
Rebeca Obregon: Przywrócenie znaczenia ludzi i partnerstw odmieniło losy Farnell
Rebeca Obregon, prezes Farnell, w rozmowie z Evertiq podsumowała swój pierwszy rok na nowym stanowisku, omówiła ewolucję strategii firmy oraz rolę kultury, technologii i elastyczności w kształtowaniu przyszłości dystrybucji elektroniki.
Rebeca Obregon, obejmując w lipcu 2024 roku stanowisko prezesa Farnell, miała przed sobą jasne i pilne zadanie. Firma była w złej sytuacji, a wyjście z niej wymagało szybkich i zdecydowanych działań. Zamiast koncentrować się na procesach i cięciach kosztów, Obregon skupiła się na ludziach.
„Największym wyzwaniem było odwrócenie sytuacji biznesowej firmy”, w rozmowie z Evertiq powiedziała Obregon. „A najważniejszym celem było stworzenie kultury współpracy, abyśmy mogli wspólnie przejść przez trudne czasy.”
Przekonanie, że to ludzie są motorem transformacji, przewija się przez całą nową strategię Farnell, która pod kierownictwem Obregon jest realizowana z jasnością i determinacją. Obecnie Farnell współpracuje ściślej niż kiedykolwiek z Avnet, swoją firmą matką, wykorzystując, określaną przez Obregon „siłą jedności”, możliwość wspierania całego cyklu życia produktu, od prototypowania po produkcję wielkoseryjną.
Obregon, po ponad trzech dekadach pracy w branży półprzewodnikowej, do Avnet przyciągnęły wartości wyznawane przez firmę. „Inkluzywność jest jedną z podstawowych wartości Avnet i nie jest to tylko słowo. To prawdziwa zasada kulturowa. To był jeden z powodów, dla których dołączyłam”, powiedziała Obregon.
Większa rola w łańcuchu dostaw
Farnell pozycjonuje się jako dystrybutor świadczący usługi wysokiej jakości. Model ten jest obecnie udoskonalany pod kątem bardziej globalnej, cyfrowej przyszłości. Obregon dostrzega siłę Farnell w umiejętności wspierania inżynierów projektowych już na wczesnym etapie rozwoju, poprzez swoją platformę e-commerce i społeczność element14, a także, dzięki możliwościom Avnet, w pomocy w skalowaniu projektów.
„To, co oferujemy, jest czymś wyjątkowym: bezproblemowym doświadczeniem, które wspiera klientów od pierwszego pomysłu do pełnoskalowej produkcji. Udoskonaliliśmy naszą infrastrukturę i teraz skupiamy się na oferowaniu jak najlepszego doświadczenia klientom”, w rozmowie z Evertiq tłumaczyła Obregon.
Dzięki 48 stronom internetowym działającym w lokalnych językach i operujących w lokalnych walutach, licznym magazynom regionalnym i dedykowanym zespołom sprzedaży, obecność Farnell (zarówno fizyczna jak i cyfrowa) jest rozległa. Obregon, zamiast kontynuować rozbudowę dla samego poszerzania terytorium, koncentruje się na inteligentniejszym wykorzystaniu posiadanej infrastruktury.
„Nie mówimy koniecznie o ekspansji geograficznej”, zauważyła Obregon, „lecz o lepszym wykorzystaniu istniejącej infrastruktury. Nasze magazyny w Wielkiej Brytanii, Meksyku, USA, Singapurze i Chinach pozwalają nam reagować szybciej, z większą elastycznością i pomagają nam zarządzać ryzykiem geopolitycznym.”
Odporność operacyjna i trudne lekcje
Rozmowa nieuchronnie zeszła na temat zakłóceń w łańcuchu dostaw. Obregon wyjaśniła, że ostatnie lata obnażyły kruchość globalnej logistyki i systemów produkcji, ale szybko zauważyła, że zmienność nie jest w tej branży niczym nowym.
„Pracuję w branży półprzewodników od ponad 35 lat. Zakłócenia są częścią gry, czy to pandemia, klęska żywiołowa, czy geopolityka”.
Zmienił się jednak sposób przygotowania firm. W przypadku Farnell kluczem jest dywersyfikacja: zróżnicowane kanały sprzedaży, zróżnicowane magazyny, a przede wszystkim silne relacje.
„Chodzi o posiadanie modelu wielokanałowego: e-commerce, sprzedaż terenowa, sprzedaż wewnętrzna, spotykanie klientów tam, gdzie chcą być. Ale chodzi też o nasze relacje z dostawcami, klientami i własnymi pracownikami. Ostatecznie, nawet w świecie AI i automatyzacji, wciąż chodzi o ludzi prowadzących interesy z ludźmi.”
Technologia, AI i zręczność
Zapytana o przyszłość, Obregon nie mówi o sztucznej inteligencji czy zrównoważonym rozwoju jako oderwanych od siebie sferach. Widzi w nich część szerszego trendu - przyspieszającej zmiany.
„Nie chodzi tylko o nadążanie, ale o bycie na prowadzeniu”, powiedziała w rozmowie z Evertiq. „I nie chodzi tylko o narzędzia cyfrowe, ale o zręczność. Firmy, które rozkwitają podczas zmian, a nie tylko się do nich dostosowują, to te, które przetrwają i będą się rozwijać.”
Już teraz AI wpływa zarówno na operacje wewnętrzne, jak i na doświadczenie klienta. Farnell inwestuje w narzędzia, które czynią jego platformy wydajniejszymi i bardziej intuicyjnymi, a także dba o to, by oferta produktowa odpowiadała potrzebom klientów działających na rynkach napędzanych AI. Zrównoważony rozwój jest wbudowywany w operacje: od optymalizacji wysyłek magazynowych po zmniejszanie śladu węglowego globalnej logistyki.
Tłem tego wszystkiego pozostaje jednak niepewność. „Geopolityka nie jest nowym trendem, ale jej wpływ rośnie. Dziś możemy mieć jasną strategię, a jutro musimy ją zmieniać w oparciu o wydarzenia globalne”, zwróciła uwagę Obregon.
Przywództwo i dziedzictwo
Obregon jest jedną z nielicznych kobiet na tak wysokim stanowisku w globalnej branży dystrybucji elektroniki i postrzega tę rolę jako odpowiedzialność, a nie tylko funkcję.
„Chodzi o inspirowanie młodych kobiet do wejścia w STEM, a następnie wspieranie się nawzajem, gdy już jesteśmy w branży”, powiedziała Obregon. „Mentoring, wsparcie, tworzenie przestrzeni. To teraz część pracy.”
Wizja przywództwa Rebeci Obregon jest głęboko zakorzeniona we współpracy i współdzielonych ambicjach. „Najbardziej ekscytujące jest to, jaką mamy szansę. Wspólnie z Avnet możemy odblokować ogrom wartości dla naszych klientów w całym cyklu życia produktu. Nazywamy to ‘siłą jedności’.”
Ale poza strategią istnieje bardzo ludzka ambicja, którą dzieli ze swoim zespołem: radość.
„Zawsze mówię moim zespołom: bawcie się dobrze. Kiedy ludzie cieszą się tym, co robią, i z kim to robią, wyniki przychodzą same. Sukces przychodzi sam.”