Samsung kontra Chiny: bitwa o OLED dla laptopów
Samsung Display umacnia pozycję lidera w produkcji paneli OLED nowej generacji dla rynku IT. Jednak chińskie firmy szybko inwestują w konkurencyjne technologie. TrendForce prognozuje, że na rynku dojdzie niebawem do etapu równoległego rozwoju dwóch rozwiązań: klasycznego FMM i metod alternatywnych.
Rozpoczęcie budowy fabryki TCL CSOT dla paneli OLED generacji 8.6 oznacza początek dużej fali inwestycji w globalnym sektorze wyświetlaczy przeznaczonych do urządzeń IT. Według danych TrendForce pierwsze ruchy wykonał Samsung Display, który jako pierwszy postawił na masową produkcję OLED w tej klasie.
Samsung Display rozpoczął inwestycje już w roku 2023. Firma postawiła na tradycyjny proces odparowywania z wykorzystaniem metalowej maski (FMM) oraz układ tandem OLED, który ma poprawić żywotność paneli. Na to rozwiązanie zdecydował się Apple. Gigant z CUpertino zastosuje panele Samsunga w swoich nowych MacBookach Pro. Masowa produkcja może ruszyć w drugim kwartale 2026 roku.
Kolejnym producentem z inwestycjami w tę samą technologię jest BOE. Chińska firma potwierdziła plany rozbudowy technologii FMM OLED pod koniec 2023 roku. Montaż linii produkcyjnych ma rozpocząć się w drugim kwartale 2025 roku, a testowe serie mają pojawić się w pierwszej połowie 2026 roku.
Równolegle rośnie zainteresowanie innymi rozwiązaniami. Visionox rozwija autorską technologię ViP, która według firmy umożliwia uzyskanie wyższej gęstości pikseli i większych otworów przesłonowych niż klasyczne FMM. Budowa fabryki OLED generacji 8.6 ma zakończyć się w czwartym kwartale 2025 roku, a pełna produkcja powinna ruszyć na początku 2027 roku.
Z kolei wspomniany na początku artykułu TCL CSOT stawia na drukowanie atramentowe, określane jako prostsze w realizacji niż technologia FMM. Tym samym firma liczy na obniżenie zużycia materiałów o około 30%. Produkcja ma ruszyć w czwartym kwartale 2027 roku, po zakończeniu instalacji linii.
TrendForce ocenia, że inwestycje napędzane zarówno przez producentów stosujących FMM, jak i inne rozwiązania, otwierają fazę intensywnego rozwoju technologicznego w łańcuchu dostaw OLED dla rynku IT. Firmy korzystające z FMM mają przewagę w postaci doświadczenia i relacji z odbiorcami. Technologie ViP i IJP wciąż wymagają dopracowania, ale zainteresowanie branży może przyspieszyć ich rozwój, a co za tym idzie zmniejszyć różnicę w jakości i wydajności.






