
PLL LOT wybrał Airbusa. Kontrakt na 11 mld USD
Polskie Linie Lotnicze LOT podpisały kontrakt z firmą Airbus na dostawę 40 samolotów pasażerskich typu A220 w wersjach -100 i -300. Wartość zamówienia to około 11 miliardów dolarów.
Zamówienie obejmuje dostawy na 40 samolotów Aurbus w latach 2027–2031. Dodatkowo LOT uzyskał prawo do zakupu kolejnych 44 maszyn. Będzie to pierwsze w historii polskiego przewoźnika zamówienie samolotów od Airbusa. Dotychczas we flocie LOT-u dominowały maszyny produkowane przez Boeinga oraz Embraera.
Nowe samoloty mają docelowo zastąpić starsze jednostki obsługujące trasy regionalne. Jak podano w komunikacie prasowym, flota regionalna LOT-u będzie się składać wyłącznie z modeli A220-100 oraz A220-300. Spójność floty ma ułatwić planowanie operacyjne i zwiększyć efektywność.
"Umowa podpisana! LOT kupuje 40 nowoczesnych samolotów Airbus A220, z opcją zakupu kolejnych 44. To największa w historii inwestycja polskiego narodowego przewoźnika. Budujemy lidera transportu lotniczego w Europie" - napisał na portalu X premier Donald Tusk.
Airbus A220-100 przewozi od 108 do 133 pasażerów, natomiast wersja A220-300 – od 130 do 160. Zasięg obu wariantów wynosi do 6700 kilometrów. Napęd stanowią silniki Pratt & Whitney PW1500G.
Konkurentem Airbusa w postępowaniu przetargowym był brazylijski Embraer. Ostateczny wybór argumentowano lepszymi możliwościami rozwoju i dostosowania do długofalowej strategii LOT-u. Prezes przewoźnika Michał Fijoł określił zakup A220 jako istotny krok w kierunku modernizacji i rozwoju firmy.
“Samoloty rodziny Airbus A220, które zaczną dołączać do floty PLL LOT od 2027 roku, otwierają nam nowe możliwości rozwoju i wzrostu, które są filarami naszej strategii. Nowoczesne, oszczędne, zaprojektowane z myślą o komforcie naszych pasażerów samoloty pozwolą nam skutecznie konkurować na europejskim niebie, umacniać pozycję preferowanego przewoźnika naszej części Europy i przygotować LOT do roli wiodącej linii lotniczej w Centralnym Porcie Komunikacyjnym” - powiedział Michał Fijoł, Prezes Zarządu PLL LOT.
Samolot A220 jest produkowany przez Airbus Canada. Montaż końcowy odbywa się w zakładzie w Mirabel w kanadyjskiej prowincji Quebec, a także w Mobile, w stanie Alabama (USA). Komponenty pochodzą z różnych części świata, w tym z Polski, która odpowiada za część elementów konstrukcyjnych.
"To zamówienie na 40 Airbusów A220 stanowi historyczny kamień milowy, ponieważ oficjalnie witamy Polskie Linie Lotnicze LOT w rodzinie Airbus. A220 odegra kluczową rolę w modernizacji floty LOT-u oraz strategii rozbudowy siatki połączeń. Samoloty A220-100 i A220-300 stanowią idealną kombinację dla tych potrzeb. Z niecierpliwością czekamy na współpracę z LOT-em, wykorzystując globalną wiedzę Airbusa, aby wesprzeć program odnowy floty przewoźnika i zapewnić płynną integrację A220" - podkreślił z kolei wiceprezes Airbusa Benoit de Saint-Exupéry.
A220 to najnowsza platforma w ofercie Airbusa. Pierwotnie był rozwijany jako projekt Bombardiera pod nazwą CSeries. Pierwszy lot odbył się w 2013 r., a wejście do eksploatacji nastąpiło w 2016 r. Airbus przejął program w 2018 r. Do czerwca 2025 r. dostarczono ponad 420 maszyn A220. Najwięksi użytkownicy to Delta Air Lines, JetBlue, AirBaltic oraz Air France. Liczba zamówień przekracza 900 egzemplarzy.