
Bumech chce wejście na rynek wojskowy
Grupa Bumech, właściciel m.in. kopalni węgla PG Silesia w Czechowicach-Dziedzicach, poinformowała o planowanej współpracy z południowoafrykańską firmą OTT Technologies, producentem pojazdów opancerzonych. Celem partnerstwa jest uruchomienie produkcji takich pojazdów z przeznaczeniem na rynek europejski.
W wydanym komunikacie Bumech poinformował, że podpisał z OTT Technologies list intencyjny. Porozumienie dotyczy rozpoczęcia procesu montażu pojazdów na podstawie gotowych podzespołów dostarczanych przez południowoafrykańskiego partnera. W dalszej kolejności Bumech ma przejąć samodzielną produkcję przy użyciu surowców i komponentów pochodzących z krajów Unii Europejskiej.
„Porozumienie ma na celu nawiązania współpracy w zakresie rozpoczęcia procesu produkcji na terenie Polski samochodów opancerzonych z przeznaczeniem dla służb mundurowych na terenie Europy. Strony porozumienia prowadzą obecnie negocjacje w przedmiocie ustalenia szczegółowych warunków współpracy” - podała spółka.
Współpraca obejmuje transfer technologii, wspólne prace projektowe oraz wsparcie OTT przy uruchomieniu produkcji. Firma wskazuje, że rynkami docelowymi będą kraje Europy Północnej i Środkowo-Wschodniej, w tym państwa bałtyckie, nordyckie i bałkańskie.
Bumech deklaruje, że nowy kierunek działalności jest elementem strategii dywersyfikacji i wpisuje się w cele rozwoju krajowego potencjału obronnego. W ramach partnerstwa spółka planuje produkować m.in. czterokołowe, wielozadaniowe pojazdy bojowe typu HMMWV (High-Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle) na licencji OTT Technologies.
Z informacji przytoczonych przez firmę wynika, że polska armia może potrzebować nawet 3 tys. pojazdów tego typu. Zapotrzebowanie zidentyfikowano także w Straży Granicznej i Policji.
Pojazdy OTT Technologies mają być gotowe do produkcji – przeszły testy polowe, otrzymały certyfikaty NATO i spełniają standardy ochrony balistycznej i przeciwminowej EN1063 oraz STANAG 4569. Firma podkreśla, że pojazdy cechują się wysoką mobilnością, są wyposażone w jeden z najmocniejszych układów napędowych w swojej klasie i mogą być dostosowane do różnych zastosowań: od transportera opancerzonego, przez nośnik uzbrojenia, po pojazdy patrolowe lub dowodzenia.
W ramach współpracy planowane są modyfikacje techniczne, w tym zmiana układu napędowego i silnika, aby dostosować je do europejskich norm. Bumech zakłada, że ponad 70 proc. części i podzespołów pojazdów będzie pochodzić z produkcji w krajach Unii Europejskiej.
„W oparciu o własne zasoby, infrastrukturę i pozyskany know-how, wchodzimy na dynamicznie rozwijający się rynek obronny. Współpraca z OTT Technologies otwiera przed nami nowe perspektywy, pozwalając zaoferować Europie sprawdzone, a teraz lokalnie produkowane rozwiązania wojskowe. (...) Wychodząc naprzeciw narastającym potrzebom w zakresie obronności i odpowiadając na zapowiedzi repolonizacji gospodarki, jesteśmy optymistycznie nastawieni na odbiór naszych przyszłych produktów, wytwarzanych w polskich zakładach produkcyjnych” – powiedział wiceprezes Bumechu Michał Kończak.