Rośnie sprzedaż aut elektrycznych. Ponad 5,3 mln sprzedanych aut w Q3 2025 r.
TrendForce podaje, że w trzecim kwartale 2025 r. sprzedano globalnie 5,39 milionów pojazdów elektrycznych (NEV - pojazdy elektryczne o niskiej prędkości). Wzrost rok do roku wyniósł 31 proc. BEV (pojazdy elektryczne) osiągnęły sprzedaż 3,71 milionów sztuk, co oznacza wzrost o 48 proc. PHEV (hybrydy) zanotowały 1,67 miliona sztuk i jedynie 4-procentowy wzrost względem ubiegłego roku.
BYD utrzymał pozycję lidera w kategorii BEV, mimo że jego wynik spadł względem poprzedniego kwartału. Tesla pozostała na drugim miejscu, notując 29-procentowy wzrost kwartał do kwartału.
Geely i Leapmotor zwiększyły udziały rynkowe odpowiednio do 6 proc. i 4,1 proc., drugi kwartał z rzędu wyprzedzając Xpeng. Volkswagen spadł na siódmą pozycję, ponieważ wzrost w Europie i USA nie zrównoważył spadków w Chinach. Hyundai zajął dziewiąte miejsce – jego sprzedaż kwartalna spadła, lecz w ujęciu rocznym pozostaje dodatnia. BMW, bez marki MINI, wciąż notuje niższe wyniki BEV, co obniża perspektywy wzrostu na cały rok.
W kategorii PHEV marka BYD zmierzyła się z większą konkurencją i nasyceniem rynku w Chinach. Sprzedaż kwartalna była wyższa niż w drugim kwartale, ale niższa niż rok wcześniej. AITO, Chery i Geely przesunęły się odpowiednio na drugie, trzecie i czwarte miejsce. Chery zanotowało szczególnie szybki wzrost, podnosząc udział rynkowy do 6,6 proc.
Li Auto, które w poprzednim kwartale było na drugim miejscu, odnotowało zarówno kwartalny, jak i roczny spadek sprzedaży. Wynik firmy osłabiła konkurencja w segmencie pojazdów z range extenderem. Europejskie marki – Mercedes-Benz i BMW – sprzedały mniej niż w poprzednim kwartale, ale osiągnęły lepsze wyniki niż rok wcześniej na rynkach europejskich i amerykańskich.
TrendForce przewiduje, że całoroczna sprzedaż NEV w 2025 r. osiągnie 20,43 milionów sztuk, co oznacza wzrost o 25 proc. rok do roku. W 2026 r. tempo wzrostu może być bardziej zróżnicowane między regionami ze względu na zmiany w polityce dopłat. Wygasanie subsydiów w USA ma osłabić tamtejszy rynek, ale globalny trend elektryfikacji ma utrzymać się. Prognoza na 2026 r. zakłada sprzedaż na poziomie 22,8 milionów pojazdów, co oznacza 12-procentowy wzrost rok do roku.
Globalna sprzedaż samochodów elektrycznych | ||||
| Pozycja | Samochody elektryczne | Udział w rynku | Hybrydy | Udział w rynku |
| 1 | BYD | 15,4% | BYD | 27,9% |
| 2 | Tesla | 13,4% | AITO | 6,8% |
| 3 | SAIC-GM-Wuling | 6,1% | Chery | 6,6% |
| 4 | Geely | 6,0% | Geely | 6,2% |
| 5 | Leapmotor | 4,1% | Li Auto | 4,5% |
| 6 | Xpeng | 3,1% | Changan | 3,4% |
| 7 | Volkswagen | 2,9% | Luync & Co. | 3,3% |
| 8 | Xiaomi | 2,9% | Mercedes | 3,2% |
| 9 | Hyundai | 2,0% | BMW | 2,9% |
| 10 | BMW | 2,0% | Toyota | 2,6% |



