Technologia OLEDoS zdominuje rynek do 2030 roku - prognozuje TrendForce
Według najnowszego raportu TrendForce, technologia wyświetlaczy OLEDoS stanie się kluczowym elementem rozwoju rynku VR i MR. Do 2030 roku jej udział w urządzeniach tego typu ma wzrosnąć do 58 proc., napędzany przez postępy w łańcuchu dostaw i zastosowaniach oraz inwestycje firm takich jak Apple, Samsung i Meta.
Analitycy TrendForce wskazują, że technologia OLEDoS, stosowana w wyświetlaczach bliskiego pola widzenia, przechodzi obecnie znaczące zmiany. Raport „2025 Near-Eye Display Market Trends and Technology Analysis” prognozuje, że rozwój produkcji i nowych zastosowań tej technologii doprowadzi do jej szerokiego upowszechnienia w sektorze VR/MR.
Aktualnie OLEDoS jest preferowanym rozwiązaniem w urządzeniach ze średniej i wyższej półki cenowej. TrendForce przewiduje, że do końca dekady stanie się on standardem w większości gogli wirtualnej i mieszanej rzeczywistości.
A tutaj kluczową rolę odgrywają Apple, Samsung i Meta. Apple planuje wprowadzić nową wersję gogli Vision Pro, wyposażoną w układ M5, który ma zwiększyć moc obliczeniową i wydłużyć czas pracy baterii. Urządzenie nadal będzie korzystać z wyświetlaczy OLEDoS.
Samsung, we współpracy z Google i Qualcommem, przygotowuje zestaw Galaxy XR z ekranem 4K OLEDoS. Sprzęt będzie oparty na platformie Android XR, co ma rozszerzyć integrację aplikacji mobilnych i tabletowych w ramach jednego ekosystemu.
Meta z kolei rozwija własne rozwiązania oparte na 0,9-calowym panelu OLEDoS z modułem optycznym typu Pancake, który pozwala ograniczyć rozmiar urządzenia i zmniejszyć jego wagę.
TrendForce ocenia, że w miarę dalszego spadku kosztów i postępu technologicznego OLEDoS przeniknie z segmentu premium do urządzeń masowych. Tym samym technologia ta ma odegrać kluczową rolę w transformacji rynku VR i MR w nadchodzących latach.
Czym jest technologia OLEDoS (OLED on Silicon)?
To technologia wyświetlaczy, w której organiczne diody elektroluminescencyjne (OLED) są nanoszone bezpośrednio na krzemowe podłoże, zamiast na szkło lub plastik, jak w tradycyjnych ekranach OLED. Rozwiązanie opracowano z myślą o bardzo małych, lecz wyjątkowo gęstych wyświetlaczach wykorzystywanych przede wszystkim w okularach VR i AR, a także w mikroprojektorach i systemach celowniczych.




