
Woda i pył - zagrożenie dla niezawodności pojazdów autonomicznych
Istotnym wyzwaniem dla technologii autonomicznej jazdy jest wpływ zanieczyszczeń w postaci pyłu i wilgoci na niezawodność czujników radarowych stosowanych w samochodach. Kwestia ta zostanie poruszona podczas prezentacji Jeongmina Kanga, adiunkta na Uniwersytecie w Halmstad, podczas zbliżających się targów Evertiq Expo Malmö, które odbędą się 15 maja 2025 r.
W swojej prezentacji podczas Evertiq Expo zatytułowanej „Wpływ zanieczyszczeń powierzchniowych, takich jak kurz i wilgoć, na częstotliwości czujników radarowych w samochodach” Kang omówi wyniki badań mających na celu zbadanie wpływu zanieczyszczeń powierzchniowych na działanie radarów w rzeczywistych warunkach jazdy.
„Na powierzchni czujnika mogą występować różne rodzaje zanieczyszczeń. Jednak wiele badań skupiało się głównie na interakcji między wodą a radarem. W zależności od położenia czujnika w pojeździe, zanieczyszczenia na jego powierzchni mogą pochodzić z cząstek unoszących się w powietrzu, substancji pochodzących z drogi lub niekorzystnych warunków pogodowych. Aby ocenić wpływ takich zanieczyszczeń na działanie czujników, zaprojektowaliśmy tę pracę" - powiedział ” – powiedział Kang w wywiadzie dla Evertiq.
W badaniu wykorzystano szereg zaawansowanych narzędzi pomiarowych, w tym czujnik radarowy 76–81 GHz, tester radaru samochodowego 72–82 GHz oraz analizator sieci wektorowej 60–90 GHz, aby zbadać zachowanie sygnału radarowego na powierzchni polipropylenowej pokrytej różnymi kombinacjami wody i pyłu zgodnego z normą ISO. Wyniki wskazują na istotną kwestię:
„Wyniki naszych eksperymentów wskazują, że połączenie pyłu i wilgoci prowadzi do większego tłumienia sygnału radarowego w porównaniu z samym pyłem, co podkreśla znaczący wpływ wilgoci/wody na integralność sygnału radarowego” - dodał ekspert.
Ponieważ czujniki radarowe w samochodach odgrywają kluczową rolę w systemach percepcji pojazdów autonomicznych, zapewnienie ich funkcjonalności w każdych warunkach pogodowych i drogowych ma kluczowe znaczenie. Kang podkreśla praktyczne implikacje swoich odkryć:
„Oczywiste jest, że stopień zanieczyszczenia różni się w zależności od położenia czujnika w pojeździe. W połączeniu z analizą rodzaju i zakresu zanieczyszczenia powierzchni w trudnych warunkach jazdy, wyniki te mogą dostarczyć cennych informacji na temat optymalizacji rozmieszczenia czujników w projektowaniu systemów pojazdów autonomicznych” - zauważył Kang.
W miarę jak radary samochodowe stają się coraz ważniejsze dla systemów autonomicznych, jak pilnie branża musi zająć się problemem zanieczyszczenia powierzchni jako zagrożeniem dla niezawodności?
„Aby osiągnąć w pełni autonomiczne systemy jazdy, staramy się unikać nawet najmniejszych niedokładności czujników. Zanieczyszczenie powierzchni negatywnie wpływa na normalne działanie czujników. Dlatego uważam, że analiza ilościowa i zrozumienie tego wpływu są niezbędnymi krokami w kierunku stworzenia niezawodnego, w pełni autonomicznego systemu jazdy” – podsumowuje Jeongmin Kang.
Ekspert wystąpi na scenie podczas targów Evertiq Expo Malmö 15 maja, aby szczegółowo omówić wpływ kurzu i wilgoci na działanie czujników radarowych. Jego praca stanowi ważne przypomnienie, że nawet niewielkie czynniki środowiskowe, takie jak rodzaj brudu przylegającego do zderzaka samochodu, mogą mieć ogromny wpływ na przyszłość automatyzacji pojazdów.