reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Nokia
Biznes |

Koniec legendarnej marki telefonów komórkowych i smartfonów

Firma HMD Global, która od 2016 roku posiadała licencję na produkcję urządzeń pod nazwą Nokia, traci wyłączne prawa do tej marki. Według dostępnych informacji koncern Nokia nie zamierza przekazać licencji innemu partnerowi. Decyzja ta oznacza definitywny koniec smartfonów sygnowanych logo Nokia.

HMD Global to fińska firma, która przejęła dział telefonów komórkowych Nokii od Microsoftu. Producent skupił się na sprzęcie z niższej i średniej półki cenowej, a jego działalność obejmowała zarówno smartfony, jak i tzw. feature phones. W ostatnich latach HMD stopniowo ograniczał rolę marki Nokia w swoim portfolio, a w 2023 roku ogłosił rozwój własnej linii produktów pod marką HMD.

Równocześnie firma zaczęła zawierać partnerstwa brandingowe, takie jak wprowadzenie na rynek telefonu Barbie czy tzw. Boring Phone przygotowanego z marką Heineken. Smartfony z logo Nokia praktycznie zniknęły z oferty – zostały zastąpione przez produkty HMD lub ograniczone wyłącznie do telefonów klasycznych.

Sytuacja na rynku amerykańskim pokazuje skalę wycofywania się HMD z działalności pod marką Nokia. Firma ogłosiła ograniczenie działalności w USA i faktycznie zaprzestała sprzedaży zarówno urządzeń marki Nokia, jak i HMD. Strona internetowa firmy przestała funkcjonować jako sklep, a odnośniki do zakupu produktów są nieaktywne. Niektóre modele nadal są dostępne na Amazonie, ale firma nie prowadzi już sprzedaży bezpośredniej.

W oświadczeniu przesłanym do mediów HMD wskazuje na „trudne otoczenie geopolityczne i ekonomiczne” jako przyczynę zmian. Firma zapewnia, że nadal będzie realizować zobowiązania gwarancyjne i serwisowe wobec dotychczasowych klientów. Nie podano natomiast szczegółów dotyczących sytuacji pracowników w USA, choć HMD deklaruje „wsparcie w okresie przejściowym”.

Nokia, która na przełomie lat 90. i 2000. była niekwestionowanym liderem rynku telefonów komórkowych, dziś całkowicie znika z segmentu smartfonów. Udziały firmy w tamtym okresie przekraczały 40%. Urządzenia, takie jak Nokia 3310, zapisały się w historii jako symbole trwałości i prostoty. Marka, która przez lata budziła skojarzenia z jakością i innowacyjnością, zostaje dziś ograniczona wyłącznie do wspomnień oraz niszowej obecności w segmencie telefonów klasycznych.

„Podobnie jak wiele innych globalnych przedsiębiorstw, HMD zmaga się z trudną sytuacją geopolityczną i gospodarczą. Po dokładnym rozważeniu podjęliśmy decyzję o ograniczeniu działalności w Stanach Zjednoczonych. (...) Naszym priorytetem jest zapewnienie płynnego przejścia dla naszych klientów i partnerów. Będziemy nadal wywiązywać się ze wszystkich zobowiązań, w tym gwarancji i serwisu istniejących produktów, oraz zapewnimy pełne wsparcie poprzez nasze globalne zespoły - poinformowała firma w oświadczeniu przesyłanym portalowi theverge.com.


reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
© 2025 Evertiq AB July 29 2025 13:09 V24.1.28-1
reklama
reklama