
ZF Group zredukuje ponad 7000 etatów. Zwolnienia także w Polsce
Niemiecki dostawca motoryzacyjny ZF Friedrichshafen ogłosił plan redukcji około jednej czwartej zatrudnienia w swoim dziale technologii układów napędowych do końca dekady - podała agencja Reutera. Decyzja jest elementem szerszego programu restrukturyzacyjnego, który ma przynieść firmie ponad pół miliarda euro oszczędności.
W marcu br. pisaliśmy o decyzji ZF Group, która dotyczyła zwolnienia 14 tysięcy pracowników. Jak widać to nie koniec cięć u niemieckiego koncernu motoryzacyjnego.
Jak podaje agencja Reutera ZF w ramach porozumienia zawartego z radą zakładową i związkiem zawodowym IG Metall do 2030 roku zlikwiduje 7,6 tys. miejsc pracy w dziale technologii układów napędowych. Jednostka zatrudnia obecnie około 30 tys. osób i produkuje systemy elektryczne, konwencjonalne oraz hybrydowe.
Na tle sytuacji w Niemczech skala redukcji w Polsce jest znacznie mniejsza. ZF prowadzi obecnie proces zwolnień grupowych w Centrum Inżynieryjnym Elektroniki, gdzie do końca roku pracę może stracić maksymalnie 110 osób. Przypomnijmy, że ZF działa w Polsce w siedmiu ośrodkach: w Bielsku-Białej, Czechowicach-Dziedzicach, Częstochowie, Gliwicach, Łodzi, Warszawie i Wrocławiu. We wszystkich zakładach w Polsce firma zatrudnia ponad 12 tys. pracowników.
Decyzja o zwolnieniu tylu pracowników to jedna z pierwszych, które podjął nowy prezes ZF, Mathias Miedreich. Przypomnijmy, że Miedreich zaczął sprawować stanoiwsko 1 października. Nowy sternik ZF podkreślił, że utrzymanie działu układów napędowych wewnątrz firmy, zamiast jego wydzielenia, jest sygnałem poszukiwania „nowych dróg” dla branży. Jednocześnie przyznał, że cięcia oznaczają trudne decyzje “dla pracowników”. Firma zadeklarowała wsparcie dla pracowników poprzez programy przekwalifikowania i pomoc w znalezieniu nowych "ról w firmie".
Decyzja ZF wpisuje się w szerszy kontekst problemów niemieckiego sektora motoryzacyjnego. Branża zmaga się ze słabym popytem na pojazdy elektryczne, napięciami w globalnym handlu i rosnącą konkurencją. Od 2023 roku przemysł samochodowy w Niemczech stracił około 55 tys. miejsc pracy, z czego najbardziej dotknięci są dostawcy części. W ubiegłym tygodniu Bosch ogłosił kolejną falę redukcji, obejmującą 13 tys. etatów.