Sprzedaż komputerów osobistych wzrosła o 8,2% w Q3 2025 r.
Według wstępnych danych firmy Gartner, w trzecim kwartale 2025 r. światowa sprzedaż komputerów osobistych wyniosła ponad 69 milionów sztuk, co stanowi wzrost o 8,2% w porównaniu z trzecim kwartałem 2024 r.
„W trzecim kwartale 2025 r. światowa sprzedaż komputerów osobistych była napędzana cyklem odświeżania sprzętu w związku z zakończeniem wsparcia dla systemu Windows 10 (EOS) w większości regionów, podczas gdy wzrost w Ameryce Północnej był ograniczony do 1,6%, ponieważ popyt przyspieszył w pierwszej połowie roku w związku z przewidywanymi cłami importowymi” — powiedział Rishi Padhi, dyrektor ds. badań w firmie Gartner.
Eksper† dodał, że popyt konsumencki pozostawał na niskim poziomie w niższych przedziałach cenowych, na co wpływ miały utrzymujące się niekorzystne warunki geopolityczne i makroekonomiczne, a konsumenci nadal wykazują ostrożność w wydatkach — opóźniając zakupy komputerów osobistych i poszukując ofert promocyjnych.
Zbliżający się koniec wsparcia dla systemu Windows 10 nadal napędza modernizację komputerów osobistych, ale uwaga branży coraz bardziej skupia się na systemach opartych na sztucznej inteligencji. Oczekuje się, że tak zwane komputery osobiste z AI, wyposażone w zintegrowane procesory NPU zwiększające możliwości sztucznej inteligencji w urządzeniu, szybko zyskają popularność. Gartner prognozuje, że komputery AI będą stanowić 31% wszystkich dostaw w 2025 r., w porównaniu z 15% w tym roku, co podkreśla wyraźną zmianę kierunku rynku i skupienie się na innowacjach.
W trzecim kwartale 2025 r. nie odnotowano żadnych znaczących zmian w rankingu pięciu największych dostawców na świecie. Największy wzrost globalnej sprzedaży komputerów osobistych wśród pięciu największych dostawców odnotowała firma Lenovo — 16,6% w ujęciu rok do roku. W trzecim kwartale wszyscy pięciu największych dostawców odnotowało wzrost sprzedaży.
| Firma | Sprzedaż w 3Q25 | Udział w rynku w 3Q25 | Sprzedaż w 3Q24 | Udział w rynku w 3Q24 | Wzrost w 3Q25 w porównaniu z w 3Q24 |
| Lenovo | 19,421 | 27.8% | 16,649 | 25.8% | 16.6% |
| HP Inc. | 15,002 | 21.5% | 13,561 | 21.0% | 10.6% |
| Dell | 10,166 | 14.5% | 9,919 | 15.4% | 2.5% |
| Apple | 6,203 | 8.9% | 5,605 | 8.7% | 10.7% |
| ASUS | 5,383 | 7.7% | 5,100 | 7.9% | 5.5% |
| Inne | 13,740 | 19.7% | 13,777 | 21.3% | -0.3% |
| Ogółem | 69,914 | 100% | 64,611 | 100% | 8.2% |
| Źródło: Gartner (październik 2025 r.) | |||||
(w tysiącach sztuk)
Uwagi: Dane obejmują komputery stacjonarne i laptopy wyposażone w systemy operacyjne Windows, macOS i Chrome OS. Wszystkie dane są szacunkowe i oparte na wstępnych badaniach. Statystyki opierają się na dostawach do kanałów sprzedaży.




