
Marelli ogłasza upadłość w USA
Japońska firma Marelli, dostawca części samochodowych dla Nissana, ogłosiła w środę upadłość na podstawie rozdziału 11 amerykańskiego kodeksu upadłościowego. Informacja ta została potwierdzona w oficjalnym oświadczeniu spółki. Decyzja nastąpiła po miesiącach niepewności związanej z negocjacjami z wierzycielami.
Marelli, producent komponentów wnętrz i oświetlenia samochodowego, należy do funduszu private equity KKR. Firma poinformowała, że zabezpieczyła finansowanie w wysokości 1,1 miliarda dolarów, które umożliwi jej dalsze funkcjonowanie i przeprowadzenie procesu restrukturyzacyjnego. 80% wierzycieli podpisało porozumienie wspierające ten proces.
„W Marelli aktywnie podejmujemy niezbędne działania dostosowawcze w celu ustabilizowania naszej sytuacji finansowej, abyśmy mogli nadal zapewniać długoterminowe korzyści naszym cenionym klientom, partnerom i pracownikom. Chociaż jesteśmy zadowoleni z ostatnich postępów i rentowności, presja rynkowa w całej branży spowodowała powstanie luki w kapitale obrotowym, którą należy wyeliminować. Po dokładnej analizie strategicznych alternatyw dla firmy zdecydowaliśmy, że najlepszym sposobem na wzmocnienie bilansu Marelli jest przejście do postępowania zgodnie z rozdziałem 11, poprzez zamianę długu na kapitał własny, przy jednoczesnym zapewnieniu kontynuacji działalności. Podjęcie tych działań w obecnej sytuacji zapewni nam dostęp do nowych środków płynnych, które pozwolą sfinansować długoterminowy rozwój i innowacje, a także zagwarantuje naszym klientom i partnerom na całym świecie, że Marelli będzie nadal dostarczać na czas zaawansowane technologie, które kształtują pojazdy przyszłości” ” – powiedział David Slump, prezes i dyrektor generalny Marelli.
Firma poinformowała, że proces upadłościowy nie wpłynie na jej bieżącą działalność operacyjną, a całość zabezpieczonego zadłużenia zostanie zlikwidowana.
Sytuacja Marelli była bacznie obserwowana ze względu na jej znaczenie dla Nissana, który sam znajduje się w trakcie restrukturyzacji. Nowi wierzyciele Marelli, którzy zapewniają finansowanie w wysokości 1,1 miliarda dolarów, obejmą własność spółki po zakończeniu procedury upadłościowej. Transakcja będzie jednak podlegać 45-dniowemu procesowi „overbid”, w którym inne podmioty będą mogły złożyć oferty przejęcia firmy.
Marelli powstała w 2019 roku w wyniku połączenia włoskiej firmy Magneti Marelli z japońską Calsonic Kansei. Transakcja, w ramach której Fiat Chrysler (obecnie część koncernu Stellantis) sprzedał Magneti Marelli firmie należącej do KKR, opiewała na 5,8 miliarda euro (6,6 miliarda dolarów).
Według dziennika "Nikkei", Marelli przedstawiła wcześniej plan restrukturyzacji, który obejmował przejęcie przez indyjską grupę Motherson. Negocjacje nie przyniosły jednak porozumienia między wierzycielami japońskimi i zagranicznymi.
„Marelli nigdy nie skupiała się tak bardzo na innowacjach, cyfryzacji i technologii. W trakcie tego procesu będziemy nadal obsługiwać naszych klientów i współpracować z dostawcami i partnerami zgodnie z ich oczekiwaniami. Jesteśmy również wdzięczni naszym pracownikom za ich ciężką pracę i poświęcenie, którzy nadal koncentrują się na dostarczaniu najlepszych możliwych usług” - dodał Slump.