
ElectroMobility Poland stawia na środki z KPO
ElectroMobility Poland (EMP), spółka odpowiedzialna za rozwój polskiej marki samochodów elektrycznych, planuje złożyć ofertę w konkursie organizowanym przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO) - podała PAP.
Według Ministerstwa Aktywów Państwowych (MAP), pozyskane w ten sposób środki mogłyby umożliwić rozpoczęcie inwestycji, a także ułatwić pozyskanie dalszego finansowania, w tym finansowania dłużnego. W ocenie resortu, wsparcie z KPO mogłoby również pełnić rolę katalizatora w rozmowach z zagranicznym partnerem technologicznym.
"Jesteśmy zadowoleni z uruchomienia w tym tygodniu konkursu NFOŚiGW w ramach działania E3.1.1 na kwotę około 4,7 mld zł. Swoją ofertę w tym konkursie złoży spółka ElectroMobility Poland. Wierzymy, że spółka złoży dobrze przygotowaną aplikację" - poinformował w przesłanym PAP Biznes komentarzu dyrektor departamentu komunikacji Ministerstwa Aktywów Państwowych Przemysław Kuk.
ElectroMobility Poland wraz z MAP wypracowały nową formułę realizacji projektu. W miejsce wcześniejszych założeń powstała koncepcja hubu produkcyjno-rozwojowego. Jak informuje dyrektor departamentu komunikacji MAP, nowa strategia zakłada budowę skalowalnej infrastruktury przemysłowej, współwłasność marki i partnerstwo strategiczne oparte na równoprawnych relacjach – bez ograniczania się do zakupu licencji i usług.
Głównym celem EMP jest stworzenie krajowego klastra elektromobilności. Projekt ma budować kompetencje nie tylko w zakresie produkcji samochodów elektrycznych, ale również w zakresie projektowania i produkcji ich komponentów. Kluczowe cele spółki, opracowane wspólnie z MAP, to: tworzenie miejsc pracy, transfer technologii, lokalizacja łańcucha dostaw oraz ograniczenie ryzyka inwestycyjnego.
Współpraca z partnerem zagranicznym ma obejmować rozwój marki samochodów elektrycznych przeznaczonych na rynek europejski, budowę zakładu produkcyjnego, utworzenie Centrum Badawczo-Rozwojowego (CBR) oraz rozwój ekosystemu elektromobilności.
Zgodnie z założeniami projektu, w jego docelowej fazie powstać ma około 7 tysięcy miejsc pracy, z czego 5 tysięcy w samej fabryce zlokalizowanej na Śląsku. W łańcuchach dostaw ma znaleźć zatrudnienie od 20 do 30 tysięcy osób. Centrum Badawczo-Rozwojowe ma zatrudniać tysiąc wysoko wykwalifikowanych pracowników.
"To będzie projekt komercyjny – państwo tylko przełamuje barierę wejścia i pełni rolę strażnika interesów gospodarczych kraju. Realizacja tego klastra będzie efektywnym narzędziem polityki gospodarczej państwa" - napisał Przemysław Kuk.