w膮tpliwo艣ci

Laserowy pr臋dko艣ciomierz z funkcj膮 nagrywania wideo nie pozwoli podwa偶y膰 wynik贸w kontroli. Urz膮dzenie skonstruowali naukowcy Wojskowej Akademii Technicznej.
Nowy pr臋dko艣ciomierz laserowy umo偶liwia pomiar pr臋dko艣ci pojazdu z odleg艂o艣ci do 1 km, a zakres mierzalnej pr臋dko艣ci poruszaj膮cego si臋 pojazdu si臋ga 350 km/h. Czas pomiaru trwa zaledwie 0,3 sekundy. Fotoradar jest odporny na temperatur臋 i zak艂贸cenia pracy przez inne urz膮dzenia. Pozwala sfotografowa膰 dany pojazd czy nakr臋ci膰 film. W fotoradarze zastosowano modu艂 kamery cyfrowej, kt贸ry umo偶liwia trzydziestokrotne powi臋kszenie optyczne i dwunastokrotne powi臋kszenie cyfrowe.

Walka z piratami drogowymi b臋dzie coraz skuteczniejsza. W ci膮gu kilku miesi臋cy na rynku b臋dzie dost臋pny laserowy pr臋dko艣ciomierz z funkcj膮 wideo, skonstruowany na Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie. Pozwoli policji nie tylko zmierzy膰 pr臋dko艣膰 pojazdu z dok艂adno艣ci膮 do 1 km/h, lecz tak偶e umo偶liwi rejestracj臋 ca艂ego procesu pomiaru. Kierowca nie b臋dzie m贸g艂 negowa膰 pomiaru, a tym samym unikn膮膰 mandatu. Polska policja od kilku lat korzysta ju偶 z laserowych miernik贸w pr臋dko艣ci. Do 2020 roku do drog贸wki ma trafi膰 czterysta takich urz膮dze艅.
鈥 Pr臋dko艣ciomierz laserowy dzia艂a na bazie pomiaru odleg艂o艣ci na jednostk臋 czasu, a w zasadzie jej zmiany. Jednocze艣nie z pomiarem pr臋dko艣ci mo偶liwa jest rejestracja ca艂ego procesu pomiaru, dzi臋ki temu policjant ma mo偶liwo艣膰 udowodnienia, 偶e pomiar zosta艂 przeprowadzony prawid艂owo i do tego obiektu, do kt贸rego zosta艂a zbli偶ona ta pr臋dko艣膰 鈥 t艂umaczy w rozmowie z agencj膮 informacyjn膮 Newseria Innowacje Marek Zygmunt, szef zespo艂u laserowej teledetekcji w Instytucie Optoelektroniki Wojskowej Akademii Technicznej.

Polska policja ju偶 od kilku lat wprowadza laserowe mierniki pr臋dko艣ci. Dotychczas wykorzystywane radary maj膮 istotne wady. Radary r臋czne typu ISKRA 1 nie umo偶liwiaj膮 identyfikacji pojazdu, to za艣 sprawia, 偶e kierowcy cz臋sto podwa偶ali wyniki kontroli, a sprawy trafia艂y do s膮d贸w rejonowych. Ameryka艅skie laserowe mierniki pr臋dko艣ci typu LTI 20-20 Ultralyte, kt贸re ostatnio kupi艂a policja, nie pozwalaj膮 natomiast sporz膮dzi膰 dokumentacji fotograficznej pojazdu.

鈥 Fotoradary, kt贸re s膮 obecne na rynku, umo偶liwiaj膮 pomiar i rejestracj臋 obrazu, natomiast wykorzystuj膮 w procesie celowania nie kamer臋, a osobny celownik optyczny. Nasz r臋czny fotoradar wykorzystuje w procesie celowania ten sam tor, kt贸ry s艂u偶y do rejestracji, w zwi膮zku z tym nie ma mo偶liwo艣ci, 偶eby dokonywa膰 pomiaru dla r贸偶nych obiekt贸w. Jest to udokumentowane w postaci pliku wideo i zdj臋cia wysokiej rozdzielczo艣ci 鈥 przekonuje Marek Zygmunt.

R臋czny fotoradar laserowy opracowany przez WAT we wsp贸艂pracy z Zak艂adem Urz膮dze艅 Radiolokacyjnych ZURAD pozwala nie tylko precyzyjnie zmierzy膰 pr臋dko艣膰, lecz tak偶e jednoznacznie zidentyfikowa膰 mierzony pojazd. Jak podkre艣la ekspert WAT, urz膮dzenie jest te偶 bezpieczne dla kierowc贸w.

鈥 Wykorzystujemy laser, kt贸ry jest w pierwszej klasie bezpiecze艅stwa, czyli jest bezwzgl臋dnie bezpieczny dla wzroku. Wykorzystali艣my te偶 kamer臋, kt贸ra zosta艂a zbudowana specjalnie do tego celu. Op贸藕nienie pomi臋dzy pobraniem obrazu a wy艣wietleniem na wy艣wietlaczu jest wyj膮tkowo kr贸tkie, wynosi oko艂o 10鈥15 ms 鈥 podkre艣la Marek Zygmunt.

Urz膮dzenie powsta艂o w ramach projektu 鈥濺臋czny fotoradar laserowy”. Obecnie laserowy pr臋dko艣ciomierz przechodzi proces certyfikacji, do produkcji w ZURAD mo偶e trafi膰 ju偶 w pierwszej po艂owie 2018 roku.

鈥 Fotoradar b臋dzie wdra偶any w Zak艂adzie Urz膮dze艅 Radiolokacyjnych. Mam nadziej臋, 偶e uda si臋 to zrobi膰 w przeci膮gu najbli偶szego p贸艂 roku 鈥 zapowiada ekspert.

Jak podaje policja, nadmierna pr臋dko艣膰 to jedna z g艂贸wnych przyczyn wypadk贸w na drogach, w kt贸rych ginie kilka tysi臋cy os贸b rocznie.

殴r贸d艂o: Newseria Innowacje
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
December 13 2018 13:08 V11.10.14-1