
Przerwa w dostawach chipów Nexperii zagrożeniem dla branży moto na całym świecie
Amerykańskie i europejskie organizacje motoryzacyjne ostrzegają, że spór między Chinami a rządem Holandii dotyczący producenta półprzewodników Nexperia może w krótkim czasie doprowadzić do zakłóceń w produkcji samochodów w USA i innych krajach.
Przypomnijmy, że w poprzednim tygodniu pisaliśmy dwa razy na temat problemów Nexperii. Najpierw o decyzji holenderskiego rządu, który przejął kontrolę nad producentem półprzewodników. Decyzja miała zostać podjęta 30 września 2025 r. Powodem były „poważne uchybienia w zarządzaniu” producenta półprzewodników Nexperia. A celem zapewnienie ciągłości dostępności krytycznych towarów w przypadku kryzysu.
Kilka dni później okazało się, że interwencja holenderskiego rządu skutkowała zawieszeniem dotychczasowego CEO, Zhanga Xuezheng. W ramach natychmiastowego środka zaradczego został on zawieszony w funkcji dyrektora i przestał pełnić obowiązki prezesa – poinformowała spółka. W odwecie chińskie Ministerstwo Handlu nałożyło ograniczenia eksportowe na określone komponenty i podzespoły produkowane w Chinach przez Nexperię i jej podwykonawców
Sprawa z Nexperią ma swój ciąg dalszy. Stowarzyszenia reprezentujące największych producentów samochodów poinformowały, że dostawcy z branży otrzymali od firmy Nexperia komunikat o braku gwarancji dalszych dostaw komponentów. Jak przekazało ACEA, europejskie zrzeszenie producentów motoryzacyjnych, sytuacja może w istotny sposób zaburzyć procesy produkcyjne.
W Stanach Zjednoczonych zaniepokojenie wyraziła Alliance for Automotive Innovation, organizacja skupiająca m.in. General Motors, Toyotę, Forda, Volkswagena i Hyundaia. Jej prezes John Bozzella zaapelował o szybkie rozwiązanie problemu, podkreślając, że przerwanie dostaw półprzewodników do sektora motoryzacyjnego może mieć szeroki efekt domina w przemyśle.
“Jeśli transport chipów nie zostanie wznowiony natychmiast, produkcja samochodów w USA i wielu innych krajach zostanie zakłócona” – powiedział Bozzella agencji Reutera.
Niektórzy producenci samochodów przekazali agencji Reutera, że amerykańskie fabryki mogą odczuć skutki niedoboru już w listopadzie. Chipów Nexperii używa się w szerokim zakresie komponentów i układów stosowanych w pojazdach. Ich brak mógłby bezpośrednio zatrzymać linie produkcyjne w zakładach motoryzacyjnych na całym świecie.